Ondernemer uitgelichtUtrechters

Utrechter Lennart bedacht Het Rooster, de online tool voor zelfroosteren

Dit artikel wordt je aangeboden door Het Rooster
16 juni 2017

Utrechter Lennart Pilon was tijdens het invullen van het rooster bij Het Smulhuis, waar hij vrijwilligerswerk deed, het geklooi met papier, plakband en Tipp-Ex meer dan zat. Dat kan makkelijker, dacht hij. Inmiddels zijn we zo’n tien jaar verder en heeft Lennart bewezen dat het inderdaad makkelijker kan: meer dan zeventig klanten maken gebruik van Het Rooster, de online tool om roosters te maken.

Als we Lennart benaderen voor een interviewafspraak, krijgen we een linkje van hem doorgestuurd. “Hierbij mijn beschikbaarheid, schieten jullie even een datum in?”. We zien in één oogopslag wanneer Lennart nog een gaatje heeft in zijn agenda en maken een afspraak. Een paar dagen later zitten we op het kantoor aan de Koningin Wilhelminalaan in Utrecht.

Hoe het werkt? Simpel!

Het idee van Het Rooster is net zo simpel als de link die Lennart ons stuurde: werk je bijvoorbeeld als vrijwilliger bij een museum, dan kan je inloggen op Het Rooster. Vervolgens krijg je te zien welke diensten nog beschikbaar zijn en vul je zelf in wanneer je wilt werken. De vrijwilligerscoördinator hoeft vervolgens alleen nog maar te kijken of alle diensten gevuld zijn en zo niet, degene die het rooster nog niet hebben ingevuld te benaderen. “Op deze manier leg je de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf neer”, legt Lennart uit. “Je stuurt niet meer vanuit wantrouwen, maar vanuit vertrouwen.”

Het allereerste rooster

Het eerste online rooster maakte Lennart voor Het Smulhuis, een restaurant voor dak- en thuislozen waar hij in 2006 vrijwilligerswerk deed. “Aan het einde van iedere dienst was het de bedoeling dat je je inschreef voor de volgende shift”, vertelt de Utrechtse ondernemer. “Natuurlijk vergat ik dat steeds en moest ik vervolgens weer helemaal terugfietsen. En ja, meestal regende het dan, haha!” In de jaren die volgden bouwde Lennart de online tool steeds verder uit en vanaf 2015 besloot hij honderd procent voor Het Rooster te gaan.

“Een papieren rooster is eigenlijk niet meer van deze tijd”

“Toen ik het eerste online rooster maakte voor Het Smulhuis, was zelfroosteren nog heel vooruitstrevend”, vertelt Lennart. “Dat is nu wel anders. Een papieren rooster is eigenlijk niet meer van deze tijd.” Steeds meer organisaties lijken dat inderdaad in te zien, want het gaat goed met Het Rooster. Meer dan zeventig klanten maken inmiddels gebruik van de online tool. Veel van die klanten zijn vrijwilligersorganisaties zoals in Utrecht de Sleep Inn, DOMunder, het Catharijnehuis, het Centraal Museum, Hospice Utrecht en Nachtopvang Weerdsingel. Ook Utrechtse bedrijven zien de waarde van zelfroosteren: Escaperoom Get Out of Here bijvoorbeeld, Werk Standby en de Gemeente Utrecht. En ja, óók Het Smulhuis is nog steeds blij met Het Rooster.

Vrijheid blijheid

Waarom werkt dat zelfroosteren zo goed? “Het werkt, omdat je mensen de vrijheid geeft”, legt Lennart uit. “Als coördinator of planner is dat soms lastig omdat je de controle los moet laten. Maar als je mensen zelf de verantwoordelijkheid geeft, dan nemen ze die meestal ook.” Het resultaat is dat er enorm veel tijd wordt bespaard. “Bij de meeste vrijwilligersclubs werken geen planners, maar het rooster moet wel gemaakt worden. Met Het Rooster gaat dat veel sneller waardoor er meer tijd overblijft voor andere, belangrijkere zaken.”

Vorig jaar is het aantal organisaties dat gebruik maakt van Het Rooster verdubbeld, en als het aan Lennart ligt gebeurt dat dit jaar weer. Is het al nodig om een rooster te maken voor Het Rooster..? “Dat zou mooi zijn!”, zegt Lennart lachend. “Ik denk in ieder geval dat er nog veel organisaties zijn die niet efficiënt werken op het gebied van het rooster. Sonde, want als vrijwilligersorganisatie wil je niet bezig zijn met het maken van een rooster, maar wil je de wereld mooier maken.”

Ondernemer uitgelicht

Ken jij een Utrechtse ondernemer met een leuk verhaal? Laat het ons weten!

Het Rooster
speciaalzaken

nu openHele dag

Koningin Wilhelminalaan 8

Foutje gezien?
Deze ondernemersbijdrage wordt je aangeboden door Het Rooster en staat los van de redactionele berichten binnen het indebuurt-platform.

Lees mee en reageer!

Reactie