Woerden

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Martin: ‘Vertellen dat een dierbare is overleden, is niet makkelijk’

Aangeboden door Uitvaartcentrum Woerden De Laatste Eer 9 april 2020

“Het uitvaartcentrum in Woerden is 24/7 bereikbaar en je krijgt altijd een medewerker van het team aan de lijn als je belt om te vertellen dat een dierbare is overleden. Juist dat ene telefoontje om dat te vertellen kan heel moeilijk zijn. Een keer had een man heel veel moeite om aan mij, een wildvreemde, te vertellen dat zijn vader was overleden”, vertelt Martin van Die.

Martin, Gert van Vliet en Adri van der Lingen zijn de drie uitvaartleiders van het uitvaartcentrum in Woerden. “Maar De Laatste Eer bestaat uit meer dan alleen de drie uitvaartleiders. Er is een heel team van betrokken medewerkers aan het werk om een uitvaart zo goed mogelijk te laten verlopen en de zorg bij mensen uit handen te nemen.” Het team bestaat naast de uitvaartleiders uit de administratie, assistenten en gastdames.

‘Vertellen aan een ‘vreemde’ dat een dierbare is overleden, is niet makkelijk.’

Niet makkelijk

En dat team staat klaar als dat eerste telefoontje komt. Martin: “Dat kan op ieder moment van de dag gebeuren. Wij werken niet met een callcenter. Als iemand ons belt, ook al is het drie uur in de nacht, dan krijgt die persoon altijd iemand van ons team aan de lijn. We weten dat zo’n telefoongesprek emotioneel kan zijn. Vertellen aan een ‘vreemde’ dat een dierbare is overleden, is niet altijd makkelijk. En dat weten wij.”

Ontzorgen

Willeke Schulze was zelf ooit uitvaartbegeleidster en werkt nu op de administratie van het Woerdense uitvaartcentrum. Zij neemt regelmatig de telefoon op als mensen bellen om te vertellen dat iemand is overleden.

‘De wensen van mensen zijn het belangrijkste voor ons. Daar passen wij ons op aan’

Willeke: “Vanaf dat moment begint het ‘ontzorgen’, dat is het doel. Wat ik vaak merk, is dat mensen over het algemeen veel vragen hebben. Door goed te luisteren en te adviseren brengen we in dat eerste telefoongesprek meestal al rust. Er is dan al veel duidelijk wat er eerst gebeuren moet, thuis verzorgen en opbaren of overbrengen naar ons uitvaartcentrum of andere locatie. Of er gaat eerst één van de uitvaartbegeleiders in gesprek om de uitvaart vorm te geven.

Alles wordt geregeld

“Tijdens dat gesprek worden de uitvaartwensen besproken. Had de overledene zelf wensen of hebben de mensen een bepaald idee? Soms zijn de uitvaartwensen al bij ons bekend. Er is dan al een voorbespreking geweest en liggen de uitvaartwensen al vast.

Na het gesprek weten we heel veel en dan gaan we die wensen omzetten in acties. Er worden afspraken gemaakt met bijvoorbeeld de kerk, begraafplaats en het crematorium. Onze gastdames ondersteunen vaak bij het ontvangen van familieleden wanneer een overledene bij ons binnen wordt gebracht, overdag, maar soms ook ’s avonds. En verder begeleiden zij bij condoleances in ons uitvaartcentrum”, zegt Willeke.

“We werken daarnaast nauw samen met veel partners voor de rouwkaart, bloemen, catering en crematoria. En niet te vergeten natuurlijk de gemeente Woerden en de beheerder van de begraafplaatsen.”

Vanuit het hart

Martin: “We verzorgen voor iedereen een uitvaart, we willen er voor iedereen zijn. We doen dit werk echt vanuit ons hart. Voor een uitvaart zijn veel mogelijkheden, er is geen vast stramien waarmee we werken. De wensen van de nabestaanden zijn het belangrijkste voor ons. Daar passen wij ons op aan, op een zo betrokken mogelijke manier. En na een uitvaart zijn we niet klaar, dan begint de nazorg.”

“Dat eerste telefoontje naar ons begint met een hulpvraag en die willen wij zo goed mogelijk beantwoorden.” Ook benadrukken wij dat we niet commercieel gericht zijn, als vereniging hebben wij geen winstoogmerk.

Corona en online condoleanceregister

Martin: “Momenteel moeten wij rekening houden met de consequenties van de maatregelen door het coronavirus. Op onze website houden we mensen op de hoogte van de wijzigingen in onze werkwijze. Inmiddels hebben wij een online condoleanceregister op de website gezet. Zo kan iedereen, ondanks alle maatregelen en beperkingen, daar toch hun medeleven delen.

Ons team realiseert zich dat naast het verdriet dat er is bij het overlijden van een dierbare, er nu ook verzwarende omstandigheden zijn voor de nabestaanden. We doen er alles aan om dit zo dragelijk mogelijk te maken.”


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Uitvaartcentrum Woerden De Laatste Eer. Meer over Uitvaartcentrum Woerden De Laatste Eer ontdekken?

Uitvaartcentrum Woerden De Laatste Eer uitvaartcentra

Oudelandseweg 52, Woerden

Bekijk meer:uitvaartcentra

adv.