Unieke kans: fietsen of wandelen door de nieuwe autobuis van de Maastunnel

Door Britte Kramer 1 juli 2018

Alleen op maandag 23 juli 2018 kan het: fietsen door de Maastunnel. Klok de snelste tijd op het meest unieke traject van Rotterdam! De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste tunnel van Nederland en wordt tot medio 2019 gerenoveerd. In juli 2018 is de westelijke autobuis klaar en dat wordt gevierd met een heuse Maastunneltijdrit. Race- en sportfietsers zijn dan van harte welkom om hun persoonlijke tijd neer te zetten in de gloednieuwe autotunnelbuis.

Maar liefst 1.200 deelnemers kunnen meestrijden om de snelste tijd. Het parcours is 1,4 kilometer lang. Bij de Euromast wordt een feestelijk terrein ingericht voor supporters, met muziek en een groot videoscherm waarop de wielrenners zijn te volgen.

Te voet door de tunnel

Ook geïnteresseerden zónder race- of sportfiets kunnen op 23 juli bekijken hoe de eerste buis in ere is hersteld. Na de tunneltijdrit, tussen 16.00 en 18.00 uur, is de gerenoveerde autobuis te voet te bezoeken. Aanmelden is hiervoor niet nodig. Omdat de Maastunnel een monument is, is de tunnel zo veel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Zo is zandkleurig asfalt gestort – een verwijzing naar de klinkervloer waarmee de tunnel in 1942 werd geopend.

Linda van TTOTT maakte toffe bankjes van oude stukken Maastunnel. Lees hier haar verhaal!

Inschrijven

Inschrijven voor de tunneltijdrit doe je via www.maastunnel.nl. Deelname kost €5,-. Hiervoor krijg je een chip te leen die jouw individuele tijd opneemt, een consumptie en een powerbar. Aanmelden kan tot een week voor het evenement, zolang er startplaatsen beschikbaar zijn.

Over de renovatie

Sinds de zomer van 2017 voert de gemeente Rotterdam een grootscheepse renovatie en restauratie uit. In totaal duurt dit twee jaar. Om de stad zo goed mogelijk bereikbaar te houden, blijft één tunnelbuis open voor het verkeer naar Noord. Na de tunneltijdrit vindt de zogeheten buiswissel plaats. Het verkeer rijdt vanaf dan door de gerenoveerde westbuis, terwijl in de oostbuis wordt gewerkt. De rijrichting blijft hetzelfde, zodat het Erasmus MC altijd snel te bereiken is. Wanneer de autotunnel in 2019 klaar is, worden ook de fiets- en voetgangerstunnel aangepakt.