Robin opent de kleinste plantenwinkel van Tilburg: ‘Ik heb veel geluk met dit plekje’
Robin Saan woont en werkt nog steeds in Den Haag, maar op vrijdag en zaterdag vind je hem in de…
Blond, tripel, IPA, ale, bock… Dennis van den Beukel en Thijs Dingemans lusten een speciaalbiertje op zijn tijd. “We dachten: waarom kunnen wij het niet zelf?” De zoektocht naar het lekkerste bier kreeg een nieuwe dimensie; de mannen startten in 2021 het Tilburgse biermerk ’t Roesje.
Dennis en Thijs kennen elkaar zo’n tien jaar. Tijdens hun studietijd werd speciaalbier steeds populairder. “Dan ga je met vrienden eens naar een speciaalbiercafé en leer je nieuwe stijlen kennen”, vertelt Dennis. “Je voelt dat het echt een hobby wordt en wij gingen ons steeds meer verdiepen in speciaalbier. Meer voor de grap zeiden we: ‘Waarom zetten we geen biermerk op?'”
Tekst loopt door na de foto >
De mannen bezoeken vaak feestjes en festivals met vrienden. Thijs: “Op een gegeven moment hadden we een paar biertjes op en zeiden we: ‘Ik zit in een roesje’.” Dennis: “We waren op zoek naar een naam en ineens wist ik dat ’t Roesje het moest worden.”
Het biermerk ontstond in een tijd waarin die festivals en feestjes allemaal niet doorgingen. Niks voor deze vrienden! “We kunnen allebei heel moeilijk stilzitten”, legt Thijs uit. “Het was coronatijd en wij dachten: wat nu?” De liefde voor speciaalbier en de drang om iets te willen doen, zorgden ervoor dat de plannen voor een biermerk steeds serieuzer werden.
Het was december 2020 toen Dennis voor kerst een bierbrouwpakket van zijn ouders kreeg. Het thuisbrouwpakket met een emmer was niet helemaal wat ze voor ogen hadden. Aan alles voelden ze: dit is niet wat ons merk moet zijn. No way dat Dennis en Thijs hun brouwavontuur daarbij lieten zitten! “We kwamen op het concept huurbrouwen waarbij je installaties van andere brouwers gebruikt om bier te maken. Dat schijnt veel te gebeuren”, zegt Dennis.
De vrienden volgden een workshop brouwen en wisten al heel snel wat hun eerste biertje moest worden. Thijs: “Onze brouwer voelde al: het zijn twee jongens die weinig ervaring hebben, maar wel iets willen.” Het eerste bier werd ’t Roesje blond. Dennis omschrijft het als niet te uitgesproken, mild en gangbaar voor iedereen. “Tot nu toe krijgen we geluiden dat het veelbelovend is.” Het bier is niet te bitter en ook niet te zoet, precies zoals Thijs en Dennis het lekker vinden.
Tekst loopt door na de foto >
Je kunt wel merken dat de mannen niet van stilzitten houden. De website, de teksten, de verkoop en zelfs het leveren van de bieren: ze doen zoveel mogelijk zelf. Thijs: “De vriend van mijn schoonzus heeft het etiket ontworpen en verder doen wij alles. Als je een doosje bestelt, zit er altijd een persoonlijk briefje bij. En woon je in de regio? Laat ons het brengen! Dan zien we welke bierliefhebbers ’t Roesje proberen.”
Het Tilburgse biermerk werd in augustus 2021 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Sinds februari 2022 zijn er twee bieren op de markt, blondbier en een tripel. Dit jaar komt er nog een nieuwe variant bij. “Welk bier? Dat blijft nog even geheim. ’t Roesje is nu te koop via de website en onder andere bij de MITRA in Kaatsheuvel en voetbalvereniging DESK waar we allebei lid van zijn. Straks is het bier zeker in Tilburg te koop.”
In onze gids
Populaire rubrieken