Daphne en Larissa van Vermeyden Delicatessen: ‘Ons werk is topsport, maar we leven zeker niet als nonnen’

Vermeyden Delicatessen Daphne Larissa
Larissa (links) en Daphne (klik op de foto om uit te vergroten) | Foto: indebuurt Rotterdam

Daphne (37) en Larissa (27) van Vermeyden Delicatessen werden de afgelopen weken bedolven onder de bloemen en kaartjes. Want met hun prachtzaak op de Nieuwe Binnenweg wonnen zij de titel Beste Ondernemer van Rotterdam. Tijd om even goed kennis te maken met ‘de meiden van Vermeyden’!

Half januari 2020 namen de twee de winkel over van de vorige eigenaren. Daphne: “Ik kwam hier als klant en heb het altijd een waanzinnige winkel gevonden. Larissa kende ik vanuit de foodtruckwereld en ik wist dat zij er ook van droomde om ooit zoiets te runnen. Toen de vorige eigenaren me vroegen om het over te nemen, heb ik het er met Larissa over gehad. Gaan we dit doen? Zijn we hier al klaar voor? Daar is wel anderhalf jaar overheen gegaan.”

Dag vrij foodtruckleven, hallo structuur

Larissa: “De vrijheid van een foodtruck is heel fijn, maar het is ook onregelmatig. We waren toe aan meer structuur en klaar voor de commitment van een winkel.” Daphne: “Het reizen is enorm leuk. Je staat ieder weekend ergens anders, vaak op plekken waar je normaal gesproken niet zou komen. Maar het is ook vermoeiend. We wilden onze passie en liefde voor eten voortzetten in een andere vorm, en Vermeyden paste perfect in dat plaatje. Larissa zou het bedrijf met de foodtrucks en evenementen gaan runnen en ik de winkel. Maar toen kwam in maart de genadeklap (corona, red.) en zijn we hier samen verder gegaan. Achteraf is dat waarschijnlijk ook beter geweest. Ik doe nu de voorkant en Larissa de achterkant met de keuken en catering.”

Klassiek en vernieuwend tegelijk

Daphne: “Vermeyden is zo’n bijzondere winkel. Door de geschiedenis, de ligging van de winkel, de mensen die hier komen en de hoeveelheid verschillende producten. We bedienen hier een doelgroep van 12 tot 80+. De oude, vaste garde bedienen we graag door klassieke dingen erin te houden. Tegelijkertijd willen we vernieuwend zijn en er een eigen draai aan geven. Dat is de grootste uitdaging. Er zit zo veel geschiedenis achter; dat wil je op die manier voortzetten.”

Lees verder onder de foto >

Respect voor het oude

Larissa: “Je wilt dat het authentiek blijft, met respect voor het oude. Maar dat mensen wel denken: ze hebben hun eigen stempel erop gedrukt. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan door te kijken naar producten waarin we ons meer willen specialiseren. Zo hebben we ons heel erg gefocust op de traiteurgerechten. Dingen die we zelf maken met lokale seizoensproducten. Daarin is variatie ook belangrijk. Sommige klanten komen elke week, en dan wil je toch steeds iets anders hebben. Maar als klanten aangeven dat ze iets heel lekker vinden, proberen we dat vaker terug te laten komen.”

Populaire broodjes

Larissa: “Tijdens de lunch komen veel mensen hier broodjes halen. Onze hardlopers zijn Old Rotterdam, carpaccio, vitello tonnato, gezond, huisgemaakte tonijnsalade… De tonijnsalade is voor veel mensen al lange tijd favoriet. Thuis zou je het niet zo maken, dus blijven mensen ervoor terugkomen. Het wordt steeds ingewikkelder om mensen te blijven verrassen met producten die ze niet dagelijks eten.” Daphne: “Een aantal ouderen komt iedere week speciaal voor de rosbief die we zelf braden, of voor een broodje halfom. Maar diezelfde mensen, en dat vind ik heel leuk om te zien, gaan ook voorzichtig met ons mee. ‘Nou, doe maar eens een bakje daarvan’, zeggen ze dan. Of ze kiezen voor de foie gras met appel en suikerbrood.”

Charcuterie en social media

Larissa: “Wij vinden het superleuk om mensen enthousiast te maken en te verrassen met charcutterieplanken, en zijn bezig dit meer naar buiten te brengen en te promoten.” Daphne: “Er liggen hier enorm veel vleeswaren en daar werd veel gebruik van gemaakt, maar nog niet op de manier waarvan wij dachten dat het het leukst en het best was. Daar hebben we dus echt de focus op gelegd. Via Instagram en TikTok brengen we dat onder de aandacht.” Larissa: “We zien daar heel erge groei in. Mensen zien het, reageren erop en bestellen meteen.”

Lees verder onder de foto >

Topsporters, maar geen nonnen

Larissa: “We zijn allebei zeven dagen per week met ons werk bezig. Zeker in het weekend hebben we er heel veel plezier in. De sfeer is hier dan zo leuk. Het is eigenlijk alsof we een soort markt hebben en dat in elk deel van de winkel iemand bij dat specifieke product staat om te begeleiden en te helpen. Maar ook op vrije dagen is er altijd wel iets te doen. Het is gewoon topsport, en daarom proberen we ook structureel te leven: op tijd naar bed, gezond eten, niet te veel drinken…” Daphne: “Nu klinkt het alsof we twee nonnen zijn, wat compleet niet zo is. Zodra de terrassen weer open zijn, zijn we niet weg te slepen.” Larissa “Ja, áls we dan ontspanning hebben, dan is dat wel met een wijntje.”

Favoriete producten

En als ze zelf een keer kunnen borrelen, wat staat er dan eigenlijk op tafel? Larissa: “Ik ben gek op kaas. Maar écht gek op kaas. Ik heb zo veel kaas gegeten in mijn leven, maar Blu 61 blijft me altijd verbazen. Een Italiaanse schimmelkaas met druiven is dat, een waanzinnig product. Onze nieuwe champagnes vind ik ook heel lekker.” Daphne: “Ik vind de huisgemaakt pastrami heel lekker.” Larissa: “Zeeeker weten!” Daphne: “En de balsamico’s die we hebben, olijfolie van Neolea, wijnen uit de Bourgogne…”

Manchego is geen plant

Daphne: “Als je hier komt werken is basiskennis natuurlijk wel handig. Als ik zeg ‘manchego’ en je wijst een plant aan… Maar alles is te leren vanuit een passie voor eten.” Larissa: “Iemands achtergrond maakt eigenlijk niet uit. Met passie voor onze producten kom je al heel ver. Als je het leuk vindt, is het ook niet moeilijk om dingen te onthouden. Iedereen heeft een eigen expertise en probeert de rest daarin te ondersteunen. Zo weet iedereen uiteindelijk een beetje van alles. Training is voor ons ook belangrijk, en we hebben een handleiding met daarin alle producten die we verkopen. Die krijgen nieuwe medewerkers mee als huiswerk.”

Lees verder onder de foto >

Vermeyden Delicatessen Rotterdam
Foto: indebuurt Rotterdam

Altijd alles proeven

Larissa: “Als we nieuwe producten introduceren, vinden we het heel belangrijk dat onze collega’s de producten proeven. Als je het niet hebt geprobeerd, kun je het ook niet goed overbrengen. Daar maken we allemaal tijd voor.” Daphne: “Toevallig hebben we vrijdag weer een wijnproeverij. Heel vervelend… Nee, als je zo intensief met elkaar werkt, is het ook een vorm van ontspanning. Je deelt kennis én hebt een leuk moment buiten dat je samen op de werkvloer staat.”

Ongekende inzet

Larissa: “Hoe het team zich in december heeft ingezet, dat is echt ongekend. We wisten sowieso al niet zo goed wat we moesten verwachten van onze eerste kerst, en toen werd een week van tevoren gezegd dat alle horeca dichtging. Iedereen heeft toen zó hard gewerkt. We waren drie weken lang elke dag open. De 24e hebben we met z’n allen heel de dag staan rammen en daarna was iedereen voldaan. Dat teamgevoel is heel bijzonder. We hadden dit trouwens nooit kunnen doen zonder de onvoorwaardelijke steun van onze familie. Als er iets is, staan ze meteen naast ons in de winkel. Ze helpen met álles.”

Vouchers als bedankje voor de klanten

Daphne: “Het is heel fijn om deze mensen om ons heen te hebben. We gingen meteen de corona in met een team dat je eigenlijk nog niet heel goed kent. Maar de flexibiliteit en inzet die onze collega’s hebben is zo goed. Met meneer Vermeyden zelf hebben we goed contact en die vindt de ontwikkelingen heel leuk om te zien. Hij is trots dat we zijn uitgeroepen tot Beste Ondernemer. Die prijs voelt echt als een beloning voor ons werk. Het betekent enorm veel voor ons; dat wat we met het hele team investeren in de winkel echt wordt gezien. Het weerspiegelt hoe de klanten erin staan. Hun onvoorwaardelijke steun en hartverwarmende reacties helpen ons deze tijd door en daar zijn we heel dankbaar voor. ” Daarom geven we nu vouchers weg bij iedere verkoop. Voor koffie to go of dipjes, of om een fles champagne te winnen.”

Lees ook:

Vermeyden Delicatessen

Nieuwe Binnenweg 335A, 3021GJ Rotterdam

Nu gesloten

Meer informatie

Vermeyden Delicatessen

Nieuwe Binnenweg 335A, 3021GJ Rotterdam

Nu gesloten

Meer informatie

Meer in deze categorie

Bedrijvigheid

Ga naar “Nieuwe vacatures! Deze 7 functies voeg je graag toe aan je cv”

Nieuwe vacatures! Deze 7 functies voeg je graag toe aan je cv

Rotterdam Airport
Ga naar “Bij deze hotspot laat je je sneakers schoonmaken of scoor je een zo goed als nieuw tweedehands paar”

Bij deze hotspot laat je je sneakers schoonmaken of scoor je een zo goed als nieuw tweedehands paar

Wear sneakers Rotterdam Pim Roggeveen Lorenzo van Galen
Ga naar “Het kan dus gewoon: hier bestel je goede én betaalbare sushi”

Het kan dus gewoon: hier bestel je goede én betaalbare sushi

Aangeboden door Mr. Sushi

Mr Sushi Rotterdam

In onze gids

Ga naar “Art of Rotterdam”

Art of Rotterdam

  • Dienstverlening
Govart

Nu geopend

Ga naar “WEAR”

WEAR

  • Van Oldenbarneveltstraat 113
  • Schoenenwinkels
  • Gesloten
WEAR Rotterdam sneakers

Nu gesloten

Ga naar “Coolblue Alexandrium”

Coolblue Alexandrium

  • Watermanweg 319
  • Elektronicawinkels
  • Gesloten
coolblue alexandrium

Nu gesloten

Aanbiedingen

Ga naar “Multifunctionele schoudertas € 14,99”

Multifunctionele schoudertas € 14,99

  • Kruidvat
  • Geldig t/m 16 mei 2021
Ga naar “Rijlessen bij Rijschool Virean”

Rijlessen bij Rijschool Virean

  • Geldig t/m 31 juli 2021
Rijschool Virean
Ga naar “Raak Vruchtensiroop van € 3,09 voor € 0,99”

Raak Vruchtensiroop van € 3,09 voor € 0,99

  • PLUS
  • Geldig t/m 15 mei 2021
Ga naar “36 t/m 42 ook in beige Graceland € 24,99”

36 t/m 42 ook in beige Graceland € 24,99

  • vanHaren
  • Geldig t/m 23 mei 2021
Ga naar “Blokker koffiecupmachine plateau met opberglades € 19,99”

Blokker koffiecupmachine plateau met opberglades € 19,99

  • Blokker
  • Geldig t/m 24 mei 2021

Vacatures

Ga naar “Junior Account Manager ‘spellen op maat’”

Junior Account Manager ‘spellen op maat’

  • Identity Games
  • Fulltime
Identity Games vacature Rotterdam Junior Account Manager

Topper

Ga naar “Medewerker vaccinatie Rotterdam Rijnmond”

Medewerker vaccinatie Rotterdam Rijnmond

  • RAAAK Personeel
  • Parttime
Ga naar “Roosteraar MBO regio Rotterdam”

Roosteraar MBO regio Rotterdam

  • DIT IS WIJS
  • Fulltime/Parttime
Ga naar “Douane Declarant”

Douane Declarant

  • Page Personnel
  • Fulltime/Parttime
Ga naar “Sociaal Beheerder Huis van de Wijk/Wijkmakelaar 36 u/w, Rotterdam PIT 010”

Sociaal Beheerder Huis van de Wijk/Wijkmakelaar 36 u/w, Rotterdam PIT 010

  • B&A Civic B.V.
  • Fulltime/Parttime