Tilburg

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Mysterie: wie was Cees de Sloper en waarom sloopte hij zoveel in Tilburg?

Door Rowie van der Vliet 8 augustus 2020

Noem de naam van Cees de Sloper en bij sommige Tilburgers gaan de oren klapperen, terwijl anderen nog net niet in klappen uitbarsten. Wie was deze man die nog steeds zoveel emotie oproept bij Tilburgers en waarom sloopte hij zoveel in Tilburg? Dit is hoe het zit.

Het oude station, het oude stadshuis en zelfs complete straten zijn in Tilburg helemaal gesloopt. Dat had niks met een oorlog of bomaanval te maken. Drie woorden. Cees de Sloper. Ja, er is geen leger verantwoordelijk voor het slopen van stukken van Tilburger, maar één man. Bij veel Tilburgers gaat de naam Cees de Sloper wel een belletje rinkelen. Het is de bijnaam van een burgemeester: Cees Becht.

Kunnen wij het maken? Nou en of!

Cees werd in 1957 burgemeester van Tilburg. Dat bleef hij nog lang, want pas op 30 januari 1975 trad burgemeester Becht af. Onder zijn bewind veranderde er veel. Tja, zijn bijnaam is nu eenmaal geen Cees de Bouwer. Al vroeg Cees zich vast wel af: kunnen wij het maken? Het was namelijk een man met een visie. Zeg maar gerust een missie. De Tilburgse burgemeester had in die tijd een duidelijk beeld van hoe de stad eruit zou komen te zien. In 1959 presenteerde hij het ‘Achtjarenplan’, ook wel het ’72-miljoen-plan’ genoemd.

Voor en na Cees de Sloper

Je kunt duidelijk spreken van een Tilburg voor en na Cees de Sloper. Simpelweg omdat iconische gebouwen na zijn periode als burgemeester niet meer bestonden. Vooral in het centrum zorgde hij voor de nodige veranderingen. Een van de meest ingrijpende wijzigingen was misschien wel de komst van de cityring. Het aanleggen van zo’n weg dwars door het centrum doe je natuurlijk niet zomaar. Het oude stadshuis moest ervoor wijken. Ook een deel van de Zomerstraat (nu Heuvelstraat) kwam nooit meer terug. Daarnaast moeten we ook ons oude station missen. Daarvoor werd een nieuw exemplaar op dezelfde plek gebouwd.

Tekst loopt door na de foto.

luchtfoto Tilburg
Wat een verandering! Dit is het Stadhuisplein in 1936. Foto: Regionaal Archief Tilburg

Compleet tegen de vlakte

Het was niet alleen slopen om te slopen. De bulldozer ging er niet zomaar tegenaan! Er kwamen door de burgemeester ook dingen bij, zoals dus een nieuw stadshuis, station en de cityring. Maar ook de Stadsschouwburg en het Stadhuisplein, Willemsplein en Koningsplein ontstonden. Natuurlijk niet zonder dat daarvoor eerst iets moest worden weggehaald. De wijk Koningswei ging compleet tegen de vlakte. Ooit was dit het eerste stedenbouwkundige project van de stad. Hendrik van Tulder kocht het als particulier van – jawel – het Huis van Oranje. Daarvoor was het gebied namelijk in handen van Koning Willem II, die tijdens de aankoop al overleden was. De wijk moest een nieuwe villawijk worden, zeg maar gerust op het niveau van een deel van de Bredaseweg. Het liep anders, want Koningswei werd een echte volksbuurt. Er is nog wel een klein deeltje over van de wijk: het Oranjestraatje.

Slimme zet

Cees Becht maakte van Tilburg een diensten- en onderwijscentrum. Hij probeerde van Tilburg meer te maken dan een textielstad. Een slimme zet, want toen de textielindustrie instortte viel het door die wijzigingen wel mee met de werkeloosheid. Cees overleed op 31 maart 1982 in het St. Elisabeth Ziekenhuis na een strijd tegen een slopende ziekte.

Lees ook:

Mysterie opgelost: daarom is Tilburg niet de hoofdstad van Brabant

Waarom is Den Bosch de hoofdstad van Brabant en niet Tilburg? Den Bosch ligt niet - zoals wij - netj...
Changzhou

Mysterie: Tilburg heeft een gigantische zusterstad in China en zo zit het

Tilburg is dikke vriendjes met de Chinese stad Changzhou. En dan hebben we het over een langdurige v...

Mysterie: hierom hebben barbershops in Tilburg een gekleurde paal

Waarschijnlijk loop je jouw favoriete barbershop in Tilburg binnen zonder ook maar een seconde stil ...

adv.