Sem (21) heeft zijn eigen merchandise-bedrijf: ‘Als je het niet probeert dan kom je ook nergens’

Door Rinske Lichtendahl 20 juni 2019

Hij is slechts 21 jaar en heeft nu al zijn eigen onderneming. Vlaardinger Sem Bovenberg startte WasVet twee jaar geleden. Een bedrijf dat zich richt op het bedrukken van kleding voor klanten maar ook een eigen kledinglijn heeft. Zijn ideeën werden gewaardeerd en hij werd in 2017 uitgeroepen tot ondernemer van het jaar. En dit was slechts het begin. Hij zit vol bruisende ideeën om Was Vet naar een hoger niveau te tillen.

Hoe is WasVet ontstaan?

“Het begon eigenlijk allemaal met een project voor school. Ik deed mee aan BIZZ Talent van MBO Utrecht, een excellentieprogramma voor ondernemers in spe. Dit is een soort competitie en tot mijn verbazing riep de jury mij uit tot ondernemer van het jaar.”

En waar kwam het idee vandaan?

“Ik was op zoek naar herkenning. Hoe zorg je dat iemand of een groep mensen eruit springt? Of wordt herkend? Dat doe je door middel van kleding. Zo ontstond het idee om iets met merchandise te gaan doen. Toen ben ik eigenlijk gewoon gaan proberen, want als je het niet probeert kom je ook nergens. Dat was best een uitdaging, maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Nu weet ik wat werkt, maar ook wat niet werkt.”

“Als je het niet probeert dan kom je ook nergens”

Waarom WasVet?

“De naam zegt het eigenlijk al. Ik wilde iets vets maken. Het moest leuk zijn, het moest cool zijn, het moest enthousiast zijn. En dat wil ik overbrengen met het merk.”

Wat motiveert je?

“Klanten! En dan bedoel ik niet het geld, maar dat je erkenning krijgt voor je werk. Dat andere mensen jouw ideeën ook vet vinden en zelfs bereid zijn om ervoor te betalen. En het is superleuk dat mensen jouw kleding dan ook echt dragen.”

Wat is het tofste dat je hebt meegemaakt door WasVet?

“Dat was het winnen van het BIZZ Talent programma van het MBO Utrecht en dat de jury me daarmee uitriep tot ondernemer van het jaar. Ik vond het supertof om te zien dat professionals ook echt iets zagen in mijn ideeën!”

Hoe zie jij de toekomst van WasVet?

“Ik wil verder denken dan alleen merchandise. Ten eerste wil ik actief worden op social media en de wereld laten zien waar WasVet voor staat door middel van leuke content. Ik wil mensen vragen wat de wereld nou zo leuk maakt en laten zien dat Was Vet daarop voortborduurt. Ik heb ook al wat concepten liggen voor WasVet Events. Dat is ook echt iets wat ik in de toekomst wil doen. Je kan eigenlijk van alles koppelen aan het merk en dat maakt ondernemen ook zo leuk: Je kan blijven ontwikkelen en dingen uitproberen.”

Wat adviseer je andere jonge ondernemers?

“Probeer uit. Ga netwerken en met mensen praten. Probeer niet alles alleen te doen, maar juist om hulp te vragen. Samen weet je altijd meer dan alleen en het is juist tof als je mensen meekrijgt in jouw enthousiasme en ideeën. Je netwerk en klanten zijn de belangrijkste dingen: het gaat erom dat mensen geïnteresseerd zijn en dat zij het weer overbrengen naar anderen. Dat dat maakt je merk tot wat het is.”

adv.