Westland

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

De Herberg zet in op afhaalmenu’s om hoofd boven water te houden: ‘Men denkt nog steeds dat afhalen niet mag’

Door Kristianne van Blanken 2 april 2020
Michelle von Oven en Robert van Triet.

Alle horecagelegenheden in Nederland moesten op 15 maart plotseling de deuren sluiten om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en onlangs werd duidelijk dat deze maatregel zeker nog tot en met 28 april geldt. Westlandse restaurants doen er alles aan om het hoofd boven water te houden, zo ook bistro De Herberg in ‘s-Gravenzande. Daar merkt het personeel dat er bij gasten nog steeds veel onduidelijkheid is over de regels. Maar een maaltijd afhalen mag nog steeds en eigenaresse Michelle von Oven benadrukt dat daarbij álles wordt gedaan om dit veilig te laten verlopen. 

Er werd op die bewuste zondag omstreeks 17.30 uur bekendgemaakt dat de horeca vanaf 18.00 uur gesloten moest zijn. ”Dat viel nogal rauw op ons dak”, aldus Michelle, die klanten die een maaltijd af zouden komen halen direct weg zag blijven. ”Wij dachten aanvankelijk zelf ook: ‘Dicht is dicht’.”

De dag erop was er voor horecaondernemers zoals Michelle veel onduidelijk, totdat ’s middags het enigszins verlossende woord van het kabinet kwam: afhalen en bezorgen werd toch toegestaan.

‘Afhaal-proof’

En dus startten Michelle, Robert van Triet (mede-eigenaar en chef-kok) en hun collega’s direct met het ‘afhaal-proof’ maken van het restaurant in de Langestraat. Afhalen kon daar altijd al, maar nu kwam de hele zaak in dienst te staan van deze service.

Echter niet voordat de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen waren. Daar word je al over geïnformeerd op het moment dat je telefonisch je bestelling doorgeeft. Met de mededeling dat de maaltijd maar door één persoon opgehaald mag worden.

Wie weleens iets bestelt bij De Herberg, die weet dat het in het restaurant onder normale omstandigheden al ontzettend druk kan zijn met mensen die afhalen en daarom is ook over de spreiding van de gasten nagedacht. ”Per kwartier accepteren we een maximaal aantal bestellingen”, legt Michelle uit. Zo worden de bestellingen gespreid en hoeven mensen binnen niet lang te wachten.

Microfoon

Eenmaal binnen worden mensen – ten allen tijde op anderhalve meter afstand natuurlijk – door een soort verkeersregelaar verder geholpen. Die verwijst hen door naar de kassa, waar een doorzichtig scherm voor geplaatst is. Wachten kan na het afrekenen op de eerste verdieping van het restaurant. Daar hangen nu camera’s zodat het personeel vanaf beneden in de gaten kan houden dat het er niet te druk wordt. Dreigt het wel te druk te worden, dan worden mensen verzocht even buiten te blijven wachten.

En is je bestelling klaar? Dan wordt dit met een microfoon omgeroepen, waarna de bestelling vanaf een tafel kan worden meegenomen.”Op deze manier hebben mensen geen direct contact met ons of met de andere gasten.”

Het hoofd boven water houden

Je leest het al: er wordt alles aan gedaan om te zorgen dat gasten veilig bediend kunnen worden. Door het personeel van De Herberg, maar – zo benadrukt Michelle meerdere malen – ook door alle andere horecaondernemers die het net zo moeilijk hebben.

En dan is het wel heel frustrerend dat mensen weg blijven omdat er onduidelijkheid over de regelgeving is. ”We worden nog steeds gebeld met de vraag hoe laat bestellingen bezorgd worden, terwijl je bij ons alleen kunt afhalen”, vertelt Michelle. ”’Maar dat mag toch helemaal niet meer?’, vragen mensen als we dat uitleggen.”

Pittig

En daarom is het volgens haar goed om nogmaals te benadrukken dat dat wel degelijk mag en ook op een veilige manier kan. Allereerst omdat de restaurants de inkomsten die zo nog binnen komen hard nodig hebben om staande te blijven in deze tijd. ”Dat is heel pittig. Het lijkt druk, maar op alleen afhaal zit veel minder marge dan wanneer je bijvoorbeeld complete etentjes inclusief drank verzorgt”, vertelt Michelle, die het in het restaurantwezen bekende gezegde ‘Ze eten je arm en ze drinken je rijk’ aanhaalt.

Maar ook voor de gasten zelf is het natuurlijk goed om te weten wat wel en niet kan en mag. ”Mensen proberen het nu toch thuis gezellig te maken.” Onder meer met etentjes, en daar dragen onze Westlandse ondernemers met alle liefde aan bij.

In het geval van Michelle dus in de vorm van een uitgebreid afhaalmenu. Mensen lijken volgens haar soms nog wat huiverig om daar gebruik van te maken, terwijl ze wel voor allerlei lekkers naar de slager, de bakker en zelfs de supermarkt gaan. Het afhalen van een maaltijd is volgens haar hetzelfde. ”Maar dan met een veel kleiner risico dan in de supermarkt.”

Lees ook:

Maak je huis lenteproof en win een Huis & Tuin Cadeaukaart van €100,-

Heb jij de weerberichten voor de komende tijd al gezien? Er komt nog meer lenteweer aan! Nu we allem...

De Witte is jarig en daarom krijgen zoveel mogelijk inwoners van ‘s-Gravenzande een plantje

Eetcafé De Witte, met vestigingen in 's-Gravenzande en De Lier, bestaat twintig jaar en daarom zou m...

Coronamaatregelen verlengd: Westlanders moeten binnenblijven tot en met 28 april

Dit zag je al van ver aankomen: de coronamaatregelen worden verlengd tot en met 28 april. We moeten ...

adv.