Thomas Michielsen maakt Tilburg mooier met de Awesome Foundation
Meer street art in de stad, stoeptegels die naar je glimlachen, kunst die je uit een automaat trekt... Zonder de...
“Hè, wat is zij nou aan het doen?” Wanneer Michelle van de Wouw gehurkt verf aanbrengt op straatstenen en putdeksels, hoort ze zulke opmerkingen aan de lopende band. De Tilburgse is met iets heel bijzonders bezig: ze maakt een afdruk voor haar eigen label De Straatdrukkerij. Voor het idee kreeg ze duizend euro van de Awesome Foundation.
“Ik maak het altijd netjes schoon”, glimlacht Michelle wanneer we een drankje met haar drinken. “Het is natuurlijk wel een idee met een randje. Tja, het is toch verf in het openbaar, hè? Het past ook wel bij het rebelse karakter van de stad. Ik maak van iets dat openbaar is iets persoonlijks. Als je een rebelse stad wil zijn dan vind ik dat je dit moet toelaten. Gelukkig staat de gemeente daar heel erg voor open.”
“Ken je Raubdruckerin uit Berlijn? Zij maken prints van putdeksels voor toeristen. Dat vond ik zó tof dat ik het naar Tilburg wilde halen. Maar dan juist voor de lokale bewoners.” Dat doet Michelle niet zonder missie. “In mijn eigen omgeving zie ik wel dat mensen meer trots worden op de stad. Het wordt tijd om dat nog meer te laten zien. Ik wil Tilburgers bewuster maken van de mooie plekjes in de stad en ze uitdagen om eens anders te kijken.”
Zelf leerde Michelle ook met andere ogen naar haar woonplaats te kijken. Zo maakte ze al meerdere afdrukken van de kenmerkende putdeksels met de T onder de boom op de Vijfsprong. Via haar Facebookpagina verkoopt ze een tote bag in het zwart en beige met deze afdruk. Maar andere producten zitten ook al in de pijplijn. Met haar verfroller maakte ze ook al een afdruk van de Smile Tile voor op een kindershirtje.
De Tilburgse is druk op zoek naar andere plekken in de stad. We denken gretig mee. Kan ze niet iets doen met een voetbal van Willem II of de plakkaat van het standbeeld van Willem II op de Heuvel? “Daar heb ik wel toestemming voor nodig, haha.” Of misschien een samenwerking met een ondernemer? “Zo leuk dat ik van iedereen met wie ik spreek wel input krijg. Soms is het lastig een voorwerp te vinden. Het moet wel een reliëf hebben. Of het ook hip moet zijn? Nee hoor, met een meer historische print kun je weer een oudere doelgroep aanspreken.
“De kracht van de stad is niet per se in een oogopslag te zien. Het is geen stad waar je gelijk het mooie van ziet als je hier nog nooit geweest bent en gelijk het station uitloopt. Het gaat hier echt om de ziel van Tilburg. Je hebt steden, zoals Breda en Den Bosch, die heel mooi zijn maar waar geen divers karakter is. Geen karakter dat blijft verrassen. Tilburg heeft dat wel. Ik ben in Kaatsheuvel opgegroeid, dus kwam vaak in Tilburg. Toen ben ik een tijdje in Breda gaan wonen. Wat had ik veel heimwee naar deze stad, zeg!”
“Tilburg prikkelt mij. Elke week komt er wel iets tofs bij. De Spoorzone is bijvoorbeeld echt te gek. Ik heb de Hall of Fame echt gemist toen ik in Breda woonde. Ja, dat is echt mijn plekje. Het is zo mooi dat subculturen daar samenkomen en dat je een kans krijgt om andere soort mensen te ontmoeten.”
De vorige keer spraken we met Werner die aan Spartan runs meedoet. Ken je ook een Tilburger met een bijzonder verhaal? Of denk je: hé, ik heb net zo’n mooi verhaal als Michelle en Werner? Laat het ons weten!
Lees ook…
In onze gids
Populaire rubrieken