Leraar van het Jaar Janniek: ‘Ik zette mijn zusje al tussen de poppen voor het krijtbord’

Door Britte Kramer 17 november 2018

Ieder jaar wordt de Rotterdamse Leraar van het Jaar gekozen. Dit jaar is dat Janniek, juf van groep 5 op de Fatimaschool in Schiebroek. Janniek is nu een jaar lang ambassadeur van het Rotterdamse onderwijs. Je snapt: die moeten we spreken!

Sinds afgelopen zomer woont Janniek in Rockanje, maar ze is zo blij met het team op de Fatimaschool, dat ze iedere dag met liefde veertig minuten heen en terug reist. Toen ze in 2013 afstudeerde aan de Rotterdamse Pabo Thomas More lagen de banen voor het oprapen. Voordat ze op werkstage naar Kenia ging, die zomer, ging ze naar een soort speeddate voor banen.

Voor het eerst écht nadenken

Janniek: “Je gaat dan zitten en vijf minuten praten. Ik wilde graag bij de RVKO werken. Op de Fatimaschool hadden ze groep 6 beschikbaar en dat leek me heel leuk. Precies op de eerste schooldag kwam ik terug uit Kenia. Als je ineens alleen voor de klas staat ga je pas écht nadenken. Ik weet nog de eerste keer dat we naar de gym moesten. Hoe loop je in de rij? Hoe steek je over? Oudergesprekken had ik ook graag willen oefenen op de Pabo, maar ik weet dat ze dat inmiddels doen.”

Zusje en poppen: zitten en luisteren

“Wie ik buiten school ben, ben ik hier ook. Het is gek dat je daar dan zoveel eer voor krijgt, maar ik vind het heel tof: een soort bevestiging dat je niet meer dat bleke juffie van de eerste bent, maar dat je er gewoon stáát en dat je goed gekozen hebt. Stel je voor dat ik mislukt was als juf… Ik heb nooit iets anders willen worden. Ik zei gewoon: ‘Ik word juf. Ik wil dingen uitleggen.’ Vroeger zette ik mijn zusje al tussen de poppen voor het krijtbord. Dan schreef ik sommetjes op ofzo, ik weet niet eens wat ik deed, maar zij moesten zitten en luisteren.”

Hobby in plaats van werk

“Ik vind het heerlijk om leerkracht te zijn en zoek steeds naar een goede balans zodat ik zo min mogelijk hoge werkdruk ervaar. Uit het juryrapport kwam ook dat ik niet ‘werk’, maar mijn hobby uitoefen voor de klas.  Verder stond er onder meer dat ik de lesmethodes durf los te laten zonder de doelen uit het oog te verliezen. En dat ik voor onderwijs op maat zorg. Ieder kind heeft werk in zijn kastje, op eigen niveau.”

Joggingbroekendag en gekkeharendag

“Bij de kinderen sta ik bekend om de ‘wc-eend’, die ze op tafel zetten als ze naar de wc gaan. En de kakelende kip, van het spel Kakelspektakel. Onbewust stimuleert dat het voor de groep gaan staan en mensen aankijken. Dingen als joggingbroekendag en gekkeharendag zorgen ervoor dat iedereen zich welkom voelt en het naar z’n zin heeft. Maar ik heb naar andere leraren toe niet zoiets van ‘dit doe ik, dus dat zou jij dan ook moeten doen’. Ik besef me dondersgoed dat veel goede leerkrachten niet opgegeven zijn. Onwijs tof dat mijn oude groep dat met de klassenmoeder en ouders geregeld heeft!”

Juf Janniek Fatimaschool

Ruimte voor een Master

“Op maandag sta ik niet voor de groep: de ene week coach ik collega’s, de andere week heb ik studiedag. Omdat ik voor het vijfde jaar groep 5 heb, is de leerstof allemaal wel bekend. Daardoor is er ruimte voor nieuwe dingen, en ben ik dit schooljaar begonnen met een Master Educational Needs. Ik wil uiteindelijk heel graag gedragspecialist worden, omdat ik regelmatig denk: waarom dóe je dit nou? Ik wil zo graag meer van jou begrijpen. Het mooie is dat ik alles meteen kan toepassen in de klas.”

Drie waarschuwingen

“Duidelijkheid en structuur vind ik heel belangrijk, dus dat geef ik ook mee. Ik werk met drie vaste regels in de klas en het grappige is dat de kinderen ieder jaar aangeven dat er geen regels zijn. Dat komt denk ik doordat we ze samen maken. Dan wordt het ‘van ons’, in plaats van ‘van mij’. De kinderen geven aan dat het zo gezellig is en dat er fijn gewerkt kan worden, maar die momenten kunnen er pas zijn als de basis staat. Eigenlijk werk ik met drie waarschuwingen:

  1. Je bewust worden van wat je doet.
  2. Uit je team (de kinderen zitten in groepjes), maar nog wel in de klas.
  3. Uit de klas: om clownesk gedrag moet dan even niet gelachen worden, en als je boos bent is dat beter zonder anderen erbij. Op zo’n moment gaan ze even bij een collega in de klas zitten, want ‘op de gang’ doen we niet.

Kinderen wijzen elkaar er ook op: ‘Pas op! Kijk wat je doet, straks ben je uit het team!’ Soms zeg ik wel: ‘Het kan zijn dat Pietje wat meer waarschuwingen krijgt, want…’ Zolang je het open gooit is er eigenlijk nooit een probleem.”

Beroemd in Schiebroek

“Door cursussen kwam ik ook wel eens bij collega’s, bijvoorbeeld op Katendrecht. Dan merk je dat de plek waar je school staat wel bepalend is voor wat je binnenkrijgt. Qua verschil in omgang met elkaar alleen al. Ondanks dat ik hier niet woon, merk ik dat deze buurt na zes jaar wel vertrouwd voelt. In de week dat ik Leraar van het Jaar werd, zat een kassière me enorm aan te kijken. Ik dacht: zit er tandpasta op m’n gezicht? Maar toen zei ze: ‘Ohhh, jij bent het echt! Jij bent de juf van het jaar!’”

Beste leraar van het jaar

Dit zijn de beste leraren van Rotterdam 2018

Een tijdje geleden schreven we over de verkiezing Leraar van het Jaar. Op de Dag van de Leraar (5 ok...

Fatimaschool – Katholiek Basisonderwijs basisscholen

Larikslaan 192, Rotterdam

Bekijk meer:basisscholen