Confetti tussen je spam: Marlou verstuurt een nieuwsbrief die je laat glimlachen

Door Anne-Meike van den Berg 29 augustus 2017

Baal jij ook zo van al die nieuwsbrieven vol reclame die je mailbox maar binnen blijven stromen? De Utrechtse Marlou Saris verstuurt iedere twee weken een (nieuws)briefje zonder reclame, maar wel bomvol grappige en inspirerende dingen uit het dagelijks leven. Gewoon, omdat het kan. “Ik wil laten zien dat niet alles leuk is, maar juist ook dat er meer leuk is dan je denkt.”

Een lijstje met haar favoriete ijsjes, een link naar een artikel dat haar deed glimlachen en foto’s van haar ontbijt op bed van afgelopen zondag: het zijn zomaar wat dingen die je kunt tegenkomen in de De Maandag na de Zondag, de ‘nieuwsbrief’ van Marlou. De Utrechtse verstuurt de digitale post sinds mei 2016 iedere twee weken. “Ik vind het soms jammer om te merken dat mensen alleen genieten als ze op vakantie zijn, weg van huis”, vertelt Marlou. “Terwijl er zoveel dagelijkse dingen ook gewoon heel leuk zijn.”

de-maandag-na-de-zondagKleine dingen

Als kind al vond Marlou het thuis net zo leuk als op vakantie, misschien zelfs nog wel leuker. “Op vakantie zijn vond ik vaak een week leuk, daarna wilde ik eigenlijk liever terug naar huis en weer naar school. Ook nu nog kan ik er enorm naar uitkijken om weer naar huis te gaan, te werken en lekker te wandelen door Utrecht.” De kleine, normale dingen waar Marlou zo van geniet, verzamelt ze nu in haar – zoals ze het zelf noemt – (nieuws)briefje.

Hoe het idee voor een inspirerende, positieve nieuwsbrief begon, weet Marlou niet meer precies. “Ik heb een tijd lang een blog gehad, maar vond het te intensief om dat bij te houden. Maar omdat ik wel graag wil blijven schrijven in mijn vrije tijd ben ik op zoek gegaan naar een andere vorm. Wat ik leuk vind aan een nieuwsbrief is dat hij gewoon hop, zo in je mailbox beland. Ik verstuur hem altijd op maandagochtend zodat mensen hem bijvoorbeeld in de trein kunnen lezen.”

Verre van hip

Het allereerste briefje stuurde Marlou naar vrienden en familie, maar inmiddels zijn er zo’n 300 mensen op de nieuwsbrief geabonneerd. Of er veel reacties op komen? “Eigenlijk niet. Ik krijg weleens een reactie van iemand die bijvoorbeeld hetzelfde heeft meegemaakt of op dezelfde plek is geweest. Dat is heel leuk, want ik hoop altijd dat er voor iedereen in ieder geval één ding tussen staat waar je je in herkent of wat je leuk vindt.”

De onderwerpen in de nieuwsbrief van Marlou zijn dus heel gewoon en de foto’s zien er niet – zoals bij veel blogs en Instagramaccounts – supergelikt uit, maar dat is juist de bedoeling vertelt ze. “Ik wil laten zien dat niet alles leuk is, maar juist ook dat er meer leuk is dan je denkt.”

Abonneren op het (nieuws)briefje van Marlou? Dat kan hier! Ennuh, indebuurt Utrecht heeft óók een hele leuke, inspirerende nieuwsbrief 😉

Utrechter van de week

Ken jij ook een Utrechter met een leuk verhaal? Laat het ons weten!

adv.