Wat hebben helikopters te maken met de wijk Heliport?

Door Wouter Vocke 12 oktober 2019

In de rubriek Mysteries behandelen we iedere week een apart of raar gegeven uit de stad. Zo kwamen we deze keer terecht in de wijk Heliport; in de volksmond ook wel bekend als Klein Volendam, Kneuterdam of – vaak gehoord – Kabouterdorp.

Wij hebben hier nog nooit een helikopter zien landen, waarom heet dit stukje Rotterdam dan ‘Heliport’? Vlogen hier ooit helikopters? Het antwoord is ja!

Een ansichtkaart uit de jaren ’50. Vandaag de dag bestaat de straatnaam ‘Katshoek’ nog steeds, hier is ook een kantoorgebouw naar vernoemd.

Landingsplaats

Van 1953 tot 1965 had Rotterdam een heus heliport (een vliegveld voor helikopters) in het centrum. De landingsplaats van deze Rotterdamse heliport lag vlakbij het Hofplein. Waarom? Vliegveld Waalhaven was in de oorlog zwaar beschadigd en van Rotterdam-The Hague Airport was nog lang geen sprake. Vooruitstrevend als Rotterdam altijd is, wilde de stad iets doen met deze vernuftige nieuwe helicoptère – en in de stad was dankzij de Duitsers genoeg ruimte. Dit hefschroefvliegtuig, zoals het in het Nederlands ook wel werd genoemd, kwam begin jaren ’50 pas écht goed van de grond (gelukkig maar 😉 ) als vervoers- en transportmiddel. Rotterdam kreeg in 1953 officieel toestemming van het rijk om een landingsplaats voor helikopters in gebruik te nemen.

De eerste helicoptère die in Rotterdam-Heliport landde (1953) | Bron: Engelfriet.net

Rotterdam-Antwerpen-Brussel

Met de landing van twee helikopters van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena werd de helikopterdienst Rotterdam-Antwerpen-Brussel in 1953 geopend. Vanaf 1 september 1953 werden de eerste passagiersvluchten uitgevoerd. Het was een redelijk succes. In 1956 werd de landingsplaats nog iets uitgebreid zodat er een nieuwe, grotere heli kon landen.

Een helikopter van Sabena met het stadhuis op de achtergrond (1958) | Bron: Engelfriet.net

Postvervoer bleek minder succesvol. Met de eerste vlucht van Brussel naar Rotterdam werd nog 28 kilo post vervoerd. Op 4 augustus 1953 werden op het traject Antwerpen-Rotterdam nog maar 40 stuks post vervoerd en op de terugvlucht vond niet eens postvervoer plaats. In 1965 kwam er een einde aan de verbinding met Brussel vanwege het nieuwe vliegveld Zestienhoven, dat vandaag de dag officieel Rotterdam-The Hague Airport heet.

Kabouterdorp

Nadat de laatste helikopter vertrok, lag het terrein er een tijdje verlaten bij. In de jaren ’70 werd besloten dat er op lege plekken in de binnenstad weer nieuwe woningen moesten worden gebouwd, in een hoge dichtheid – en vaak voor de lagere inkomens. Een van die plekken was dus het oude Heliportterrein.

Bron: Google Maps

In 1976 werd een prijsvraag uitgeschreven voor het terrein met de volgende voorwaarden: eigen identiteit, individuele woningen, geen gemotoriseerd verkeer op het terrein, relatie met natuur op het binnenterrein én veel woningen op de begane grond. Ga er maar aanstaan! Winnend architect Jan Verhoeven bedacht een ruitvormig plan, waar een aftakking van de Rotte tussen de individuele huizen doorliep. Er zijn twee-, drie-, vier- en vijfkamerwoningen van 38 tot 92 m2, in verschillende woonlagen – tot de zevende verdieping. Weet je dat ook weer!

Lees ook:

Binnenrotte

Kedeng kedeng! Met de trein dwars door de stad en over De Hef

Nu zoef je met de trein onder de Meent, Blaak en de Maas door om op Zuid weer boven te komen. Maar t...
Oude Haven

Wat is dat toch voor torentje bij de Oude Haven?

Midden in het water van de Wijnhaven, om het hoekje van het Witte Huis en de Oude Haven, staat een t...
Luchtspoor

Toen in Rotterdam: de bouw van de spoortunnel bij Blaak (VIDEO)

Nu sjees je met de trein lekker snel onder de stad door om op Zuid weer boven te komen. Maar weet je...
Lijnbaan

Die oude poort bij de loempiakraam, waarom staat die daar?

In de rubriek Rotterdamse Mysteries behandelen we iedere week een apart of opvallend gegeven uit de ...

adv.