Is je huis, administratie of bureau een chaos? Organizer Ad brengt rust in de tent

Door Janine Guijt 11 januari 2019

Overzicht geeft rust, weet Utrechter Ad van der Sluiszen als geen ander. Hij is een kei in het creëren van rust in chaos, in wat voor vorm dan ook. Met zijn bedrijf De Organizer Helpt ondersteunt hij mensen met het organiseren van hun huis, administratie of – in het geval van redacteur Janine – bureau. 

Carrière move

Ad van der Sluiszen van De Organizer Helpt

Toen Ad een paar jaar geleden toe was aan een carrière move – hij werkte destijds als milieucoördinator – ging hij bij zichzelf te rade. Wat was hem de afgelopen jaren altijd goed afgegaan? Voor wat voor advies en praktische hulp klopten mensen bij hem aan? Daar hoefde hij niet lang over na te denken: plannen, organiseren en opruimen. En dus besloot Ad om organizer te worden en helpt hij mensen die – om wat voor redenen dan ook – door de chaos in hun leven vastlopen. Die chaos hoeft overigens niet altijd tastbaar te zijn in de vorm van een enorme berg rommel in huis. Ad ondersteunt mensen ook bij het op orde brengen van hun financiën, administratie, time management en een enkele keer met verhuizen.

Aanmaningen

De klanten van Ad kloppen om heel uiteenlopende reden bij hem aan. Maar er is altijd één gemeenschappelijke deler: ze zien door de bomen het bos niet meer. “Zo hielp ik eens een ouder echtpaar waarvan de man ernstig ziek was. Zijn vrouw deed de financiën, maar ze was ook ziek geweest. De aanmaningen kwamen langzaam maar zeker binnen en er was totaal geen overzicht meer.”

Van grote projecten naar praktische to-do’s

Nog een voorbeeld: de jongeman van een jaar of 26, die in zijn professionele leven heel goed functioneerde, maar de boel thuis niet op de rit kreeg. “Hij was, toen ik langskwam, een maand of vier geleden in zijn nieuwe huis getrokken, maar het leek alsof hij er net een dag woonde. Alles stond nog in verhuisdozen en het was er een grote rommel. Praktische dingen zoals een paspoort aanvragen lukte hem ook niet.” Ad leerde de jongen om grote projecten in kleine to-do’s op te delen en sprak gedurende een half jaar acht keer met hem af. “We kwamen er toen achter dat er wat meer aan de hand was en dat de problemen een psychische oorzaak hadden. Maar we hebben wel wat bereikt en inzicht gecreëerd en daar gaat het om.”

‘Mijn eigen huis is heel opgeruimd, maar ik sla niet door’

‘Wauw, wat is het hier netjes’

Wij zijn vooral benieuwd hoe Ad zijn huis eruitziet. Is alles daar keurig opgeborgen en is het er zo schoon dat het blinkt? “Het is er zeker netjes, ik krijg daar vaak complimenten over wanneer mensen mijn huis binnenlopen. Maar ik sla er niet in door, hoor. Na een kerstdiner puilt de keuken bij mij ook uit van de vaat en ik denk ook wel eens: dat ruim ik op een later moment wel op.”

Zélf aan de slag! (wij kunnen het weten…)

Als je Ad zijn hulp inschakelt, moet je niet verwachten dat je achterover kunt leunen, terwijl hij jouw troep opruimt. Nee, je moet zelf ook actief aan de slag, want uiteindelijk moet je de chaos in je leven zélf kunnen ordenen. Indebuurt-redacteur Janine kwam er zelf achter toen Ad haar hielp met het organiseren van de ongelofelijke troep op haar bureau. Hoe dat eraan toeging en hoe het resultaat eruitziet? Dat zie je in de video hieronder.

Ondernemer uitgelicht

Iedere week spreken we met een Utrechtse ondernemer. Ken jij een bijzondere ondernemer uit Utrecht? Laat het ons weten. Nog meer verhalen over Utrechtse ondernemers:

Bijzonder beroep: Claudia is kinderuitvaartondernemer

De dood. Niet bepaald een onderwerp dat je 's ochtends met je collega's bij het koffie-apparaat aans...

adv.