Marijke begon hotel Mary K: ‘Dat gasten terugkomen, is het allermooiste compliment’

Door May-Anne Oltmans 23 augustus 2019

Geen kamer is hetzelfde bij boetiekhotel Mary K aan de Oudegracht. Een bewuste keuze van eigenaresse Marijke Koks. “Natuurlijk was het makkelijker om gewoon overal hetzelfde te doen, maar ik houd ervan om steeds een andere sfeer te creëren.” 

Slapen in de kamer van oom Henry

In een hotel moet je je vooral thuis voelen, vindt Marijke. Zo ontstond het fictieve personage Mary K: een vrouw die geniet van het goede leven, dol is op mensen en alles nét een tikkeltje anders doet. Bij de inrichting van iedere hotelkamer nam Marijke een familielid van Mary K als uitgangspunt. “Zo is er de kamer van oom Henry: een reislustige architect. Zijn kamer is vrij zakelijk, met een groot bureau en een wereldbol”, vertelt Marijke. Een andere kamer is weer geïnspireerd op Mary’s warrige tante Tilly: daar is het allemaal nét wat minder strak.

Kunstzinnig hotel

Alle kamers bij Mary K zien er anders uit, maar hebben ook één ding gemeen: overal is kunst te bewonderen. “Ik heb zelf verschillende kunstenaars benaderd wiens werk ik graag in het hotel wilde”, legt Marijke uit. Soms zie je hun werk terug in een lijst aan de wand, en er zijn ook verschillende muurschilderingen te zien.

Maar het zijn niet alleen professionele kunstenaars die hun creativiteit hier de vrije loop hebben gelaten. In een van de kamers heeft Marijke een schildersezel met een leeg doek en een bakje stiften neergezet. “Gasten die hier slapen, vraag ik of ze zelf iets moois willen maken”, vertelt Marijke. Wat er vervolgens met de doeken gebeurt? Die krijgen een mooi plekje in de open wandmeubel achter het bed.

Tekst gaat verder onder de foto’s

Foto: indebuurt Utrecht
Foto: indebuurt Utrecht

Doe alsof je thuis bent

Het in- en uitchecken van gasten, het bijhouden van alle reserveringen en het controleren van kamers: inmiddels is het voor Marijke routine. Toen ze Mary K in 2011 opende, was dat wel anders. Ze werkte jarenlang in de horeca, maar had nul hotelervaring. Waarom ze dan toch besloot een eigen hotel te openen? “In een restaurant blijven mensen maar een paar uur, daarna zie je ze nooit meer. In een hotel maak je mensen een paar dagen mee en leer je ze beter kennen. Dát leek me superleuk!”

Heel veel rondjes fietsen

Zodra Marijke had besloten een eigen hotel te openen, begon de zoektocht naar een geschikte locatie. Hoe ze dat aanpakte? “Ik ben heel veel gaan fietsen door de stad om te kijken naar panden. Uiteindelijk kwam ik in 2010 dit voormalige bedrijfspand aan de Oudegracht tegen”, blikt Marijke terug. Een flinke verbouwing en heel wat papierwerk later opende Mary K haar deuren voor de allereerste gasten.

Tekst gaat verder onder de foto

Mary K
Foto: indebuurt Utrecht

24 uur per dag beschikbaar

Na de opening van Mary K werd Marijke een maand lang geholpen door een kennis die al eerder in een hotel werkte. “Van haar heb ik heel veel geleerd over wat standaard is in een goed hotel”, vertelt Marijke. In die tijd maakte Marijke vaker wel dan niet werkweken van zeventig of zelfs tachtig uur. “Een hotel is een 24-uurs business. Ook als je niet achter de receptie zit, moet je bereikbaar zijn voor gasten.” Gelukkig loonde het harde werken, waardoor Marijke na een tijdje personeel kon aannemen.

Inmiddels bestaat het team uit zes mensen. Een vast takenpakket per persoon is er niet: “Een keer was iemand verbaasd dat ik zelf de afwas deed, maar we doen hier echt alles samen. De administratie en bestellingen doe ik, maar verder kan ik alles aan mijn collega’s overlaten.”

Zwarte koffie met een zachtgekookt ei

Mary K heeft inmiddels heel wat gasten over de vloer gehad, en er zijn regelmatig gasten die daarna weer terug komen. “Dat mensen na hun eerste bezoek nóg een keer blijven slapen, is het allermooiste compliment”, glundert Marijke. Ze merkt dat hotelgasten altijd erg te spreken zijn over de service bij Mary K. Fijn, want dat is precies wat Marijke zelf zo belangrijk vindt. “We willen dat iedereen zich heel erg welkom voelt. Daarom nemen we de tijd om mensen te vragen wat ze leuk vinden, zodat we persoonlijke tips kunnen geven.”

Nog zo’n voorbeeld van die persoonlijke aanpak: als het even kan, onthouden Marijke en haar team wat gasten fijn vinden tijdens hun verblijf. “Wanneer mensen langer blijven of vaker komen, weten we precies of iemand zijn ei hard- of zachtgekookt wil en of hij wel of geen melk in zijn koffie wil. Bijna alsof het een vriend is.” Dat gasten dit waarderen, blijkt wel uit de positieve recensies die Mary K ontvangt. “99 procent van alle reviews die we krijgen, is positief. Mensen zeggen soms zulke lieve dingen”, aldus Marijke. Het zorgt ervoor dat ze haar werk nóg leuker vindt: “Als onze gasten blij zijn, ben ik blij.”

Ondernemer Uitgelicht

Iedere week spreken we met een Utrechtse ondernemer. Ken jij een leuke ondernemer uit Utrecht? Laat het ons weten!

Peter Lisa Rachmaninoff

Peter en Lisa runnen twee woonwinkels: ‘We vullen elkaar goed aan’

Veel kleur, mooie meubels én een persoonlijke benadering: dat is in een notendop waar woonwinkel Rac...

Nina Oudshoorn is relatiepsycholoog: ‘Ik zit hier ook weleens met tranen in mijn ogen’

Zo vader, zo dochter: John en Nancy Nijenhuis werken samen bij Walton Makelaars



Meer over Mary K Hotel ontdekken?

Mary K Hotel

hotels

GeopendHele dag

Oudegracht 25, Utrecht

Bekijk meer:hotels

adv.