Westland

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Kijken! Op het Wilhelminaplein was vroeger een busstation en zo zag dit eruit

Door Kristianne van Blanken 12 januari 2020

Auto’s rijden er sinds een aantal jaar in principe niet meer, laat staan van die gigantische bussen. Maar hoe anders was de situatie vroeger op het Wilhelminaplein in Naaldwijk. Toen reden de bussen er af en aan, op het plein was namelijk ooit een busstation.

En dat is maar lastig voor te stellen, als je dit plein nu kent van de markt die er één keer per week gehouden wordt en de terrassen die er ’s zomers zijn. Gelukkig hebben we, dankzij het Historisch Archief Westland, bewijs:

Beeld: Historisch Archief Westland.

Gerard Beijer, een medewerker van het HAW, legt uit dat het Wilhelmineplein sinds 1940 een halteplaats is. Voor die tijd vertrokken lijnbussen vanaf het Havenplein, even verderop. De nieuwe halteplaats was overigens niet de enige verandering in 1940: er werd ook een nieuwe vervoerder verantwoordelijk voor de busdiensten: de Westlandse Stoomtramweg Maatschappij (WSM).

”Op een oude foto zien we het Wilhelminaplein met de bussen zoals ik me nog goed kan herinneren”, legt hij uit. Het gaat om de volgende foto, naar schatting uit de periode 1947-1950 (en de tekst gaat verder onder de afbeelding):

Beeld: Historisch Archief Westland.

Gerard vervolgt: ”In de eerste tijd na de oorlog werden er omgebouwde legerauto’s gebruikt voor het vervoer van personen.” De medewerker van het HAW denkt zelf één keer op deze manier naar Den Haag te zijn gegaan.

Ook de oplegger (zoals je ook op de foto ziet, red.) als lijnbus kan hij zich nog herinneren. ”Dat moet in de jaren net na de oorlog zijn geweest.”

Wachtlokaal

Het pand met de trapgevel dat je links op de foto ziet, is een cafetaria die in 1948 geopend werd. De cafetaria was tegelijkertijd een wachtlokaal voor de WSM en daarom stond er op een bord boven de deur ‘Geen verplichte consumptie’.

85 cent

Maar waar gingen de bussen vanaf het Wilhelminaplein destijds eigenlijk allemaal naartoe? Naar Den Haag, bijvoorbeeld. Een retour Naaldwijk – Den Haag kostte in de jaren ’50 85 cent, herinnert Gerard zich. De bus reed naar Den Haag via de Stokdijkkade, de Frederik Hendrikstraat, de Dijkweg en Honselersdijk. Terug reed de bus via de Dijkweg, de Molenstraat en de Herenstraat weer naar het Wilhelminaplein.

Verder reed er een bus via de Koningstraat en De Lier naar Delft. Gerard woonde van 1964 tot 1966 in de Koningstraat, ter hoogte van de Kerklaan. ”De straat was daar toen heel smal. Als de laatste bus omstreeks 23.00 uur door de straat reed, schudde het hele huis.”

Andere bussen reden via de Prins Hendrikstraat naar ‘s-Gravenzande, via de Geestweg naar Monster en via de ‘s-Gravenzandseweg en de Galgeweg naar Maassluis en Rotterdam.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Naaldwijk Verdilaan
Zo kennen we het busstation (aan de Verdilaan) tegenwoordig.

Het Overstapje

Het Wilhelminaplein was tot begin jaren ’70 een halteplaats. Toen werd de halte verplaatst naar de Verdilaan, waar wij tegenwoordig op de bus stappen. In 1975 werd het nieuwe wachtlokaal het ‘Overstapje’ geopend. ”De Verdilaan was toen al enige tijd een overstapplaats voor de passagiers van WSM.

In die periode werden ook Pijletuinenhof (1971), het gemeentehuis (1973) en Albert Heijn (1973) gebouwd.

Lees ook:

Klaar met het vrijgezellenbestaan? Hier ontmoet je misschien wel de ware

Ben jij wel een beetje klaar met het vrijgezellenbestaan en heb je Tinder inmiddels al drie keer uit...

Dit is wat je moet weten over de nieuwe woonwijk die in Kwintsheul gebouwd wordt

Opruiming bij Beebie, een high tea met korting en meer koopjes

adv.