Zoetermeer

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Cobi helpt nabestaanden de rouwperiode door: ‘Mensen zitten alleen thuis met hun verdriet’

Aangeboden door CUVO Uitvaartzorg 4 juni 2020

Een dierbare verliezen is een ingewikkeld proces. Vaak neemt de aandacht voor nabestaanden na enkele maanden af. Daarom nemen vrijwilligers van Steun en Aandacht, onderdeel van uitvaartorganisatie CUVO, na een bepaalde periode contact op met familie of rouwende vrienden. “Er is nog meer behoefte aan nazorg dan voorheen.”

Cobi Fransoo is coördinator bij Steun en Aandacht en zelf ook vrijwilliger. Volgens haar neemt de aandacht voor nabestaanden na een paar maanden af. “Wij, de vrijwilligers van Steun en Aandacht, nemen dan contact op en vragen hoe het gaat. We horen graag of wij nog iets voor iemand kunnen betekenen.”

Steun en Aandacht

Cobi legt uit hoe dat in zijn werk gaat. “Nabestaanden weten van te voren niet dat we bellen. We stellen ons eerst voor, vragen of het gelegen komt en leggen uit wat het doel is van het contact. Daarna stellen we de vraag: mag ik vragen hoe het met u gaat? Veel mensen gaan op deze vraag in. Vooral de laatste tijd merken we dat er bij veel nabestaanden behoefte is aan contact.”

Eerst belden de vrijwilligers drie maanden na het overlijden, in de coronaperiode is dat een maand eerder. “We merkten dat de mensen nu alleen thuis zitten met hun verdriet. Ze kunnen hun familie en vrienden niet zien en missen juist even die arm om hen heen of die extra knuffel.”

Niet alleen verdrietig

Volgens Cobi zijn de gesprekken die de vrijwilligers voeren in deze periode anders dan voorheen. “Ik merk dat er momenteel meer behoefte is aan een gesprek. Ook merk ik dat de gesprekken langer zijn. Het is natuurlijk ook dubbel zo zwaar om een dierbare te verliezen en dat vrienden en familie dan niet langs mogen komen.” Maar de gesprekken die de vrijwilligers voeren zijn niet alleen verdrietig. Cobi vertelt: “We voeren ook hele mooie gesprekken. Met mensen die dankbaar zijn dat hun familielid een prachtige uitvaart heeft gehad. Ook merken we vaak berusting bijvoorbeeld bij een kind die een ouder heeft moeten wegbrengen. Zij zeggen vaak: ‘Het is goed zo’.”

Iets betekenen voor een ander

Na het gesprek vragen de vrijwilligers vaak of ze nog iets voor iemand kunnen betekenen. Cobi legt uit: “De uitvaartverzorger zorgt altijd voor goede nazorg, maar het kan gebeuren dat de nabestaande nog met vragen achterblijft. Wij noteren deze vragen en zorgen dat de mensen worden teruggebeld door CUVO. De vragen  gaan bijvoorbeeld over het plaatsen van een steen of het ophalen of verstrooien van as. Soms helpen we mensen aan professionele hulp, als zij in hun verdriet blijven hangen of er geen weg in kunnen vinden.”

Motto

Cobi vertelt verder: “Ons motto is: ‘Wat niet uit het hart komt, zal het hart niet raken.’ We doen het echt om een luisterend oor te bieden en om de mensen de steun en aandacht te geven die zij nodig hebben. Men is altijd wel dankbaar dat we even gebeld hebben. En daar doen we het voor.”

Lees ook

CUVO uitvaartcentrum Haagse Duinen t.b.v. artikel april 2020

Lucas is uitvaartverzorger: “Een liefdevolle, persoonlijke uitvaart is nog steeds goed mogelijk”

Een uitvaart verloopt door de coronamaatregelen anders dan voorheen, net als de organisatie ervan. O...

Deze bijdrage wordt je aangeboden door CUVO Uitvaartzorg. Meer over CUVO Uitvaartzorg ontdekken?

CUVO Uitvaartzorg uitvaart

GeopendHele dag

Wijndaelersingel 1, Den Haag

Bekijk meer:uitvaart

adv.