Hee, hij bestaat echt! Dit is ‘m dan: Maarten van MAARTENMakelaardij
Aangeboden door MAARTENMakelaardij
Jongens, we hebben nieuws: Maarten hè, van MAARTENMakelaardij? Hij bestaat echt! Sterker nog, wij kletsten een uurtje met ‘m vol vanwege het tienjarig jubileum van Rotterdams gezelligste, meest frisse en vernieuwende makelaarskantoor.
De naam MAARTENMakelaardij bedacht Maarten Broekman met z’n moeder. “‘Die alliteratie die erin zit is wel goed’, zei ze. Ik wilde laagdrempelig zijn en jonge mensen aantrekken. Daarom wilde ik niet m’n achternaam gebruiken; dan wordt het meteen zo chic. Ik wilde een beetje urban zijn. Maar als ik dat tegen vrienden zeg, zeggen ze: ‘Maarten, jij bent totáál niet urban’ en moeten ze keihard lachen.”
Koffie zonder melk
Tien jaar geleden startte Maarten z’n makelaarscarrière. Middenin de crisis. Vanuit huis. Maarten: “Ik verkocht het huis van m’n buurman op de Lombardkade, aan een vrij jong meisje. Die kwam dus met haar ouders tekenen, en dan merk je wel even dat je als man alleen woont. Toen ik koffie voor ze maakte zeiden die ouders: ‘Doe alles er maar in’, maar uiteraard had ik geen koffiemelk. Op dat moment dacht ik: volgens mij is dit het moment om een flexoffice te gaan huren. Koffie, thee, melk, suiker; het zat allemaal bij de uurprijs inbegrepen.”
Met z’n poten in de klei
Inmiddels werken er 25 mensen bij MAARTENMakelaardij; zestien in hun kantoor op het Noordereiland, vier in Kralingen en vijf in de Drechtsteden. En Maarten? Die zit niet weggestopt in een directiekamertje, maar doet gewoon lekker mee. Want Rotterdams als-ie is staat hij liever ‘met z’n poten in de klei’. “Ik ben er wel trots op dat ik het van mezelf heb kunnen loskoppelen. Als een collega naar een klant gaat vragen ze niet ‘Komt Maarten ook?’. Heel vaak zeggen mensen zelfs: ‘Huh! Is er echt een Maarten?!’ Sommigen weten dat echt niet. Supergrappig.”
Marketing en mensen
Dat een diploma niet alles is, bewijst Maarten als geen ander. Z’n HBO Communicatie rondde hij af, z’n makelaarsopleiding niet. “Maar m’n compagnon heeft alle papieren en diploma’s. Hij had al meerdere zaken en is er vanaf het begin bij betrokken. In het begin meer als mentor, maar toen het wat drukker werd is hij echt mee gaan helpen.” Na zijn opleiding Communicatie merkte Maarten dat hij het vooral leuk vond om met marketing en met mensen te werken.
Vrije tijd
“Ik heb ook nagedacht of een reclamebureau iets voor mij was, maar ik vind huizen heel tof. Loftwoningen, jarendertighuizen, maar vooral ook de variatie. Ik ging stage lopen bij makelaarskantoor Atta. Die hadden een eigen communicatieafdelinkje. Dat was uniek, en nog steeds wordt dat onderdeel in de makelaardij vaak ondergeschoven. Ik vind dat we het zelfs hier nog wel kunnen upgraden, maar mijn collega’s proberen me een beetje af te remmen. Soms wil ik te veel.” Of Maarten nog wel aan vrije tijd toe komt? “Daar zorg ik heel erg voor. Ook voor collega’s vind ik dat belangrijk. Ik probeer hier een bedrijfscultuur en werksfeer neer te zetten waar familie en sociaal leven ook heel belangrijk zijn.”
Dertig uur per week Instagrammen
Maartens affiniteit met marketing is altijd groot gebleven. “Ik vind het echt zo superleuk om daarmee bezig te zijn. Ik wilde jongeren bereiken en dacht: waar zijn die actief heel de dag? Nou, duidelijk! Op dat moment was het nog Hyves. In het AD stond er nog een artikel over destijds, dat ik een soort pionier daarin was. Iedereen moest er een beetje om lachen: via social een huis verkopen en dat er dan daadwerkelijk mensen op afkomen. Zelf had ik ook niet verwacht dat het zo’n vlucht zou nemen hoor, maar we hadden dus wel meteen een goeie voorsprong daarin. Inmiddels hebben we onze eigen contentdame: Charlotte. Zij is dertig uur per week alleen met Instagram bezig, heel cool. Het is ook echt nodig om alles te beantwoorden en story’s te maken. We krijgen er veel positieve reacties op. Via Instagram hebben we nu een hele campagne rondom het tienjarig bestaan. Vanuit daar geven we ook tien cadeaus weg die allemaal iets met het cijfer tien te maken hebben.”
Koffiekarretjes en kleinschalige evenementen
Social media, kleinschalige evenementen, een koffiekarretje voor de deur bij een open huis; bij MAARTENMakelaardij doen ze alles om de stress van de huidige huizenmarkt iets leuker te maken. Maarten: “Mijn collega Denise bedenkt dat soort dingen, die is retegoed in d’r werk. Alle credits naar haar. Het moet fijn voelen voor mensen, en laagdrempelig. Ze moeten op hun gemak zijn en vooral vragen stellen, zodat we in gesprek raken met elkaar.”
Snel tevreden
“Ik ben ooit door de gemeente gevraagd om me bezig te houden met citymarketing, maar ik vind het fijner om gewoon met de bewoners en bezichtigers bezig te zijn. Ik wil dan weten wat ze ervan vonden. Ik heb een hoge mate van betrokkenheid, maar het is niet dat ik dat wil omzetten in een bestuursfunctie – daar haal ik minder plezier uit. Ik ben daarin ook heel snel tevreden. Eigenlijk gaat het er mij om dat je iets kan betekenen op een kleiner niveau, een volgende stap in de wooncarrière van mensen. We verkopen bijvoorbeeld ook veel voor mensen die weggaan uit Rotterdam. Dan krijg ik een foto van zo’n jongen, met schaapjes erop, van ‘kijk, we hebben dit kunnen aankopen’. Nou, daar word ik zo blij van!”