Rotterdamse donutkoningin Hannie ontbijt al jaren met 2 donuts (en blijft superslank)
Wie donuts zegt, zegt Hannie. Je vindt haar Donuts+Bagels in metrostation Beurs, maar al in 1988 reed ze Rotterdam door...
Op de Schiekade zit stofzuigerwinkel Eltronos. Er staan bijna honderd verschillende modellen, plus zo’n beetje alle denkbare onderdelen. Ook kun je hier terecht om een stofzuiger te huren of te laten repareren. Rik, die al dertig jaar in de zaak zit en het bedrijf runt met zijn broer, vertelt hoe het kan dat zo’n speciaalzaak in deze tijd nog bestaat.
Eltronos stamt uit 1937. Toen nog aan de Oppert, midden in de stad. “De zaak was van Meneer Onos. Dat was geen Griek hoor, want hij heette gewoon Jan. Mijn vader kwam er een jaar later bij. In die tijd verkochten we allerlei elektrische huishoudapparaten. Ik heb nog met witgoed lopen sjouwen met m’n vader. Toen m’n broer in de zaak kwam, zo’n vijftig jaar geleden, zijn ze gaan specialiseren in reinigingsapparatuur. Dat hebben we uitgebreid met stoomreinigers, tapijtreinigers en waterzuigers enzo. Die verhuren we ook. Een aantal jaar geleden stond half Rotterdam onder water. Nou, toen hebben we de nodige klanten gehad: ‘Heb je nog pompen? Waterzuigers?’ Het ging als een gek, en dan zijn we ook in staat om veel uit voorraad te leveren.”
Het pand aan de Oppert overleefde het bombardement van 14 mei niet. Sindsdien zit Eltronos aan de Schiekade, inmiddels al in het derde pand. Het is een echt familiebedrijf. “We hebben hier wel eens een vreemde gehad, maar dat paste toch niet helemaal bij het geheel. Dat het van vader op zoon is gegaan geeft een bepaald gevoel erbij. Ik ben van kleins af aan in de zaak geweest. Als kind moest ik netjes achter het schot blijven staan als er klanten waren. Daarna mocht ik weer een beetje in de winkel spelen. Ik ben als vakantiewerker bij pa in de winkel gekomen, heb elf jaar als gymleraar gewerkt en ben toen volledig hier gaan werken. Het leuke is dat je van alles meemaakt. Iedereen heeft een stofzuiger nodig, dus alles komt hier binnen.”
“Toen ik hier vroeger vakantiewerk deed was de Holland Amerika Lijn vaste klant. Dan waren ze een dag of vier binnen en gingen wij met z’n allen als een gek die stofzuigers repareren, die ze in plunjebalen brachten. Ik vind het ook heel leuk als klanten komen met hele oude apparaten, van veertig, vijftig jaar oud. Dat is een stukje vakgekte hè, als je die dingen aan de gang kan houden. Hoe ouwer, hoe leuker, hoe meer herinneringen. Veel oudere mensen komen nog langs met hun oude stofzuigertje, omdat ze weten dat ze hier goed geholpen worden. Laatst nog, kwam een oud dametje van 94 hierheen gelopen vanaf haar flatje in Blijdorp, met haar stofzuigertje op haar rollator. Dat is leuk: mensen die nog een beetje humor hebben en veel te vertellen hebben over een tijd die wij niet meegemaakt hebben. Dan hoor je verhalen over hoe de Schiekade was, hoe de stad was…”
“Tegenwoordig verkoopt ie-de-reen stofzuigers en kunnen we geen winkel meer draaien op particulieren. Daarom moeten we het merendeels hebben van bedrijven, zoals horecazaken, hotels, winkels en de scheepvaart. Theaters ook. Ooit kwamen er een paar gasten, die moesten Spaanse moppen hebben. Die gingen een partij raar lopen doen – ik denk: die nemen me in de maling! Bleken ze ze nodig te hebben voor een voorstelling. Het volgende moment komt iemand binnen die een nieuwe horecazaak wil beginnen, of iemand die al zeven zaken heeft. En ook dat blijken dan doodgewone gasten. Dat is toch dat Rotterdamse: dat wij met twee voeten op de grond blijven staan, wat we ook gedaan of gepresteerd hebben.”
“Mensen zijn gewend dat ze bij de Blokker voor nog geen vijftig euro een stofzuiger kunnen kopen, dus wij moeten daarin meegaan. Als je denkt: als-ie kapot gaat koop ik een nieuwe, prima. Maar drie jaar later heb je dan alsnog 350 euro uitgegeven, dus had je net zo goed meteen een goeie kunnen kopen. Voor honderd euro heb je een Siemenso of een AEG, dat is gewoon goed. De duurste huishoudstofzuiger kost 250 euro. Duurder hoeft het ook niet te zijn, zoals dat draadloze verhaal dat nu zo’n hype is. We verkopen ze wel, maar niet van harte. Als je nagaat dat je pas bij 500 euro begint te praten… Voor dat geld heb je drie andere hele goeie stofzuigers waar je – per stuk – veel langer mee doet.”
“Over de trend van teruggaan in stroomverbruik zijn we heel positief. Het is een briljant idee om al die hoogwatt-stofzuigers eruit te gooien, want het is nergens voor nodig. Er zijn genoeg stofzuigers met heel laag stroomverbruik en een groot zuigvermogen. De volgende stap is dat ze de rotzooi eruit gooien, van die dingen die na twee maanden kapot gaan. Zo veel materiaal wordt makkelijk weggegooid omdat het niks kost. Ik zeg ook altijd: prima als je nieuw koopt, maar gun je stofzuiger eerst een tweede kans. Laat hem repareren en gooi ‘m niet te snel weg. Dat vind ik doodzonde. Dat wij in-huis repareren is in wezen een unicum. We hebben toegang tot alle merken, én de know-how. Of we gekke dingen aantreffen bij reparaties? In ieder geval geen katten of honden die opgezogen zijn, haha. Het verschil zit ‘m vooral in hoe mensen de stofzuiger brengen: de een poetst ‘m op en brengt ‘m met schone zak en filter. De ander zet hem zo neer. Dan denk je weleens: had je die zak er niet uit kunnen halen? Vooral als mensen huisdieren hebben… Laatst hebben we er nog eentje buiten gezet, die stonk zo vreselijk!”
“In totaal hebben we bijna honderd verschillende modellen op voorraad, en van de hardlopers meerdere: stofzuigers van AEG, maar ook die Numatic-tonnetjes. De Henry’s en Hetty’s, die oogjesmachines. Mensen nemen er ook vaak foto’s van, vooral toeristen uit de hotels hier in de buurt. ‘Ooo, oogies! Ooo, fotootje!’ Of mensen die binnenkomen: ‘Ik heb een vriend die heet Henry… Mag ik een foto maken met die stofzuiger?’
Aangeboden door Restaurant On Cru
In onze gids
Populaire rubrieken