Spoorzone Zwolle, dit is de status

Door Hilke Vos 10 oktober 2018

Wat zijn we toch benieuwd naar het eindresultaat van de spoorzone, hét nieuwe stadsdeel van Zwolle. Maar voor het zover is moet er eerst flink geklust worden. Dit staat er de komende tijd op de planning in Zwolle:

Pagina 1 / 6
⟵ swipe swipe ⟶

Busbrug

Busbrug
De Busbrug ligt op zijn plaats: in 24 uur heeft men de brug over het spoor en op zijn definitieve plek neergezet. |
FotoPersBuro Frans Paalman Zwolle ©2018

De bouw van de busbrug en het nieuwe busstation nadert zijn einde, ja écht. Nu het stalen deel op z’n plek ligt, kan de aardenbaan (de helling) aan de zuidzijde aangelegd worden. De brug wordt 245 meter (!) lang en moet het toekomstige busperron aan de zuidzijde van het station verbinden met de kruising Westerlaan/Veerallee/Willemskade.

Hoewatwanneer: eind dit jaar worden de houten panelen aan de onderkant van de brug en de randelementen óp de brug aangebracht. Er zit overigens nu nog een ‘gat’ van circa 4 meter tussen het betonnen en stalen deel van de brug. Een zogenaamde ‘natte knoop’ verbindt deze twee delen met elkaar. Binnenkort start BAM Infra met het aanleggen van de eerste ‘natte knoop’. De tweede volgt later. De busbrug en het nieuwe busstation worden op 17 februari 2019 in gebruik genomen.

Busstation

busperron-zwolle-spoorzone

De bouw van het nieuwe busstation schiet ook op; de betonnen banden liggen er al. De omvang van het busperron – circa 300 meter – is hierdoor al goed zichtbaar. Vanuit de verdiepingen van panden aan de Hanzelaan is dat goed te zien. Het rijvlak wordt binnenkort geasfalteerd. Volgens de planning wordt het busstation in december door aannemer NTP opgeleverd. Het busstation wordt tegelijkertijd met de busbrug in gebruik genomen: op 17 februari 2019.

Hoewatwanneer: volgens de planning wordt het busstation in december door aannemer NTP opgeleverd. Het busstation wordt tegelijkertijd met de busbrug in gebruik genomen: op 17 februari 2019.

Passerelle

passerelle
Foto | Gemeente Zwolle

Very handig! De overstap van trein naar bus en andersom wordt straks makkelijker: het busperron krijgt een rechtstreekse opgang vanuit de reizigerstunnel en de toekomstige passerelle. Uitstappen kan bij een speciale uitstaphalte nabij de tunnelingang of bij één van de nabijgelegen haltes. De passerelle landt aan de noordzijde van het station aan, tussen het stationsgebouw en het combi-gebouw.

Hoewatwanneer: “De passerelle landt aan de noordzijde van het station aan, tussen het stationsgebouw en het combi-gebouw. We zijn nu aan het kijken of we het combi-gebouw kunnen herontwikkelen en de passerelle in het gebouw kunnen integreren. De verwachting is dat we hier eind dit jaar meer over weten”, aldus Niels Munnik tijdens het laatste Spoorcafé.

Fietsenkelder

Het huidige Stationsplein. Foto | gemeente Zwolle

Het is zover: de bouw van de fietsenstalling onder het Zwolse Stationsplein kan volgend voorjaar starten. De gemeente Zwolle heeft aan Boskalis Nederland opdracht verleend voor de bouw van de fietsenkelder van 5.475 fietsen en de herinrichting van de openbare ruimte van het Stationsplein en de Stationsweg, zo liet ze onlangs in een persbericht weten.

Hoewatwanneer: deze zomer is de waterleiding onder het Stationsplein alvast verlegd, ter voorbereiding op de daadwerkelijke bouw van de fietsenstalling. Die start in maart 2019 en is naar verwachting in juli 2020 klaar.

Hé! Wat gebeurt er nou allemaal voor Starbucks Zwolle?

Er wordt flink geklust voor Starbucks in Zwolle, of eigenlijk voor het station. Niks ernstigs hoor, ...

Hanzebadlocatie

Roetsjen van de glijbaan en lekker veel baantjes trekken: zwembad het Hanzebad was vroeger the place to be! Helaas ging op 25 april 2014 het bad dicht en in maart en april 2015 werd de boel gesloopt. Wel geinig: op de locatie van het oude Hanzebad komen 120-200 woningen nieuwe energiezuinige woningen (waarvan 50 sociale huurwoningen), om zo deze locatie beter met de stad te verbinden.

Hoewatwanneer: voordat de bouw kan beginnen moet een aanbesteding worden doorlopen, het bestemmingsplan worden gewijzigd en de grond bouwrijp worden gemaakt. De verwachting is dat de bouw van de eerste woningen in 2020 kan beginnen.

Bron: gemeente Zwolle

Spoorcafé

Meer weten over de Spoorzone en alle bijbehorende projecten? Kom dan naar het Spoorcafé op 17 oktober, aanvang 19.30 uur. De locatie wordt nog bekend gemaakt.

Pagina 1 / 6
⟵ swipe swipe ⟶

Meer over

Nieuws

adv.