Rotterdam

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Toen in: Rotterdam Centraal door de jaren heen

Door Luuk Barendrecht 1 december 2019

Rotterdam Centraal viert een feestje, vijf jaar lang kan je op de trein stappen in het nieuwe station. Tegenwoordig sta je er niet meer bij stil, maar vroeger zag het er heel anders uit.

Voor de Tweede Wereldoorlog had Rotterdam nog geen Centraal Station. Stations lagen verspreid door de stad en elk station had een eigen bestemmin. Na de oorlog werd een nieuw station gebouwd omdat Station Delftse Poort tijdens het bombardement is beschadigd. Architect Sybold van Ravesteyn kreeg de opdracht om Rotterdam Centraal te ontwerpen. Op 21 mei 1957 werd Rotterdam Centraal officieel geopend, eindelijk vertrokken treinen vanaf één punt in alle richtingen.

Bron: Stadsarchief Rotterdam

Metro

In 1968 waren het niet alleen maar treinen die vertrokken van Centraal, op 9 februari opende prinses Beatrix de Rotterdamse metro. De lijn die Rotterdam-Noord met Rotterdam-Zuid verbond was de allereerste metrolijn in Nederland. Het oude metroperron is in 2009 verbouwd naar een groter en ruimer perron.

Perron Nul

Vlak naast het oude Rotterdam Centraal was nog een extra perron: Perron Nul. Dominee Hans Visser van de Pauluskerk is dit initiatief gestart om de verslaafde drugsgebruikers in Rotterdam een safe space te bieden. Er werd gezorgd voor schone spuiten en een kleine hoeveelheid methadon zodat het gebruik gereguleerd en gecontroleerd bleef. Uiteindelijk werd Perron Nul gesloten door de overlast die het de treinreizigers bracht.

TRAAN LATEN

Rotterdam Centraal
Foto: ANP Robin Utrecht

In 2007 ging het dan toch echt gebeuren, het station moest plaats maken voor een nieuwer, moderner en ruimer station. Peter Hopman had een mooi plan voor een laatste ode aan architect Sybold van Ravesteyn en het oude station. Hij bedacht een anagram van ‘Centraal Station’ en maakte daar ‘Traan Laten’ van. Dit was een tijdje te zien op de gevel. De Bouw heeft zeven lange jaren geduurd en in het midden van Rotterdam was een gigantische bouwput.

De letters hangen tegenwoordig weer netjes op de goede volgorde op het nieuwe station. Het zijn alleen niet dezelfde letters. Tijdens de verbouwing zijn de letters opgeslagen in een depot, helaas zijn er in die tijd een paar letters gestolen. Daarom zijn alle letters opnieuw geproduceerd en energiezuiniger gemaakt.

Station Kapsalon

Het Station zoals je het nu kent werd in 2014 door Koning Willem Alexander geopend. Sindsdien is Station Kapsalon, de Haaienbek of de Puntzak… of hoe je het ook noemen wilt echt onderdeel geworden van de stad. Elke werkdag maken 120.000 reizigers en voorbijgangers gebruik van de stationshal. 112.000 reizigers stappen in, uit of over in één van de 612 treinen die elke werkdag stoppen op Rotterdam Centraal.

Rotterdam Centraal

Tijdmachine

Woensdag 27 november is er een tijdmachine geopend op het station. Drie weken lang kun je genieten van de historie van Rotterdam Centraal: van 1957 tot nu.

Centraal Station

TOF! Op Rotterdam Centraal staat een tijdmachine

Wat gaaf! Heb je altijd al terug in de tijd willen gaan? Dan moet je echt naar Rotterdam Centraal. V...

Rotterdam Centraal is het op twee na mooiste station van Nederland

Filmpje: Zo leeg en rustig zag je Rotterdam Centraal nog nooit

Het vergeten perron van het centraal station: Perron Nul (VIDEO)

Toen in Rotterdam: de bouw van de metrotunnel (VIDEO)

adv.