Vrienden Robert en Sebastiaan runnen Brthrs Agency: ‘We kennen elkaar sinds we kleuters waren’
Aangeboden door Brthrs Agency
Robert Keus (33) en Sebastiaan Kooijman (33) zijn niet alleen goede vrienden, maar ook zakenpartners. De Utrechters leerden elkaar kennen toen ze allebei vier jaar oud waren en runnen sinds 2006 een eigen internetbureau: Brthrs Agency. Zowel de liefde voor technologie als die voor ondernemen zaten er vroeg in bij de mannen. “Op de middelbare school verdienden we al geld met het sleutelen aan computers.”
“In onze kleutertijd woonden we bij elkaar in de straat”, blikt Sebastiaan terug. “Op een gegeven moment verhuisde Roberts familie naar Curaçao, maar toen hij in groep zeven terugkwam, gingen we direct weer met elkaar om.” In die jaren bracht het tweetal veel tijd door met gamen, en op een zeker moment ontstond het idee om de computers waarop ze speelden beter te maken: “Bij Roberts pc hadden we bijvoorbeeld zelf een DVD-brander ingebouwd.”
Tekst gaat verder onder de foto

Drukbezette jongens
Toen Robert en Sebastiaan op de middelbare school zaten, bedachten ze om computers te gaan repareren voor geld. De jonge ondernemers plaatsten een bericht in een lokaal krantje, waar veel mensen op reageerden. “Op een zeker moment waren al onze weekenden volgeboekt”, vertelt Sebastiaan lachend. Of het altijd goed ging? “Er zijn ook weleens computers ontploft. We waren eens bij een man met een computer uit de VS die niet meer aanging. Toen we de schakelaar die het voltage regelde aanknipten, kwam er een rookwolk uit!”
Tekst gaat verder onder de foto

Van sleutelen aan computers tot websites bouwen
Naast computers repareren begonnen de ondernemers websites te bouwen. “We hadden zelf wat sites gemaakt en gingen dat voor anderen doen toen we in de vijfde klas zaten”, vertelt Robert. “We hebben onder meer sites gemaakt voor een schrijver en een hockeyclub die een feest gaf”, vult Sebastiaan aan.
Robert: “Het leuke is dat we echt zijn meegegroeid met onze klanten. In het studentenleven kwamen we vooral in aanraking met studieverenigingen, maar nu komen we via ons netwerk eerder in contact met mensen in het bedrijfsleven die wat hoger in de boom zitten.” Op die manier ontwikkelden het bedrijf en klantenbestand zich geleidelijk. “We hebben ons bedrijf rustig opgebouwd, zonder externe investeringen of leningen. Vanaf het moment dat we begonnen met computers repareren tot aan nu: het is allemaal onderdeel van het bouwen aan wat er nu is.”
Tekst gaat verder onder de foto

Sociale impact
Inmiddels hebben Robert en Sebastiaan hun dienstenpakket nog verder uitgebreid. Je kunt Brthrs Agency namelijk ook inschakelen voor het bouwen van applicaties, strategie en advies en online marketing. Met hun internetbureau richt het duo zich vooral op bedrijven en organisaties die sociale impact maken. Robert: “Zo hebben we in samenwerking met NeLL, Pharos & het Trimbos Instituut een app ontwikkeld die mensen helpt om te stoppen met roken: De Stopcoach. Daarnaast hebben we gewerkt voor onder andere Bureau Zuidema en het Leidsch Universitair Medisch Centrum.”
Websites die toegankelijk zijn voor iedereen
Bij alle digitale producten die Brthrs Agency maakt, houden de brothers and sisters rekening met een belangrijk aspect: digitale toegankelijkheid. “Vanaf het eerste product dat we maakten, waren we al erg bezig met de gebruikservaring. Wat we maken, moet je goed kunnen gebruiken”, licht Sebastiaan toe. “Meer dan vier miljoen mensen hebben een ‘beperking’. Als jouw tekst niet op een begrijpelijk niveau is of als je geen contrast hebt op je website, kan iemand met beperkt zicht je website niet bekijken”, vertelt Robert. De ondernemers hebben zelfs een apart platform opgezet waar ze hun kennis over dit onderwerp delen: digitaaltoegankelijk.com.
Net een familiebedrijf
Hoe kijken Robert en Sebastiaan terug op de weg die ze als ondernemers hebben afgelegd? “Er zijn veel ondernemers die denken: hé, ik heb een idee, ga op zoek naar geld van investeerders en begin een startup. Wij hebben het anders aangepakt en bezitten nog steeds alle aandelen van ons bedrijf. Dat geeft veel vrijheid, we kunnen doen wat we willen”, aldus Robert.
“Onze naam, Brthrs Agency, komt voort uit het feit dat we elkaar al lang kennen. Daardoor lijkt ons bureau soms meer op een familiebedrijf”, zegt Sebastiaan. “Door geleidelijk te groeien, zijn we heel steady – wanneer het moeilijker is, houden wij het langer vol. We hebben nooit rücksichtslos van alles geprobeerd. Ook op de werkvloer komt dat naar voren: het is niet alleen maar keihard presteren, het draait vooral om – met het team – werken aan dingen waar wij in geloven.”