Tilburg

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Tim (34) is directeur van Bonheur Horeca Groep: ‘Ineens kreeg ik 50 verzoeken op Facebook’

Door Noah Godefroy 14 februari 2020

29 was-ie, toen Tim Wijdemans in 2015 mede-eigenaar werd van Bonheur Horeca Groep. Aan de hand van Ton Gimbrère leerde hij de kneepjes van het vak en inmiddels is Tim dé drijfveer achter Bonheur. Maar Tim is meer dan alleen ondernemer. “De balans tussen zakelijk en privé is heel belangrijk.”

Hectisch. Zo zou je de afgelopen vijf jaar het leven van Tim het beste kunnen omschrijven. Naast dat-ie zich plots directeur van een miljoenenbedrijf mocht noemen, werd hij ook vader. Mila Jolie (3), Maxim (1) en vrouw Marieke hielden de gemoederen thuis bezig, en dat terwijl Tim nog in een periode zat dat-ie in het diepe sprong. “Het is uiteindelijk toch een ervaringsvak, dus je leert constant. In het begin stond ik 24 uur per dag ‘aan’, nu probeer ik het zo te regelen dat dat niet meer altijd hoeft. Het doel voor 2020 is een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning; die is voor mij heel belangrijk.”

Ontspanning

“In m’n vrije tijd ga ik graag sporten. Een stukje mountainbiken en krachttraining.” En ontspanning die zeker niet mag ontbreken bij Tim; op z’n tijd lekker eten of een drankje doen. “Dat is het moment dat je écht even kan ontspannen. Op het begin vond ik dat wel lastig, dacht ik dat dat echt niet meer kon. Ik kan natuurlijk niet voor de bar gaan liggen in de Baret“, zegt Tim lachend. “Niet dat ik dat ooit deed hoor”, voegt-ie toe met een knipoog.

Eerste centen

Op een steenworp afstand van diezelfde Baret maakte Tim op jonge leeftijd een hoop vlieguren bij Café Hoegaarden. Maar de liefde voor horeca begon al veel eerder. “Mijn oom had een aantal horecagelegenheden in de binnenstad, en mijn moeder werkte ook in de horeca. Dan kwam het bijvoorbeeld met de Tilburgse Kermis weleens voor dat er geen oppas voor mij en m’n broer was. Dan kregen wij vrij spel in de spoelkeuken en dat beviel wel. Vervolgens zag je zo’n bonnetje hangen voor een broodje filet americain en dan dacht ik: dat kan ik ook wel. En voor ik het wist, deed ik de koude kant van de keuken. Wat ik van m’n eerste centen kocht? Zo’n telefoon met een klepje.”

‘Wat ik van m’n eerste centen kocht? Zo’n telefoon met een klepje’

Problemen oplossen

“Maar ik was er al wel snel achter dat ik de voorkant van de horeca leuker vond. Dat begon met glazen spoelen, maar als ik dan zag dat iemand op een biertje stond te wachten, had ik zoiets van: dat moet toch ook geen probleem zijn. Problemen oplossen en met mensen bezig zijn heeft me altijd geboeid.” En dus was de keuze voor de horecaondernemer/-manager opleiding een logische. “Ontzettend veel geleerd op De Rooi Pannen. Ze waren streng, en je leerde er veel op het gebied van discipline. Vooral mijn stageperiode bij de Jaarbeurs in Utrecht heeft me gevormd. Het werken op projectbasis vond ik fantastisch. De aanloop naar een partij, de uitvoering en daarna door naar de volgende.”

Nieuwe dingen

En dat continu op zoek zijn naar uitdaging komt nog steeds terug in Tim z’n ondernemersinstelling. “We hebben als doelstelling om met Bonheur ieder jaar twee nieuwe dingen te doen.” vertelt Tim, die hoopt zich de komende jaren daar nóg meer op te kunnen concentreren, want: “De hele directie komt uit het bedrijf zelf en daarom waren we (de directie bestaat naast Tim uit Briene Brienissen (34) en Nicky Foesenek (30), beiden dus ook uit ‘eigen opleiding’) eigenlijk te veel bezig met micromanagement. Nieuwe planten nodig bij de Auberge? Dan gingen we die zelf bestellen, omdat we niet anders gewend waren. We zijn nu druk bezig met Bonheur 2.0 met als doel een zelfsturende organisatie. Dat wil zeggen dat alle locaties zelfvoorzienend zijn, en wij ons kunnen focussen op het leiden van het bedrijf.”

‘Die zak met geld heb ik thuis nooit gevonden…’

Nee zeggen

Nee zeggen. Tim zegt dat hij er steeds beter in wordt. Wel is-ie ondertussen ook bestuurslid van de Junior Kamer Hart van Brabant, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout) én van de ondernemersvereniging van Stadsbos013. “Tja, niemand anders steekt z’n vinger op”, zegt Tim met een lach op z’n gezicht. “Nee, echt. Op het begin zei ik tegen veel dingen ja, maar nu bepaal ik echt mijn eigen agenda. Dit soort projecten vind ik oprecht leuk, omdat je mensen ontmoet en op een andere manier leert kennen. Toen net naar buitenkwam dat ik directeur werd kreeg ik ineens zeventig verzoeken op LinkedIn en vijftig op Facebook. Mensen die nooit wat zeiden als ik ze tegenkwam, kwamen ineens een praatje maken. Dat was wel grappig.”

Zak geld

Over grappig gesproken: de manier waarop Tim mede-eigenaar werd, was ook bijzonder. “Ik startte mijn loopbaan als partymanager op het Willem II-Stadion, werkte me op tot stadionmanager en toen vroeg Ton me: ‘Harrie (Vermeer) wil zijn aandelen verkopen. Heb jij toevallig niet ergens nog een zak geld liggen?’ Het voelde meteen goed, en na overleg thuis ben ik erop terug gekomen. Ik vroeg Ton of het echt geen grapje was en toen is het eigenlijk heel snel gegaan, al heb ik die zak met geld thuis nooit gevonden…” Het geld dan misschien niet, de gouden tip heeft Tim wel voor jonge ondernemers: “Door de ‘randjes’ op te zoeken haal je het beste in jezelf naar boven, blijf wel altijd bij jezelf!”

Lees ook:

Danny Monarh

Danny (28) is eigenaar van Monarh: ‘Ik werd in het diepe gegooid’

Wat deed jij toen je 28 was? De Tilburgse Danny Kovacevic runt twee restaurants met een Michelinster...
Frietboetiek

Roel van De Frietboetiek: ‘Als je ons niet kent, ben je geen echte Tilburger’

Kledingwinkels, restaurants, eettentjes, drogisterijen... Bijna alles in de Heuvelstraat komt en gaa...
Berkdijk bloemen

Erica runt familiebedrijf Berkdijk Bloemen: ‘Mijn eigen vazen zijn leeg!’

"De boekentas de hoek in en hup, aan de slag met de bloemen." Zo omschrijft Erica Tilemans haar jeug...

adv.