Tilburg

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Erwin is het brein achter Club Smederij: ‘Ben creatief’

Door Noah Godefroy 10 april 2020

Jarenlang reisde Erwin Schellekens de wereld over. Itchy feet. Zo omschrijft-ie het. Tot het besef kwam dat-ie hier in Tilburg zó veel mogelijkheden had. Tegenwoordig is hij (mede)verantwoordelijk voor het succes van onder andere Club Smederij, Purple Festival, Kaapstad en Smaak Karavaan. 

Niet dat die itchy feet niet meer jeuken. “We zijn vorig jaar nog naar Sri Lanka geweest met het gezin”, vertelt Erwin over zijn laatste grote trip. Mét kids, vrouwlief en de vertrouwelijke backpacks op de rug dus. “Het avontuur maakt je een completer mens, zo denk ik erover.”

Volle sjas

Over zijn avonturen op onze aardbol kan Erwin uren vertellen. De harde realiteit is dat momenteel in een moeilijke tijd in een moeilijke sector werkt. De culturele sector. “Tja, al had ik ook in een nóg slechter vak kunnen zitten. Momenteel staat er veel stil, maar wij zitten dat niet. We moeten positief zijn en anders organiseren. Beter organiseren: daar ben je ook ondernemer voor. Het is allemaal niet ideaal, maar we zijn nog volle sjas bezig.”

‘Het is niet ideaal, maar we zijn nog volle sjas bezig’

Wake-upcall

“Misschien is het ook wel een wake-upcall en moeten we meer relativeren. Wij hebben nog supermarkten, een fijne omgeving en elkaar. Dat is niet overal zo. Ook kunnen we ons afvragen: hoe leven we nu eigenlijk op deze wereld?” Voor negativiteit is geen plek bij Erwin, ook niet in het ondernemen: “Als mensen bij mij komen met een idee zeg ik nooit meteen nee.”

Knotsgekke BINGO Show

Over ideeën gesproken. Tijdens een potje bier drinken kwam Erwin met Jan de Jong (bekend van Petra én als dj JohannesIV) tot een bijzonder concept: De Knotsgekke BINGO Show. “Ik draai ballen en Jan draait muziek. Bingo, you love it or hate it. Je wint nooit wat en je denkt: godsakker, ga ik er nu weer heen? Daarom wilde wij iets creëren waar iederéén als winnaar naar huis gaat. We begonnen met zestig man in Smederij, de laatste editie was al binnen twee uur stijf uitverkocht.”

Tekst loopt door onder video.

Prijzen

Edities in Breda, Den Bosch en Eindhoven stonden op de rol, maar zijn uitgesteld. “Dan maar online dachten we. Of het wat wordt, zien we wel. Het is in ieder geval uitverkocht en het geld van de tickets gaat rechtstreeks naar de Voedselbank. Meekijken kan trouwens nog wel: we willen huiskamers in beweging krijgen.” Voor in de zomer staat een nieuwe editie gepland, dus ben er op tijd bij om je bingokaarten in te slaan. Wat je kunt winnen? Een kleine greep uit oude prijzen: paaldansles, een frituur met een jaar lang snacks, zeehonden bezoeken of een rondje vliegen. Juist, dit moet je een keer meegemaakt hebben.

Popfestival

“Ondernemer ben je om creatief te zijn, vooruit te kijken en voor heel veel lol te zorgen. Het vak waar ik inzit is daar voor”, vertelt Erwin, die Tilburg als absoluut thuishonk ziet. “We moeten Tilburg verrijken, het laten bruisen. Het kan altijd nóg meer en wij gaan dat neerzetten.” Uit enthousiasme laat Erwin ook nog iets los over een wel heel spannend project: “Tilburg moet een popfestival hebben, en dus gaan we dat doen. We zijn al druk bezig dus zet T-Pop alvast in je agenda voor 29 augustus. Zodra we er meer over kunnen vertellen, leest men het hier op indebuurt…”

 

 

adv.