Meer ruimte voor fietsers: de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat gaan op de schop

Door Janine Guijt 13 juli 2018

Het asfalt wordt er rood, fietsers zijn er straks de hoofdgebruikers en er komen extra bomen en parkeerplekken bij. Waar we het over hebben? Over het nieuwe ontwerp van de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat. Eind 2019 gaan deze straten op de schop en gisteren maakte de gemeente het voorlopige ontwerp van de herinrichting bekend.

Fietsstraat

Fietsers en voetgangers krijgen straks meer ruimte op de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat. De straten worden zogenaamde fietsstraten: fietsers, auto’s en bussen gaan over dezelfde rijbaan rijden, het aparte fietspad verdwijnt. In allebei de straten mag je straks nog maar dertig kilometer per uur rijden. Het asfalt wordt rood, zodat iedereen weet: fietsers zijn hier de hoofdgebruikers. Utrecht heeft al meer van dit soort fietsstraten, zoals de Prins Hendriklaan. Verder komen er meer fietsparkeerplekken, meer groen en meer en betere oversteekplaatsen. ‘Het pleintje op de hoek met de Oudwijkerdwarsstraat moet een mooie, groene en gezellige ontmoetingsplek worden’, lezen we op de website van de gemeente Utrecht.

Maar… waarom?

Waarom deze plekken op de schop gaan? Omdat de straten nu vooral zijn ingericht op de doorstroming van verkeer en nauwelijks op een prettig verblijf. ‘Met de verwachte groei van de stad neemt de druk op deze straten alleen maar toe. Voor de toekomst is het de uitdaging om beide straten zo in te richten dat wonen, winkelen en verblijven versterkt worden en de doorgaande route voor fietsers wordt verbeterd’, aldus de gemeente.

Ontwerp

Gisteren is het voorlopige ontwerp van de straten gepresenteerd. In januari werden er al schetsen besproken, waarop omwonenden en winkeliers konden reageren. Die reacties zijn nu verwerkt in het functioneel ontwerp van de straten. Op de website van de gemeente Utrecht kun je het ontwerp bekijken. Het duurt nog wel even voordat de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat omgetoverd worden: naar verwachting gebeurt dat eind 2019, begin 2020.

Ook de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat worden anders:

Voorstraat Utrecht

De Voorstraat gaat op de schop: meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Meer fietsparkeerplekken, meer groen en een fietsstraat met rood asfalt: het zijn zomaar een paar va...