Het online dagboek van de Utrechtse Marlous wordt door 25.000 mensen gelezen

Door Liselotte Idema 28 februari 2017

Vanaf het moment dat ze met een computer overweg kan schrijft de Utrechtse Marlous van den Hoogen over dingen die haar bezig houden. Dat doen wel meer mensen, zul je misschien denken. Groot verschil met veel anderen: haar ‘dagboek’ staat online. En iedereen die dat wil, kan er in lezen. Inmiddels doen 25.000 mensen dat maandelijks.

We spreken Marlous (24) in café Het Gegeven Paard, waar ze al een tijdje zit te werken op haar laptop omdat haar laatste college uitviel. Op het eerste oog is Marlous ‘gewoon’ een vrolijke studente Media & Communicatie (HU). Niets is minder waar. Want naast haar studie houdt ze inmiddels alweer zeven jaar trouw haar blog Last days of Spring bij en is ze een van de allereerste Utrechtse bloggers.

Schrijven over de verkiezingen

Marlous: “Er zijn tegenwoordig zo veel bloggers en vloggers. Ik loop er niet mee te koop dat ik blogger ben, mensen hebben er vaak vooroordelen over. Ze denken dat je oppervlakkig bent en alleen over lippenstift en mode schrijft.” Mooi niet dus, want de Utrechtse studente schrijft over dingen die haar bezighouden. “Soms zijn dat recepten, soms schrijf ik over hotspots, soms over hoe ik me voel en soms over interieur. Maar vorige week schreef ik ook een stuk over de verkiezingen.” Dat artikel bleef trouwens niet onopgemerkt. Ze hield er een interview bij de NOS en in Trouw aan over en werd overladen met reacties.

Voorzichtig met het geven van haar mening

“Ik heb ook een mening! Maar ik ben wel voorzichtig met het schrijven wat ik vind. Op internet is het zo makkelijk om daar negatief en anoniem op te reageren.” Helemaal als je bedenkt dat Marlous iedere maand duizenden mensen bereikt. Want dat is toch wel het verschil tussen haar en al die honderden, of misschien duizenden andere bloggers in Nederland.

“Bloggen is een uit de hand gelopen hobby, er zit geen plan achter. echt, Ik doe maar wat!”

Zelf heeft ze heus wel in de gaten dat ze daar trots op mag zijn, maar het bereiken van zoveel mogelijk mensen, dat is niet haar doel. “Bloggen is een uit de hand gelopen hobby, ik heb niet de ambitie om hier mijn werk van te maken of om fulltime te bloggen. Ik vind het gewoon heel leuk.” Ze neemt een slok van haar cappuccino en vult aan “mensen vragen weleens hoe ik te werk ga, maar echt, ik doe maar wat. Er zit geen marketingplan achter. Ik schrijf over dingen die mij bezig houden en blijkbaar vinden veel mensen dat leuk.”

Bloggen = delen

Stoppen? Dat zit er voorlopig niet in. “Ik kan niet stoppen met delen van verhalen, tips en ideeën. Ik kan mijn moeder of mijn beste vriendin opbellen als ik enthousiast ben. Maar ik kan het ook op mijn blog schrijven, dan kan ik het delen met duizenden mensen.”

adv.