Advertentie wordt geladen…

Zwolse Evan en Karien vluchten voor noodweer in Ardennen: ‘We zagen complete caravans wegdrijven’

Evan de Boer
Evan de Boer. Foto: Evan de Boer

Wat een mooie kampeervakantie moest worden, werd een nachtmerrie. Evan de Boer reed samen met zijn vriendin Karien maandag 12 juli naar een camping middenin de Belgische Ardennen. De Zwollenaren wilden elf dagen kamperen, maar door het noodweer in het gebied moest het stel al na een dag halsoverkop vluchten.

Advertentie wordt geladen…

Maandag was er nog niet zoveel aan de hand op camping Arkeo in Nonceveux, de plek waar Evan en Karien kampeerden. “Dinsdag begon het te regenen. Dat kan natuurlijk gebeuren als je gaat kamperen”, zegt Evan. Ze hadden een rieten tent. “Er was veel regen, maar we kwamen droog de nacht door.”

Tekst gaat verder onder de video.

Met een natte tent in de regen

Daarna wordt het niet meer droog. Volgens Evan regent het tot donderdagmorgen 15 juli non-stop. “Dinsdagochtend kwam de campingeigenaar bij ons. Hij zei: ‘Vanaf vrijdag wordt het mooier weer. Pak anders een hotel in de buurt, zodat je niet de hele dag met een natte tent in de regen zit.’ Toen hoorden we dat vrienden van ons dertig kilometer ten zuiden van ons op een camping zaten. Omdat hun camping hoger lag en hun tent op een vlonder, konden we daar een nachtje blijven.”

Het stel vertrok woensdagochtend met goede moed naar het zuiden. “We merkten dat het waterpeil bij ons in Nonceveux steeds meer steeg. Voordat we vertrokken, keken we nog even bij de rivier. In een uur tijd was er een meter water bijgekomen. Het ging zo ontzettend hard.” Onderweg naar hun vrienden reden Evan en Karien door zo’n zeventig centimeter water. “Redt de auto het wel, denk je dan.”

‘We konden eigenlijk niet weg’

Aangekomen bij hun vrienden in La Roche-en-Ardenne werd de weersituatie ’s avonds alleen maar erger. “Samen met de vrienden hebben we alles ingepakt. Eerst zijn we naar een hoger punt op de camping gegaan om de nacht in de auto door te brengen.” Middernacht werden ze wakker gemaakt. “De lokale burgemeester riep een noodverordening uit en iedereen moest van de camping af. Halsoverkop reden we naar een hotel op 500 meter van de camping. Daar hebben we nog een kamer kunnen krijgen.”

Donderdagmorgen 15 juli werd het stel wakker met het plan om na het ontbijt naar huis te gaan. “Maar toen we door een raam naar de rivier keken, was de rivier zo’n 70 meter breed geworden in plaats van 10 meter. Wij zagen complete caravans, pingpongtafels en koelkasten voorbijdrijven. Je kan het zo gek niet bedenken.” Even later bleek dat de toegangswegen vanuit het hotel compleet overstroomd waren. “We konden eigenlijk niet weg.”

Tekst gaat verder onder de video.

Hotel uitgezet

Alsof het nog niet erg genoeg was, werd het stel aanvankelijk het hotel uitgezet. “Ze vonden dat het te gevaarlijk was en we hier niet konden blijven. Maar toen we in de lobby stonden, kwam de politie. Zij zeiden dat de brandweer ons zou komen evacueren.” Uiteindelijk is het stel via bospaadjes de politie achterna gereden. Zij begeleidden hen naar een hoger gelegen punt. Evan en Karien hielden er overigens rekening mee dat ze de auto tijdens het noodweer zouden verliezen. “De auto stond eerst nog droog, maar het water steeg dusdanig hoog dat dat niet al te lang zou duren.”

Eenmaal aangekomen op de hoger gelegen bestemming verliep alles volgens Evan chaotisch. “Toen we daar waren, was alles zo onduidelijk.” Uiteindelijk reed het stel naar een hoofdweg. “We besloten om naar Duitsland richting Aken te rijden. Daar willen we ergens een keer de draai maken richting Zwolle.”

Op de terugweg naar Zwolle

Op het moment dat we het stel donderdagmiddag spreken, rijden Evan en Karien nog op de snelweg in Duitsland. “Nu is het redelijk te doen, maar je houdt er steeds rekening mee dat de situatie nog kan veranderen.” Toen Evan vandaag foto’s op Facebook bekeek van hun camping in Nonceveux, stond het water volgens hem zo’n twee meter hoog. “Onze tent zijn we kwijt. Die ligt denk ik kilometers verderop. Daar is niets meer van over.”

Tekst gaat verder onder de foto’s.

‘Eerst maar eens bijkomen’

Het stel kijkt terug op een stressvolle vakantieweek. “We zijn niet in gevaar geweest, want we hebben ons steeds op tijd verplaatst. Maar die onzekerheid is stressvol. Je ziet het water op je afkomen en de caravans voorbijkomen. Het had gruwelijk mis kunnen gaan.”

Evan en Karien zouden eigenlijk tot en met vrijdag 23 juli op vakantie. “We hadden elf dagen gepland, maar we hebben twee dagen vakantie gehad”, lacht Karien. Of ze die vakantie later inhalen, weten ze nog niet. “Onze prioriteit ligt nu op veilig thuiskomen. Dit heeft ook zoveel energie gekost, want je slaapt weinig. We moeten eerst maar eens bijkomen”, zegt Evan.

Update: inmiddels zijn Evan en Karien weer terug in Zwolle.

Lees ook:

Meer in deze categorie

Zwollenaren

Ga naar “De favorieten van Nicolette van Dam en Bas Smit in Zwolle: ‘Je ijsje haal je hier’”

Bas Smit en Nicolette van Dam
Ga naar “Zwolse Lizzy en Bas in quarantaine tijdens vakantie in Portugal: ‘We vermaken ons wel’”

quarantaine corona
Ga naar “Sanne (20) was depressief: ‘Achter zulke perfecte Instagramfoto’s schuilt soms meer dan je denkt’”

Sanne Wijdenes

In onze gids

Ga naar “Kaartje2go”

Kaartje2go

• Winkelen

Nu geopend

Ga naar “Wayback Burgers Zwolle”

Wayback Burgers Zwolle

• Gesloten

Nu gesloten

Aanbiedingen

Ga naar “Bag-in-box wijn voor een scherpe prijs”

Bag-in-box wijn voor een scherpe prijs

• Mondovino

Topper

Ga naar “Gratis fles rode biowijn Happy Frog bij BBQ box”

Gratis fles rode biowijn Happy Frog bij BBQ box

• De Buurman -VersLokaal

Topper

Ga naar “alle dameshemden 4 stuks € 12,00”

alle dameshemden 4 stuks € 12,00

• HEMA
  • Geldig t/m 1 augustus 2021
Ga naar “broek vanaf € 12,00”

broek vanaf € 12,00

• HEMA
  • Geldig t/m 1 augustus 2021
Ga naar “Medion Vrieskast € 159,00”

Medion Vrieskast € 159,00

• Aldi

Vacatures

Ga naar “Begeleider logeerhuis”

Begeleider logeerhuis

• Maandag Zwolle
  • Fulltime/Parttime
Ga naar “B&B medewerker”

B&B medewerker

• Bed and breakfast Bij de Sassenpoort
  • Parttime
Ga naar “Bijbaan assemblagemedewerker”

Bijbaan assemblagemedewerker

• Randstad
  • Parttime
Ga naar “Flexcoach”

Flexcoach

• Timing Uitzendbureau
  • Fulltime
Ga naar “Magazijnmedewerker Zwolle”

Magazijnmedewerker Zwolle

• Tempo-Team
  • Fulltime

Agenda

Ga naar “Meld je nu aan voor de theaterklassen van Theater de Makkers!”

Meld je nu aan voor de theaterklassen van Theater de Makkers!

• Theater de Makkers
  • 2 september 2020
Ga naar “Gratis consult voor brugklassers”