HUIZEN010: ‘Een huis kopen moet een feestje zijn’

Aangeboden door HUIZEN010 1 november 2019

Hugo en Jacqueline willen het met hun internetmakelaardij HUIZEN010 nét even anders aanpakken: geen driedelig grijs met stropdas, geen geheimzinnigheid en geen onnodige kosten. En er moet vooral lol zijn.

Hugo: Als mensen zoveel geld uitgeven en er geen lol in beleven; dat gaat er bij mij niet in. Die lol lijkt er een beetje uit tegenwoordig, en daar kan ik niet tegen. In de crisis maakten we er een feestje van, en dat doen we nu nog steeds. Een huis kopen of verkopen moet een feestje zijn. Dan moet je thuiskomen, een flesje champagne opentrekken en denken: yes!”

Gelijk het diepe in

Het begon allemaal met Selling Point: het makelaarskantoor van Jacqueline en haar vader Jac. In 2014 kregen ze een groot project in IJsselmonde binnen, met ruim 140 appartementen. Iets te groot om samen te behappen, en dus schakelden ze Hugo in. Die kenden ze vanuit zijn werk in de automotive. Hugo: “Jac had al een paar keer gezegd: ‘Stop met die auto’s en ga lekker het vastgoed in. Ik werd gelijk in het diepe gegooid, maar het ging eigenlijk heel erg vanzelf.”

De Z ontbrak

Tijdens dat project ontstond het idee om ook bestaande bouw erbij te pakken. Jacqueline: “We hadden die 140 woningen verkocht, maar dat hadden er ook 210 kunnen zijn, want veel mensen vroegen of we hun bestaande woning niet konden verkopen. Later besloten we dat het zonde was om nee te blijven verkopen en de klant eigenlijk buiten de deur te zetten. We pretenderen full service te zijn en van A tot Z te helpen, maar de Z ontbrak.”

Allemaal gratis personeel

Bij HUIZEN010 kun je kiezen of je je huis zelf wilt verkopen, of je een beetje hulp wilt of dat zij je compleet ontzorgen. En daar zitten geen grenzen aan. Zo hadden ze laatst een pand dat al drie jaar niet bewoond was. De eigenaar ging emigreren en wilde van z’n inboedel én zijn huis af. Hugo: ‘Op z’n Rotterdams gezegd hebben we de hele rotzooi eruit laten halen. Dat geven we dan aan een kringloopwinkel of zetten we op Marktplaats op ‘gratis op te halen’ – dan heb je allemaal gratis personeel en iedereen is hartstikke blij. En is er anderhalve dag een schoonmaker bezig geweest.”

Spannende momenten

Jacqueline: “Het leukste is het als je iets harder moet werken. Zelfs de eigenaar vond het spannend; de kozijnen vielen er bijna uit. Toen we er binnenkwamen zei ik wel even: ‘Ehhh, ja Huug…’ Maar die dingen maken het zo grappig en gezellig, waardoor het niet als werk aanvoelt. Bovendien hadden we het huis binnen een week verkocht voor boven de vraagprijs. Toen hij thuiskwam hoefde de eigenaar alleen te tekenen en wat dingen uit de schuur te halen.”

Alles zelf doen en alle tijd voor iedereen

Ze doen in principe dus alles zelf: verwarmingen eruit schroeven, social media, website bouwen, reclameuitingen maken en het inspreken van de telefoonbeantwoorder. “Dat je het idee krijgt dat je een 9-hoog bedrijf met 400 man personeel aan de lijn hebt, terwijl we hier met z’n drieën zitten.” Ook ontvangen ze tijdens een bezichtiging zelf alle gasten. Stuk voor stuk, dus niet met tien koppels in de rij. “Tijdens gesprekken met mensen die hun huis willen verkopen viel ons op dat verkopers wel zeker willen weten dat je tijd hebt om de woning te verkopen. Om onze klanten dat te garanderen werken wij met een maximaal aanbod van tien woningen. Zo kunnen we iedereen garanderen dat er tijd is om de geïnteresseerde(n) te ontvangen, rond te leiden en voldoende aandacht te geven.” Foto’s maken doen ze ook zelf. “Je raakt zo ook een stukje meer betrokken. Als je zelf fotografeert weet je alle hoeken en gaatjes. En je beperkt de verkoopoverlast. De klant geeft ons de sleutel, wij vragen wanneer ze er niet zijn en gaan dan fotograferen.”

Heel veel goede reviews

Hugo: “Laatst hadden we reviewplatform Trustpilot aan de telefoon: ‘Het is ook goed als er kritische noten bij staan’, zeiden ze. ‘Ik doe m’n best’, zei ik, ‘maar ik krijg ze nog niet.’ Als je ze allemaal doorneemt is de rode draad het laagdrempelige en het persoonlijke. Gisteravond kreeg ik om half tien nog een whatsappje van een klant. Ik antwoord niet altijd, maar als het uitkomt en iemand zit met een vraag, waarom zou je dan niet even een regeltje terugsturen?” Jacqueline: ‘Negen tot vijf hebben wij niet echt hoor. Zeg maar gewoon: niet. Wij zitten rustig tot tien uur ‘s avonds dingen te doen, en zaterdag is bij uitstek een verkoopdag. Op het moment dat het op werken gaat lijken stoppen we ermee. Dan moet je wat anders gaan doen.”

Geen marmeren vloer en dames met latte macchiato

Hugo: “We hebben hier geen marmeren vloer en geen zes dames die je met latte macchiato op staan te wachten. Zo kunnen we onze tarieven verantwoorden. De kosten staan gewoon op de website, heel transparant. Je betaalt pas als je huis verkocht is. Als je me na een maand toch niet meer zo aardig vindt, dan stuur je me weg en stuur ik ook geen factuur. Dat vinden we een stukje bedrijfsrisico: als wij het niet verkopen zal het waarschijnlijk aan ons liggen, dus gaat onze klant niet betalen.”



Deze bijdrage wordt je aangeboden door HUIZEN010. Meer over HUIZEN010 ontdekken?

HUIZEN010

makelaars

Geopend08:00 - 19:00

Marshallweg 31, Rotterdam

Bekijk meer:makelaars

adv.