Utrecht

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Broers én zakenpartners: Hessel, Michiel en Floris begonnen zwembroekenmerk Redfeet Brothers

Door May-Anne Oltmans 11 september 2020

“Hoe tof zou het zijn om niet alleen leuke dingen samen te doen, maar ook een zakelijk avontuur aan te gaan?”, vroegen broers Hessel (28), Michiel (29) en Floris Roodvoets (33) zich een paar jaar geleden af. Het antwoord op die vraag was voor alle broers positief, dus besloten ze ervoor te gaan. Het resulteerde in de oprichting van een eigen zwembroekenlabel: Redfeet Brothers

Het idee voor hun bedrijf kregen de broers in de zomer van 2017 tijdens een vakantie in Kroatië. Zoals dat gaat op een zonnige bestemming bracht het drietal het grootste gedeelte van de tijd door in zwembroek. Zodra de broers hadden uitgesproken dat ze samen wilden ondernemen, begonnen ze opeens met heel andere ogen naar het kledingstuk te kijken. “Als je in je zwembroek over het strand loopt en spullen bij je hebt, vallen die vaak uit je zakken. Zo kwamen we op het idee van zwembroeken met ritsjes. Dat klinkt simpel, maar toch zagen we het nergens anders”, aldus Michiel.

Terug bij nul

In hetzelfde jaar schrijft het drietal zich in bij de Kamer van Koophandel. “Toen begonnen we onderzoek te doen naar onder meer stoffen en fabrieken”, blikt Hessel terug. Met name het vinden van een fabriek die hun zwembroeken kan produceren blijkt een uitdaging: “Als startende ondernemer is het lastig om fabrikanten ervan te overtuigen dat je serieuze bedoelingen hebt, als je nog niets hebt om te laten zien.”

Ze stuiten ze op een fabriek in Portugal, maar uiteindelijk blijkt die niet te kunnen bieden wat de Roodvoet-broers zoeken. Hessel: “Er was een taalbarrière en het was lastig om in contact te blijven. Daarnaast ging het niet snel genoeg; je wilt je product in het juiste seizoen verkopen, niet pas in de winter.” Gelukkig komen ze later in contact met een andere fabriek waarmee het direct een stuk soepeler gaat.

Tekst gaat verder onder de foto

Met de hand getekend

Voordat de Utrechters Redfeet Brothers begonnen, hadden ze naar eigen zeggen ‘niks te maken met mode.’ Daarom is het extra bijzonder dat ze hun zwembroeken from scratch zelf hebben ontworpen.  Ook de vrolijke patronen op hun zwembroeken hebben de ondernemers zelf ontworpen. Michiel: “We zijn er een dag voor gaan zitten en hebben met de hand verschillende patronen getekend. Uiteindelijk hebben we alle patronen verzameld in een mapje op de computer; in totaal ongeveer tweehonderd.”

Alle designs zijn geïnspireerd op de jaren 70. Wat de mannen zo trekt in dat tijdperk? “Gewoon de hele vibe“, zegt Hessel. Michiel vult aan: “Alles was toen een stuk relaxter, en we zijn fan van de muziek en films uit die tijd.”

Tekst gaat verder onder de foto

Van plastic flesjes naar hippe zwembroek

Nog iets dat de zwembroeken van de Utrechtse broers bijzonder maakt, is hoe duurzaam ze zijn. De broeken zijn namelijk gemaakt van gerecyclede plastic flesjes. Voor het drietal was het vanaf de start duidelijk dat ze voor een duurzame aanpak wilden gaan. “We zien onszelf als de doelgroep, dus hebben we ons steeds afgevraagd: zouden we de broeken zelf kopen? Als ik keuze heb uit twee zwembroeken waarvan een duurzaam is en de ander niet, ga ik zeker weten voor de duurzame variant”, legt Hessel uit.

Zelfs de verpakking is duurzaam. Waar veel webshops bestellingen verpakken in veel plastic en karton, worden de Redfeet Brothers zwembroeken verzonden in een herbruikbare ‘RePack’. “Dat zijn een soort enveloppen van gerecycled plastic die je tot twintig keer opnieuw kunt gebruiken. Als je je broek binnen hebt, kun je de RePack weer op de bus doen en gebruiken wij ‘m om nieuwe bestellingen in te versturen”, vertelt Hessel.

Bijzondere bezorgers

Ook het bezorgen gebeurt op een bijzondere en duurzame manier. “In onze webshop heb je drie keuzes voor de verzending; je kunt je pakket in Utrecht of Amsterdam ophalen, ‘m laten versturen óf wij komen je bestelling op de fiets langsbrengen“, vertelt Hessel. De broers hebben inmiddels zo’n honderd pakketjes afgeleverd, schat Michiel. “Mensen vinden het heel leuk! Het is ook een aparte ervaring; soms sta ik al binnen een kwartier bij iemand voor de deur”, zegt Hessel.

De bezorgrondes leveren in veel gevallen leuke ontmoetingen op. Hessel: “Laatst kwam ik bij een man van in de zestig die al fan was vóór hij de zwembroek had gezien. Hij had over ons bedrijf gelezen en dacht: ik bestel gewoon! Wat ook weleens gebeurt, is dat we een broek bezorgen en dat die klant dezelfde dag nóg een broek bestelt, bijvoorbeeld voor zijn broer of vader.”

Tekst gaat verder onder de foto

Zakenpartners, vrienden en broers

Het zaadje voor Redfeet Brothers werd geplant toen Hessel, Michiel en Floris uitspraken dat ze samen wilden ondernemen. Hoe bevalt dat tot nu toe? “Goed! Het is leuk dat we hierdoor andere kanten van elkaar leren kennen”, vindt Michiel. “We dachten hiervoor dat we heel erg hetzelfde waren, maar weten nu dat we toch allemaal onze eigen sterke en zwakke punten hebben. Dat is mooi om te zien”, zegt Hessel.

Wél hebben ze gemerkt dat het soms lastig is om werk en privé gescheiden te houden: “Als we samen zijn hebben we het vaak over het bedrijf. Wanneer onze vriendinnen erbij zijn denken ze weleens; kunnen we het nu ergens anders over hebben?” Dat snappen ze best, zegt Hessel. “Daarom proberen we ook af en toe met z’n drieën gewoon iets leuks te doen. We zijn natuurlijk niet alleen zakenpartners, maar bovenal ook gewoon drie broers en beste vrienden. Het is belangrijk om dat nooit te vergeten.”

Ondernemer Uitgelicht

Om de week spreken we met een Utrechtse ondernemer. Ken jij een leuke ondernemer uit Utrecht? Laat het ons weten!

Lees ook:

The Sisters Brewery

Bijzonder: Wilfran en zijn dochters Annamijn en Josefien runnen The Sisters Brewery

Van je hobby je werk maken: veel mensen dromen ervan, maar slechts enkelen doen het echt. Vader Wilf...

Filmmaker Robin (30) runt Orange Films: ‘Leren uit boeken was niets voor mij’

Amin (22) runt Cousina: ‘Op de kaart staat appeltaart, maar ook traditionele couscous’

Christel en Wim runnen Dimsum Reizen: ‘We hebben veel gedaan voor Floortje Dessing en 3 Op Reis’

adv.