Utrecht

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Woonwinkel Rachmaninoff is al ruim 20 jaar een begrip in Utrecht: ‘De persoonlijke benadering staat nog steeds voorop’

Aangeboden door Rachmaninoff 8 januari 2021

Wandel je weleens langs de Utrechtse Vismarkt, dan heb je ongetwijfeld ooit naar binnen gegluurd bij woonwinkel Rachmaninoff. De winkel is al meer dan twintig jaar een begrip onder interieurliefhebbers uit de Domstad en daarbuiten. We bellen met interieurstylist Lisa van Scherpenzeel om te praten over het verleden, heden én de toekomst van Rachmaninoff.

Trouwe klanten die al jaren bij Rachmaninoff shoppen, zullen beamen dat de collecties van de woonwinkel door de jaren heen zijn veranderd. “Dat heeft niet alleen te maken met wisselende trends, maar ook met onze visie”, legt Lisa uit. “Vroeger vond je hier veel frivole, brokante en ronde vormen. Je vond hier allerlei verschillende merken uit diverse landen; het was een bonte mix. Inmiddels hebben we juist meer een focus op Dutch Design, dat bekendstaat om vormen die wat meer nuchter en strak zijn.”

Made in the Netherlands

Voor hun ruime collectie moderne banken en fauteuils werkt Rachmaninoff samen met Nederlandse ontwerpers én makers, liefst uit de omgeving van Utrecht. Ook de productie van alle meubels vindt dus plaats op Nederlandse bodem. “Alle meubels zijn bovendien vernoemd naar Nederlandse of Utrechtse straten.” Zo kun je onder meer neerploffen op de Catharijnesingel, Oudenoord of Herenstraat.

Vanwaar die focus op Dutch Design? “Dat is een beetje zo gegroeid”, vertelt Lisa. “De keuze heeft deels te maken met het thema duurzaamheid. We willen liever meubels verkopen die lokaal zijn gemaakt; dat is een stuk beter voor het milieu dan wanneer iets vanuit een ver land hierheen moet worden verscheept. Daarnaast merken we dat klanten meer behoefte hebben aan toegankelijke vormen; alles mag wat strakker en meer basic tegenwoordig. Tot slot is het ook een mooie manier om de Nederlandse meubelmarkt te stimuleren.”

Tekst gaat verder onder de foto

Een persoonlijke benadering

Wat door de jaren niet is veranderd, is dat team Rachmaninoff veel waarde hecht aan een persoonlijke klantbenadering. “Als je langskomt in de winkel, schenken we graag een kopje thee of koffie voor je in om vervolgens met je mee te denken over je interieurvraag. Mensen mogen ook altijd foto’s meenemen; dan kijken we daarnaar. Uitgebreider interieuradvies is ook zeker mogelijk.”

Ook in coronatijd proberen ze die persoonlijke aanpak vast te houden. Hoe ze dat doen? “Sinds vorige week kunnen mensen via een DM op Instagram of per mail ([email protected]) foto’s met ons delen van hun interieur. Wij delen vervolgens tien handige tips om dat interieur nóg meer tot een geheel te maken. Dat is heel persoonlijk, want we kijken echt naar alle afzonderlijke foto’s en geven op basis daarvan advies.” Als je liever een afspraak maakt voor face to face advies, kan je ook vast mailen. “Dan komen wij er na de lockdown bij je op terug.”

Dolgelukkig met je nieuwe bank

“Voor sommige mensen is het een hele uitdaging om bijvoorbeeld een nieuwe bank te vinden. Wij geven mensen een beetje richting”, gaat Lisa verder. Dat dit wordt gewaardeerd, blijkt wel uit de leuke reacties die Rachmaninoff regelmatig ontvangt. “Veel mensen geven achteraf aan dat onze hulp hen heeft geholpen. We geven ook kleuradvies, en soms horen we dat mensen thuis direct aan het schilderen zijn gegaan.” Het allerleukst zijn de reacties mét foto, vindt Lisa. “Als mensen heel gelukkig zijn met hun nieuwe bank, vinden we het leuk om een stukje van dat geluk te zien. Het is uiteindelijk toch ons doel om klanten blij te maken. Als dat is gelukt, horen we dat graag.”

Tekst gaat verder onder de foto

‘We missen de vrolijke energie van klanten op de winkelvloer’

Vanwege de huidige lockdown is Rachmaninoff tijdelijk gesloten voor klanten. “We missen de vrolijke energie van mensen in de winkel wel. Iedereen is, zodra het weer kan, van harte welkom!” Tot het zover is, hoeven Lisa en haar collega’s gelukkig niet stil te zitten. Ook achter de schermen wordt er hard doorgewerkt. “We willen Rachmaninoff online nog meer zichtbaar maken. Daar vraagt deze tijd echt om.”

Hoe ze dat aanpakken? “We zijn de laatste tijd veel actiever geworden op Instagram. We merken ook dat mensen online geïnspireerd willen raken en ook direct spullen aanschaffen. Daar willen wij op inspelen.” Het blijft een kwestie van ideeën testen, reacties van klanten vragen en de strategie wijzigen wanneer dat nodig blijkt. “Daarom zijn we ook zo blij met feedback. Als mensen suggesties hebben over hoe we het – online of offline – nóg beter kunnen doen, horen we dat heel graag. Stuur bijvoorbeeld een bericht op Instagram of mail ons.”

Lees ook:

woonwinkel utrecht

Makeover voor woonwinkel Rachmaninoff: ‘Er is nu meer focus op Nederlands ontwerp’

Bij woonwinkel Rachmaninoff werd achter de schermen al een poosje druk gebrainstormd over de toekoms...

Utrechtse interieurstylist en colour coach Lisa vertelt: ‘Dit wordt dé trendkleur voor 2021’

Utrechtse interieurstyliste Lisa vertelt: ‘Ik wil mensen laten zien wat kleur kan doen’



Deze bijdrage wordt je aangeboden door Rachmaninoff. Meer over Rachmaninoff ontdekken?

Rachmaninoff


Geopend10:00 - 18:00

Vismarkt 20 , Utrecht

adv.