Tilburgs mysterie: dit is het verhaal achter de gevel van P. de Gruyter
Je komt ze nog altijd door Tilburg tegen: gevels met de gouden tekst ‘P. de Gruyter & Zn’. Prachtige gebouwen...
Je rijdt richting de Hasseltrotonde en ziet een groen licht in de verte. Net wanneer je het kruispunt nadert, gaat het verkeerslicht op oranje en daarna op rood. Balen. Na een minuut of paar minuten mag je weer doorrijden, maar soms lijkt het wachten uren te duren. Heb jij je weleens afgevraagd waarom je bij de Hasseltrotonde langer moet wachten op groen licht dan bij een andere straat? Duik mee in de wondere wereld van de verkeerslichten.
“In het zogenaamde verkeersregelprogramma wordt bepaald wanneer een rijstrook groen krijgt en voor hoelang”, vertelt Luuk Misdom, commercieel verkeerskundige bij Vialis. Dit is een onderneming die zorgt voor beschikbaarheid en doorstroming in het verkeer. De 158 verkeersinstallaties in Tilburg worden online geregeld op een soortgelijke manier. In een artikel van Brabants Dagblad lees je hoe dit in zijn werk ging, toen Gemeente Tilburg de stoplichten aanpaste om coronadrukte terug te dringen.
Voordat weggebruikers een reactie krijgen van een verkeerslicht, moeten ze eerst ‘gezien’ worden door het verkeerslicht. Dit gebeurt door detectielussen in het wegdek en drukknoppen voor fietsers en voetgangers. “Daarnaast zijn er ook begrenzingen aan de duur van het groen”, licht Luuk toe. Waarom? Dat kan verschillende oorzaken hebben:
Luuk voegt toe: “Dan speelt ook nog mee wanneer jij zelf bij het verkeerslicht aankomt. Soms is de beurt van die rijstrook net geweest en soms ben je juist als eerstvolgende. Al die factoren zorgen ervoor dat de wachttijden bij een verkeerslicht nooit hetzelfde zijn voor een individuele weggebruiker.”
Het hangt dus van de situatie af waarom je soms langer moet wachten voor een verkeerslicht. Maar het kan ook nog aan de locatie liggen. Luuk: “De duur van het groen wordt begrensd door wat wij vaak de maximum groentijd noemen. Daarmee bepaal je hoeveel verkeer er doorgelaten mag worden. Die tijd kan echter langer zijn bij bijvoorbeeld de aanwezigheid van een bus of als er geen andere rijstroken zijn die groen mogen worden. Dan laten we de andere rijstrook maar groen omdat niemand anders er van kan profiteren.”
In het verkeersregelprogramma is ook een maximale roodtijd ingesteld voor kruispunten. De maximale tijd hangt af van de grootte van het kruispunt. Als er bijvoorbeeld veel bussen aanwezig zijn, ligt de maximale roodtijd hoger. Daarom ben je dus langer aan het wachten bij de lichten aan de Hasseltrotonde dan bij sommige andere kruispunten of straten.
Een adviseur verkeersregeltechniek zorgde er in mei 2020 ook voor dat stoplichten in de binnenstad sneller op rood schieten, aldus Brabants Dagblad. Bij dertien kruispunten, waaronder de cityring, is de maximum groentijd gehalveerd. Waar dat eerder zestig seconden was, zijn dat er nu nog maar dertig. Dit is gebeurd om fietsers en voetgangers juist meer ruimte te geven en de stad zo een beetje meer ‘coronaproof’ te maken. Het kan dus gebeuren dat je nu langer moet wachten bij een stoplicht sinds de coronacrisis (en dat zit dus niet in je hoofd).
Ben je dol op dit soort mysteries en heb je zelf ook nog een prangende vraag waar je het antwoord niet op weet? Stuur dan een mail naar [email protected] en wie weet wordt jouw mysterie opgelost.
In onze gids
Nu gesloten
Nu gesloten
Nu gesloten
Populaire rubrieken