Pauwmans komt met eigen likeur: ‘Stilzitten is niet ons ding’
Heb jij de koffiekar van Pauwmans al gemist? Het was de bedoeling dat men vanaf september weer een kopje koffie…
Vijf jaar geleden keken Vlaardingers Ronald de Niet (59) en zijn zoon Stefan (27) op televisie naar verschillende parfum reclames. Daarin verschenen alleen maar mannen met zwoele blikken en strakke lichamen. “Dat zijn geen ‘echte mannen’, maar daar moet wel een luchtje voor komen.” Zo ontstond Rottlucht.
“Het is een no nonsense luchtje”, vertelt Stefan. “Daarom is Rottlucht ook geen parfum- of verzorgingslijn, maar onderhoud voor mannen.”
Ondernemen deden de twee heren al, maar hoe je een luchtje moet maken wisten ze niet. Gelukkig kende Ronald iemand die workshops gaf in het maken van parfum. Hun luchtje moest rauw en ook een beetje lelijk zijn, net zoals een rat (vandaar ook het logo). Het originele idee was dan ook om de geur te maken op basis van rattenkeutels. Dat sloeg niet aan bij hun klanten (gek hè) en daarom zijn de keutels bij de nieuwe versie van de geur eruitgehaald. Inmiddels is het luchtje, dat zijzelf ‘geurwater’ noemen, het best verkochte product.
Lees verder onder de foto >
Hoewel Rottlucht speciaal gemaakt is voor mannen, zijn het vooral vrouwen die de producten kopen. “We hebben verschillende onderhoudsboxen,” zegt Ronald. “Eentje daarvan heet ‘Ouwe lul’ en heeft twee stukken zeep en een washandje. Dat is natuurlijk heel leuk om als vrouw aan je eigen man of vader te geven.”
Waar Paco Rabanne of Dior wereldberoemde acteurs inhuren om hun eau de toilette te promoten, willen vader en zoon De Niet hun geurwater promoten met echte Rotterdamse mannen. Zo wisten ze Patrick van der Jagt, beter bekend als Caveman010, te strikken voor de promotie van hun zeep. “Het lijkt ons ook gaaf om oud-voetballer John de Wolf met onze producten te zien,” vertelt Stefan. “Of de heren van de film De Marathon,” vult Ronald aan. “Een ras Rotterdammer al Martin van Waardenberg bijvoorbeeld.”
Lees verder onder de foto >
Ronald en Stefan vinden het leuk om samen te werken. “Een goede reden om weer eens thuis te eten,” grapt Stefan. Hij is verantwoordelijk voor de marketing op de website en sociale media. Ook staan alle inpak boxen bij hem uitgesteld. “Daar kan m’n vriendin soms wat kribbig van worden.” Vader Ronald houdt zich vooral bezig met de inkoop en maakt de verschillende tekeningetjes, zoals de rat op het logo.
Tot nu toe is Rottlucht vooral een hobby, maar er is een grotere de ambitie is groot laat Ronald weten. “We willen zo groot worden als Rituals, maar ook dan blijft het no nonsense-principe belangrijk.” Het plan voor de komende tijd is om het assortiment uit te breiden. Ze denken na om een deodorant of scheerschuim uit te brengen. Stefan: “Maar we gaan niet te gek doen, een man heeft namelijk niet veel nodig om zichzelf te onderhouden.”
In onze gids
Populaire rubrieken