Mysterie: waarom zat de centrale werkplaats van de NS vroeger eigenlijk in Tilburg?
Dat de Spoorzone vroeger dé plek was waar treinen werden opgeknapt weet bijna iedere Tilburger. Maar waarom zat die centrale…
Ze vallen niet iedereen op, maar áls je ze ziet… Dan ga je toch even nadenken waarvoor deze bouwwerken naast de Gourmet Market Central Station zijn. Heb je geen flauw idee? Stadsgids Hans Clijsen van Stadsgidserij Tilburg vertelt het.
Stalen palen steken boven het ‘werktuig’ uit. Een wandje verhindert dat je de rest van de constructie goed ziet. Dus… wat zijn dit voor bouwwerken? En waarom staan ze hier? Het heeft iets te maken met de centrale NS-werkplaats die zich ooit in de Tilburgse Spoorzone bevond…
“Als een dieselmotor was gerepareerd en weer werden ingebouwd in een locomotief, dan werden deze machines gebruikt om te testen of-ie het weer deed,” vertelt Hans. “Er liep een kabel vanaf de motor over het ‘dak’ van het werktuig en daaronder hangen stalen bladen om in het water te laten zakken en de motor af te koelen. Het onderste gedeelte is dus niets meer dan een badkuip. Deze werktuigen zijn ontworpen door ingenieurs van de NS. Hoe dit ding heet? Een waterweerstand.”
Weer wat geleerd. De waterweerstanden worden tegenwoordig niet meer gebruikt. Daar gebruik je nu elektronische apparatuur voor. En dat zie je ook wel als je die waterweerstanden bekijkt: ze staan te verroesten. Hans: “Het is ‘ouwe zooi’, maar ik vind: als je ze laat staan, moet je ze ook onderhouden.”
In onze gids
Populaire rubrieken