Rotterdam

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Thuis lesgeven: Rotterdamse juf Demi geeft tips!

Door Britte Kramer 7 april 2020

Demi van Vliet (25) is juf op de Fatimaschool in Schiebroek. Ze heeft 5 toptips voor ouders die nu thuis lesgeven, en vertelt hoe het voor haar is om nu vanuit huis te werken. Zo stuurt ze de kinderen elke week een filmpje. “Gewoon op de bank, met de kat. Dat vinden ze helemaal geweldig. Sommige kinderen denken echt dat je op school slaapt, haha!”

Dat de kinderen hun juf missen is duidelijk. Ze discussiëren met ouders als het niet op háár manier gaat, komen belletje lellen – “Bent u de vriend van juf Demi van Vliet?” – en stoepkrijten teksten als ‘Lieve juf Demi, ik mis u.’ Wel op de verkeerde stoep, maar dat gaf weer reden voor een wandelingetje!

Pagina 1/6
⟵ swipe swipe ⟶

Lukt het, dat thuiszitten?

“Van nature ben ik superdruk en doe ik zeshonderd verschillende dingen, dus ik vind het heel lastig om niks te doen. Ik heb het hele huis al tien keer gepoetst en heb allemaal nieuwe hobby’s. Van de week zei mijn vriend: ‘Hee, vanavond hebben we even niks!’ Ik vroeg: ‘Hoe bedoel je? We hebben al twee weken niks!’ Maar inderdaad: maandagavond videobelden we met vrienden en dinsdag aten we een hapje met mijn schoonfamilie via de app Houseparty. Hadden we allemaal risotto gemaakt en een wijntje op tafel.

In het weekend breng ik maaltijden rond voor de Meiden van de Molen, het restaurant dat ik de afgelopen drie jaar met mijn moeder opbouwde. Daar kan ik me wel zorgen om maken, maar we verzinnen steeds leuke acties. Zo brengen we voor elke tien verkochte maaltijden één maaltijd naar iemand die werkt in een vitale sector, met een gitarist die bij de deur een liedje speelt. Sommige mensen worden echt geraakt – een ontzettend bijzondere ervaring.”

Vertel eens wat over die nieuwe hobby’s?

“Ik ben een puzzel over wintersport aan het maken en heb zo’n boekje aangeschaft over handlettering. Haha nee, niet voor de rapporten. Die heb ik wel gemaakt, maar dat gaat tegenwoordig via de computer. Ook ben ik een dagboekje bij gaan houden van Vertellis. Nu schrijf ik bijvoorbeeld over wat ik gekookt heb. Ik ben bijvoorbeeld ineens een cake gaan bakken, wat ik nooit deed. Je verandert je perspectief heel erg, over waar je van geniet en wat speciaal is op zo’n dag.”

Hoe hou je contact met de kinderen?

“Iedere werkdag hebben we een uurtje contact over de chat. Maar: groep vijf is dat chatten nog helemaal niet zo gewend. De eerste dag had ik allemaal vreemde berichtjes vol hartjes en smileys, en in plaats van vragen kreeg ik ‘Hallo, hier ben ik, ik mis u!’ Ineens hadden ze ook met elkaar een groepschat aangemaakt. Ik heb toen een filmpje gemaakt, een soort les dat je online soms anders overkomt en dat de ander daardoor misschien niet lekker in z’n vel zit en er de hele tijd over gaat nadenken. Sindsdien gaat het chatten helemaal prima.”

Kan het ‘normale’ schoolleven straks gewoon weer door?

“De vraag is: wat vraagt het van de leerkracht als kinderen terugkomen met grote verschillen? Sommige ouders leren hun kind hun eigen rekenmethodes aan, die wij ze pas in groep zeven zouden leren. Sommige ouders hebben amper tijd voor begeleiding, terwijl andere denken: we maken even een inhaalslag, of hun kind allemaal scheikundige, wetenschappelijke dingen leren. Hoe blijf je daarop aansluiten, en moet dat überhaupt? Of zeggen we: ‘We gaan weer terug naar de basis, succes!’ Dat wiel hoef ik gelukkig niet in mijn eentje uit te vinden. Wij vallen onder de RKVO; een bestuur waar ik alle vertrouwen in heb.”

Waar hoop je op?

“Heel simpel: dat ik voor de zomervakantie nog een paar weken in m’n klasje zit. Ik heb zo’n heerlijk geweldige groep dat ik de kinderen oprecht mis. En ik hoop dat dit de ogen van mensen heeft geopend. Dat we de positieve dingen van deze gebeurtenis meenemen, hier een leer uithalen hoe we sommige dingen anders kunnen aanpakken.”

Positief bekeken!

“Ja! De situatie brengt ook heel veel mogelijkheden mee. Niemand heeft dit gewild en het is allemaal heel vervelend, dat voorop, maar je kan ook omdenken en kijken van: oké, wat hier allemaal gebeurt geeft input en inspiratie om ervoor te zorgen dat het onderwijs in ons land weer verbetert. Waar je soms heel vast kan zitten in een bepaalde manier van kijken naar het onderwijs, merk je nu dat sommige dingen ook goed werken voor bepaalde kinderen.”

5 tips van juf Demi

Heb jij ook kinderen thuis die je les moet geven? We vroegen Demi om 5 tips om er het beste van te maken. Je vindt ze op de volgende pagina’s. Swipen maar!

Tip 1: behoud de structuur

Op school is een hele duidelijke structuur aanwezig: werken, pauzehapje, werken, pauze, en in de middag de meer expressieve vakken. Natuurlijk kan je nu iets langer uitslapen, maar probeer samen met je kind op te staan en te ontbijten, en samen te beginnen. Ik denk dat zo’n dagplanning ontzettend goed kan werken, dat een kind weet waar-ie aan toe is op zo’n dag.

Tip 2: blijf ‘de ouder’

Van veel ouders hoorde ik dat de kinderen – vooral in het begin – de discussie aangingen ‘omdat juf Demi het altijd zo doet’. Mooi om te zien dat ze het volledige vertrouwen in jou als leraar hebben, dat je het op de juiste manier doet. Maar ik wil ook tegen ouders zeggen: je bent nog steeds een ouder. Blijf die ouder en geef ze gewoon de warmte en liefde die je ze normaal ook geeft. Ga niet opeens de meester of juf spelen thuis, dat hoeft echt niet.

Tip 3: plan speelmomentjes in

Je kan niet van een kind verwachten dat ze non-stop aan de slag gaan, dus dat hoeft thuis ook niet. Plan ook momenten in dat de kinderen lekker naar buiten kunnen, dat ze even kunnen rennen. Dat hebben ze op school ook nodig. Ze zitten echt niet van half negen tot drie stil op hun stoel. Zelf gooi ik er in de klas na elk halfuur een ‘energizer’ in: commando pinkelen, of Just Dance via YouTube. Even dansen, bewegen. Maar ook samenwerkingsspelletjes. Op school stop ik daar meestal een cognitief element in, zodat ze bijvoorbeeld meteen de tafels oefenen, maar thuis hoeft dat echt niet. Laat ze bijvoorbeeld even een liedje zingen, of een kwartiertje met de poppen spelen. Dat kán nu.

Tip 4: wees consequent

Veel kinderen zochten in het begin de grens op: ‘Moet ik écht alles doen?’ Spreek duidelijk je verwachtingen uit en wees consequent. Wat verwacht je van je kind? Neem daar altijd je eigen gevoel bij. Iedereen heeft wel eens een baaldag. Blijf dan alsjeblieft niet aandringen dat je kind al dat werk moet maken. Erken ook zijn of haar gevoelens. Zeg bijvoorbeeld: ‘Laat in ieder geval even deze opdracht zien, als dat lukt.’ Probeer het zelf aan te voelen.

Tip 5: geef gevoelens de ruimte

Wat niet vergeten moet worden: kinderen voelen ook aan wat er allemaal speelt. Ze krijgen meer mee dan je denkt en ook zij moeten dat allemaal verwerken. Het is belangrijk dat je daar ook de ruimte voor geeft als ouder. Ik heb bijvoorbeeld praatkaartjes meegestuurd over het coronavirus, voor kinderen die behoefte hebben om te praten over wat er allemaal gebeurt, als een soort inspiratie. Daarop staan vragen als: ‘Het coronavirus is besmettelijk. Wat betekent dat, en wat kun je doen om gezond te blijven?’ Maar ook: ‘De school is nu gesloten. Kan je hiervan voor- en nadelen noemen?’

Lees ook:

Coronamaatregelen verlengd: ‘De extra tijd met 2 kinderen thuis zien we als een soort bonustijd’

Dit zag je al van ver aankomen: de coronamaatregelen worden verlengd tot en met 28 april. We moeten ...
Opruimcoach Helder Mariette Oostinjen

Opruimcoach Mariette geeft tips: zo krijg je meer rust in je huis én in je hoofd

Mariette Oostinjen (40) is opruimcoach. Met haar bedrijf Helder helpt ze mensen meer rust en ruimte ...

Vienne (16) is de allereerste jeugdstadsdichter: ‘Rotterdam is mijn plek, mijn thuis’

Vienne Haagoort (16 jaar, bijna 17) is een jaar lang jeugdstadsdichter van Rotterdam. Dat is ze sind...
Pagina 1/6
⟵ swipe swipe ⟶

adv.