Conducteur Luut keek zelf ook gek op: ‘Moest ik omroepen dat er een gorilla naast het spoor liep’

Door Kirsten Bliekendaal 9 oktober 2019

Soms heb je van die dagen, dat alles net even anders loopt dan gepland. Zo veranderde een doodnormale werkdag voor hoofdconducteur Luut de Boer (62) uit Woerden in een memorabele gebeurtenis. Ruim 12 jaar later weet hij nog exact wat hij op die ene 18 mei moest vertellen aan zijn passagiers.

“Dames en heren we rijden langzamer vanwege een gorilla naast het spoor”, herhaalt Luut zijn omroepbericht van die dag waarop Bokito uitbrak. “Dat was wel een bijzonder moment. Gelukkig was er geen direct gevaar.” Sinds 28 jaar loopt Luut dagelijks door het gangpad van de treinen van de NS. “Gelukkig heb ik nooit iets ernstigs of vervelends meegemaakt.”

‘Op zondag waren de loketten dicht, konden mensen kaartjes in de trein kopen. Liep ik zomaar met duizenden guldens op zak’

Geel

“Toen ik solliciteerde wist ik eigenlijk alleen dat de trein geel was,” lacht Luut. “Het kwam op mijn pad, en ik dacht waarom niet?” Toen nog kaartjes knippend, nu chipkaarten scannend. “Op zondag waren de loketten dicht, konden mensen kaartjes in de trein kopen. Liep ik zomaar met duizenden guldens op zak, dat kan je je nu niet meer voorstellen met het oogpunt op veiligheid.”

Veiligheid

Bij elk vertrek controleert hij of de seinen werken, legt hij contact met de machinist en als zijn horloge begint te trillen weet hij dat hij nog exact 40 seconden heeft om de deuren te sluiten. “Dan kijk je of het sein op groen staat, blaas je op het fluitje en kijk je of iedereen bij de deuren weg is. Dan sluit je de deuren.” En wie net op dat moment aan komt rennen heeft pech, althans tijdens de spits. “Als er zes treinen in het uur rijden kun je niet wachten, dan mist iemand zijn aansluiting of hinder je een andere trein.”

En als zijn eigen veiligheid mogelijk in gevaar komt, lees: dronken voetbalsupporters, is er altijd back-up aanwezig. “Maar echt, ik ben nooit in gevaar geweest. Je moet gewoon niet alleen op zo een groep afstappen, altijd met verstand handelen. Die agressie die sommige collega’s meemaken, dat heb ik gelukkig nooit ervaren.”

‘Ik heb ook wel eens een zebra moeten omroepen, dan kijken ze je ook aan van: wat heeft die op’

Beestenboel

Die vertragingen, dat is nogal een dingetje in Nederland. “Er is veel verbeterd, gelukkig is het nu niet zo erg meer als tien jaar terug. Toen kreeg ik het wel te horen hoor, zeker bij een wisselstoring dat kan zo een half uur duren.” Met een goede uitleg slikken de passagiers de vertraging nog wel volgens Luut. Zeker bij een gorilla, of een zebra. “Ik heb ook wel eens een zebra moeten omroepen, dan kijken ze je ook aan van: wat heeft die op”, zegt Luut lachend.

Kaartjes

Met de komst van de poortjes op het station is zwartrijden steeds minder aan de orde. “De meeste mensen hebben een kaartje en die laten ze vaak al zien als ze mij ook hebben gezien, vragen hoef ik niet.” Maar wie er wel of geen kaartje heeft, blijft lastig in te schatten.

“Soms heb je het idee dat mensen geen kaartje hebben, maar daar kun je ook goed mee de mist in gaan. Zo had ik een keer een nachtdienst en net voor Rotterdam trof ik iemand op blote voeten met allemaal van die plastic tasjes en zo in de eerste klas. Had hij gewoon een kaartje. En daartegenover kan een man in een nette pak je ook besodemieteren. Je moet echt heel voorzichtig zijn.”

Tip

Erger je aan te volle treinen? Daar weet Luut wel wat op: “Loop naar de voorkant of juist helemaal naar de achterkant van de trein, daar is vaak nog wel plek.” Dat is dan wel een stukje verder van de trap op het station, maar dan sta je in ieder geval niet met je neus in de oksels van je medereizigers.


Lees ook:

Rob klapte met 150 kilometer per uur op een auto en werd wakker in het ziekenhuis

Met zijn BMW knalt Rob Severs (31) als zo een tien jaar over de circuits in Europa. Dat doet hij als...
Bockbieren Woerden

Deze bijzondere bockbieren moet je geproefd hebben (en gewoon verkrijgbaar in Woerden)

Als de herfst begint, dan heeft dat één groot voordeel: de tijd van de bockbieren is aangebroken! In...

Robert was tien jaar lang de bodyguard van André Hazes: ‘Ik mis hem nog altijd’

Tien jaar lang week Robert als bodyguard geen moment van de zijde van André Hazes. De Woerdenaar maa...
Spoorlijn Harmelen boog

Mysteries opgelost: dit is waarom het treinspoor met een grote boog om Harmelen gaat

In de rubriek ‘Woerdense mysteries’ lossen we elke week een Woerdens raadsel op. Zoals het verhaal o...

adv.