Voorkom blaren en een rammelende maag: Zo ben je goed voorbereid op de avondvierdaagse

Door Kristianne van Blanken 5 juni 2019

Loop jij deze week mee tijdens de avondvierdaagse van Naaldwijk? Of tijdens wat helaas, nadat de eerste avond gisteren werd afgelast vanwege het slechte weer, beter de avonddriedaagse genoemd kan worden? Met deze handige tips ben je super goed voorbereid. Avond4daagse, een initiatief van de Koninklijke Wandel Bond Nederland, zette ze op een rijtje. 

<< < Pagina 1 / 5 >
⟵ swipe swipe ⟶

Goede schoenen

Tip 1: zorg voor goede schoenen aan je voeten! Maar wat zijn de meest geschikte stappers om de avondvierdaagse mee te lopen? Dit zijn niet per se dure sneakers of speciale wandelschoenen. Wel is het belangrijk dat schoenen voldoende steun bieden, vooral bij de enkels en de hielen, en een stevige zool hebben. Het klinkt misschien voor de hand liggend: schoenen moeten ook de juiste maat hebben. Heb je nieuwe exemplaren aangeschaft, speciaal voor de vierdaagse? Zorg dan wel dat deze goed ingelopen zijn.

Tenslotte nog een tip voor wie deze week in de regen loopt, die kans is namelijk helaas aanwezig. Laat je schoenen bij thuiskomst goed drogen, bijvoorbeeld door er toiletpapier of kranten in te doen. Drogen met behulp van een verwarming of een föhn is een slecht idee, hier kan het materiaal van de schoen mogelijk niet goed tegen.

Goede bodem

Zorg, voordat je vertrekt, dat je goed gegeten hebt. Doe dit minimaal een uur voordat je gaat lopen om te voorkomen dat je tijdens het wandelen last krijgt van je volle maag. Lukt dit niet, omdat je op tijd van start wil gaan? Kies dan voor een maaltijd die snel klaar en licht verteerbaar is. Pasta of rijst bevatten veel koolhydraten, waar je energie van krijgt. Zorg wel dat de maaltijd niet te vet en niet te pittig is om maagproblemen tijdens het wandelen te voorkomen.

Gezonde snack

Krijg je tijdens het wandelen trek? Dan is het natuurlijk verleidelijk om er iets lekkers te snoepen bij te pakken. Maar goed is anders. Overweeg daarom één van deze gezonde snacks voor onderweg: fruit, snackgroenten, nootjes of een doosje rozijnen. Ook lekker, toch?

Blaren

Met goede en droge schoenen en sokken kun je zoveel mogelijk voorkomen dat je tijdens het wandelen blaren krijgt. Toch kun je ze, ondanks alle voorbereidingen, natuurlijk alsnog krijgen. Probeer deze dan altijd heel te laten, om de kans op een infectie zo klein mogelijk te maken. Verder wordt geadviseerd om de blaar en de huid hier omheen met water en zachte zeep schoon te maken, droog te deppen en er vervolgens een pleister op te plakken die de hele blaar bedekt.

Hè? Moest je een blaar niet juist doorprikken? Alleen als deze te groot is om op te lopen. Zorg wel dat waar je mee prikt steriel is, net zoals het materiaal waar je de blaar vervolgens mee afdekt. Is de blaar al ‘vanzelf’ kapot gegaan? Maak deze dan wel even goed schoon, met jodium bijvoorbeeld. Daarna kun je de blaar afdekken met een blarenpleister. Die kun je ook op beginnende blaren plakken om te voorkomen dat de huid verder kapot gaat en pijn gaat doen tijdens het lopen.

Weer

Houd het weer deze week goed in de gaten. Er zijn flinke buien met onweer voorspeld en het KNMI heeft om die reden zelfs code geel afgegeven. Bij regen kun je natuurlijk een paraplu opsteken, maar bij onweer kun je beter binnen blijven.

Lees ook:

Doe je deze week mee aan de avondvierdaagse? Neem een paraplu mee!

Wandel je deze week mee tijdens de avondvierdaagse van Naaldwijk? Dan is het geen overbodige luxe om...

Opgepast! Code oranje vanwege kans op onweer, zware windstoten en hagel

 

<< < Pagina 1 / 5 >
⟵ swipe swipe ⟶

Meer over

Doen Nieuws

adv.