Rotterdam

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Son of a Brand is een winkel voor bestaande én nieuwe vrienden van Thomas en Raquel

Door Britte Kramer 18 oktober 2020

Thomas van Boheemen en Raquel Duvalois wonen al jaren bovenin het Oude Noorden en openen er nu hun allereerste winkel: Son of a Brand. Op hondje Pixie na, mag alles wat je hier spot mee naar huis: de Deense mannenmode, de meubels, de koffie en de kunst.

Son of a Brand wordt een winkel voor bestaande en nieuwe vrienden. Een soort mancave. Met – zodra het weer kan – goede vrijdagmiddagborrels, inclusief dj’s achter de booth en een livestream.

Stiekem toch een conceptstore

Thomas: “Ik hou niet van het woord ‘conceptstore’, maar we wilden een plek waar we onze passies konden combineren: muziek, kunst en kleding. Mensen die dingen doen vanuit hun hart krijgen hier een podium. Vervolgens is het is mijn taak om die dingen aan de man te brengen. Dat kan ik alleen als ik ergens achter sta, en bij alles wat je hier ziet is dat het geval. Wat hier hangt, is wat ik zelf tof vind om te dragen.” ‘Urban-casual met een Scandinavische touch’, noemt Thomas het.

Lees verder onder de foto >

Son of a Brand Rotterdam
Foto: Landa Penders

Euforisch momentje

De winkel is dus nieuw, maar Son of a Brand bestaat als bedrijf al een aantal jaar. Het is – even simpel uitgelegd – een agentschap dat merken promoot in de Benelux. Thomas: “Ooit droomde ik ervan om een heel tof merk naar Nederland te halen, en dan mensen in die kleding te zien lopen. Al snel hing het eerste merk, Clean Cut Copenhagen, bij winkels als We Are Labels en Bohemian by Jibodh. Tijdens een verre zomer, toen we nog festivals hadden, was het ineens zover en zag ik op Blijdorp Festival heel veel mensen in Clean Cut. Dan word je wel even euforisch. In het begin ging ik er dan naartoe: ‘Vette shit heb je aan!’”

Zeiknat bij klanten

Thomas startte Son of a Brand op z’n 24e. “In die tijd reed ik in mijn kleine Citroën C2’tje door heel Nederland, wel 60.000 kilometer per jaar. ‘s Zomers kwam ik zeiknat bij klanten aan, want: geen airco. Een showroom hadden we ook nog niet, dus dat was telkens met zakken op en neer vanuit ons appartement op drie-hoog.” Op een gegeven moment kwam die showroom er wel, en na verschillende locaties zit-ie nu dus op de Soetendaalseweg. Voor het eerst ook als winkel voor consumenten.

Lees verder onder de foto >

Son of a Brand Rotterdam Pixie
Pixie | Foto: Landa Penders

Podium voor vrienden

De fotoshoots en lookbooks voor de merken die ze representeren, regelt het creatieve duo helemaal zelf. Onze stad vormt meestal het decor en de modellen zijn vaak bevriende Rotterdammers met een verhaal, zoals dj’s, kunstenaars en interieurontwerpers. Voor diezelfde mensen wordt de shop nu een soort podium. De eerste expositie bij Son of a Brand is van de Rotterdamse kunstenaar Iwan Smit. Laat je niet afschrikken door het feit dat Son of a Brand een ‘podium voor vrienden’ wil zijn; Thomas en Raquel zijn megawarme, gastvrije mensen, waarbij je je meteen welkom voelt.

Iets betekenen voor de buurt

Mensen samenbrengen en (laten) samenwerken, daar worden Thomas en Raquel blij van. Zo willen ze met hun winkel ook echt iets voor de buurt betekenen. Raquel: “We merken nu al wat het doet, als je een shop opent in een wijk als deze. Tijdens het klussen kregen we zoveel vragen: ‘Wat gaan jullie doen? Wat komt hier?’ Zelfs bij de toko waar we rotiplaten halen is het nu: ‘O, jij bent van die winkel!’” Thomas: “Het is heel tof dat we in onze eigen buurt, waar we al acht jaar met heel veel liefde wonen, bijna een maatschappelijke betekenis krijgen. Dat we iets kunnen betekenen voor de buurt met de dingen die we gaan organiseren. Af en toe miste ik dat wel in mijn werk, waar ik soms drie uur zit te praten over de kleur van een knoop.”

Lees verder onder de foto >

Son of a Brand winkel Rotterdam Thomas Boheemen Raquel Duvalois
Foto: Landa Penders

Schmidt Zeevis versus de visboer om de hoek

De locatie – middenin een woonwijk – is misschien niet de meest logische keuze, maar wel een bewuste. Ze verwachten dat de doelgroep de winkel wel weet te vinden. Thomas: “Het is net als wanneer je een visje gaat halen. Je kan naar de visboer om de hoek, maar je kan ook even in de auto stappen en naar Schmidt Zeevis rijden voor een écht lekker vissie.”

Bruiloft uitgesteld

Eigenlijk zouden Thomas en Raquel op 10 juli trouwen, maar door de coronamaatregelen hebben ze dat een jaartje vooruitgeschoven. Dat ze op 6 juli de sleutel van dit pand kregen, was dus wel een fijne afleiding. Er moest namelijk nogal wat aan gebeuren. Ondanks dat was het liefde op het eerste gezicht. Raquel: “Ik voelde het meteen toen er op een dag ‘te huur’ op stond. Elke ochtend als ik erlangs fietste dacht ik: ohh, zou-ie al verhuurd zijn? Ik ben net zo lang gaan spammen tot we het eens waren over de huur.” Thomas: “Jij bent wel goed als je ergens je tanden in zet.”

Kilometers kabels

Vervolgens moesten de tanden dus in het pand zelf worden gezet. Bijna alles hebben ze zelf gedaan. Met veel dank aan Raquels handige vader, die ook het jaloersmakende hondenhuisje voor Pixie bouwde. Thomas: “We hebben kilometers aan kabels en draden weggehaald, want ooit zat hier een intercombedrijf. Daarna hebben de rolluiken jaren dichtgezeten. Overal zaten deuren tegen de muur geplakt om de boel te isoleren. Ik denk dat we wel vijf keer naar de sloop zijn gereden, maar ik heb het als heel bijzonder ervaren: elk tegeltje, elk voegje is door onze eigen handen gegaan.”

Son of a Brand is open sinds vrijdag 16 oktober.


Meer over Son of a Brand ontdekken?

Son of a Brand

Gesloten12:00 - 17:00

Soetendaalseweg 95, Rotterdam

  • Wil jij een 'Nieuw in Rotterdam' alert ontvangen?
    Laat jouw e-mailadres achter en ontvang een seintje als we schrijven over nieuwe winkels, horeca of andere nieuwe plekken in Rotterdam.

adv.