Van accountmanager naar barbier: ‘Ik ben de gelukkigste man van de straat’

Door Janine Guijt 22 december 2017

Utrechter Rick Sedney is hét bewijs voor het feit dat je nooit te laat bent om aan iets nieuws te beginnen. Nadat hij 35 jaar als accountmanager bij KPN werkte, opende hij op zijn 58e zijn eigen barbershop – een plek waar alleen mannen geknipt en geschoren worden – in de Dichterswijk. 

Moe van een dag ouwehoeren

“We beginnen altijd met koffie”, zegt Rick, terwijl hij de automaat aanzet en we aanschuiven aan de ronde tafel die in het midden van de zaak staat. “Gewoon lekker rustig samen opstarten, de wereld is al gejaagd genoeg. Daarom neem ik voor iedere klant een uur de tijd. In dat uur komt er van alles voorbij. Vaak heb ik hier heel openhartige gesprekken met klanten. Dat vind ik misschien wel het allermooiste aan dit vak: het sociale. Aan het einde van de dag ben ik niet zozeer moe van het werken, maar vooral van het ouwehoeren. Dat is toch mooi?”

‘Wat heb je nu weer voor nieuws?’

Je hoeft trouwens niet per se geknipt of geschoren te worden voor een goed gesprek met Rick.”Ik wil een functie voor de buurt hebben. Ook als je alleen een bak koffie wil, mag je hier binnen komen lopen. Het gebeurt regelmatig dat mensen uit de buurt hier binnen komen lopen, gewoon om te kijken wat ik nu weer voor nieuws heb gekocht”, zegt Rick terwijl hij om zich heen zwaait om duidelijk te maken dat hij het over de inrichting van zijn zaak heeft.

Kantoor aan huis

De inrichting van Barbershop Eighty-Eight heeft meer weg van een museum dan van een kapsalon en barbier. Het retro interieur doet je vermoeden dat je in een ander tijdperk bent beland en overal staan oude, vintage spulletjes.  “Het enige dat uit deze tijd komt, is de pinautomaat. Verder is alles een verzameling van spullen die ik overal en nergens op de kop heb getikt of zelf heb gemaakt.” De retro vibe van Barbershop Eighty-Eight is iets dat je bij veel barbiers tegenkomt. “Die hang naar traditie is onderdeel van de subcultuur die bij barbiers hoort”, vertelt Rick.

‘Ik ben helemaal verslingerd geraakt aan de subcultuur die bij barbiers hoort’

“Een paar jaar geleden ben ik er helemaal verslingerd aan geraakt, na het zien van de documentaire over Schorem, een bekende barbiersalon in Rotterdam.” Rick werkte toen nog bij KPN, waar hij accountmanager is geweest. Toen hij daar na 35 jaar afscheid moest nemen en het pand naast zijn huis te koop stond, vielen alle puzzelstukjes in elkaar en is Rick zijn eigen barbershop begonnen. “Nu heb ik een soort kantoor aan huis, heerlijk! Ik verdien een fractie van wat ik vroeger verdiende, maar ik ben de gelukkigste man van de straat!”, vertelt hij glunderend.

‘Het was gezellig!’

Intussen is Ricks eerste klant van die dag binnen gekomen. “Rick knipte me en het was meteen goed. Dat heb ik nog niet vaak meegemaakt”, vertelt hij terwijl hij bij ons aanschuift. “Ik krijg nu veel complimenten over mijn haar en inmiddels komen mijn broer en al mijn neefjes hier ook. Veel mensen in mijn omgeving zeggen dat mijn haar nog nooit zo goed heeft gezeten.” Na een tijdje neemt de klant plaats in de ouderwetse kappersstoel, met zijn rug naar de spiegel. Rick legt uit dat dat heel normaal is in de wereld van de barbiers. “Ik laat klanten nooit in de spiegel kijken als ik ze knip of scheer. Een echte barbier trekt zijn eigen plan. En veel belangrijker nog: op deze manier kan de klant die ik behandel praten met de klanten die aan het wachten zijn. Veel van de mannen die hier komen zeggen aan het einde dat ze het zo gezellig vonden. Nou, dat zeggen ze niet bij de Mediamarkt, hoor. Daar doe je het toch voor?!”

Ondernemer Uitgelicht

Iedere week spreken we met een Utrechtse ondernemer. Ken jij een leuke ondernemer uit Utrecht? Laat het ons weten!

Barbershop Eighty-Eight

kappers

vandaag gesloten

Van der Goesstraat 88

Bekijk meer: kappers
Foutje gezien?

Lees mee en reageer! (13 reacties)

Reactie