Aldo van Kiesjefolders: ‘Ik dacht: geniaal! Waarom hebben we dit niet in Nederland?’

Aangeboden door Kiesjefolders 26 april 2019

Aldo Breed is de man achter Kiesjefolders. Met deze gratis dienst ontvang je alleen de reclamefolders uit een door jou samengesteld pakket.

Voordat Aldo Kiesjefolders begon werkte hij als marketingmanager bij Action en bekende supermarktketens. Ook daar was hij altijd al bezig met nieuwe dingen bedenken. “Ik ben een beetje een onderzoeker, een ontdekkingsreiziger. Als ondernemer geeft het wel een extra dimensie. Bij een groot bedrijf is er altijd geld voor je plannen en campagnes. Bij een eigen bedrijf is dat wat overzichtelijker: dat geld is er niet altijd. Dan moet je dus een beetje creatief zijn.”

Geniaal idee

Het idee voor Kiesjefolders pikte Aldo op tijdens een congres. “Ik zag dat er in Denemarken een systeem bestond waar mensen zelf konden kiezen welke folders ze ontvangen. Dat vond ik als consument, maar ook als retailer een geniaal idee. Ik dacht: waarom hebben we dit niet in Nederland? Zo’n vier jaar geleden besloot ik: iedereen wil steeds duurzamer leven – nu is de tijd rijp aan het worden. Ik zocht toen contact met dat bedrijf in Denemarken en ging erheen om te kijken. Daar legden ze me uit hoe alles werkt, en vertelden ze me ook hoe enthousiast mensen erover waren.”

Samen de nek uitsteken

Al snel ontdekte Aldo dat het best ingewikkeld was om dit project in z’n eentje te leiden. “Je moet de folders zelf regelen, maar ook verpakking, bezorging… Met een compagnon ben ik op zoek gegaan naar partners die samen met ons de nek wilden uitsteken. We legden ons plan aan een heleboel partijen voor, en uiteindelijk was er voor iedere schakel in het proces wel een bedrijf dat wilde meewerken.”

Met hesjes op straat

“In januari 2017 verzonden we de eerste folderpakketten, aan klanten die we wonnen via onder meer mailings en berichten op Facebook. We hebben heel veel geprobeerd; ook zelf met hesjes op straat gestaan. Zo wisten we steeds beter wat mensen interessant vinden en wat werkt. Inmiddels bezorgen we op 60.000 adressen door heel Nederland. Anderhalve maand geleden waren dat er nog 50.000. Maar: er zijn zo’n zeven miljoen adressen in Nederland, dus wat dat betreft is het nog niet zo heel erg veel. In Denemarken maakt een kwart van de inwoners gebruik van een zelfgekozen pakket.”

Chinees halen

“Vanaf het eerste moment dacht ik: hier wordt iedereen blij van – het is goed voor bedrijven, consumenten én het milieu. Het valt me daarom soms tegen hoe hard we ons best moeten doen om retailers en consumenten te overtuigen. Maar het is mooi om te zien dat het effect heeft. Toen de eerste klanten spontaan lid werden was dat wel een momentje. Ook bijzonder: in het begin werkten we met een sociale werkplaats. Toen we daar gingen kijken zagen we 45 man die pakketten klaarmaken en dachten we: o mijn god, dit wordt echt serieus. Inmiddels laten we dat werk door machines doen, want op een gegeven moment werd het zo veel dat die mensen iedere week moesten overwerken. Zelf waren ze wel enthousiast, want er werd dan Chinees gehaald. Maar nee, dat was niet meer goed.”

Moment voor jezelf

Of Aldo bang is voor de digitalisering? Nope. “Kijk, zo’n folder van Hema, Xenos of Aldi gaat niet alleen om de acties, maar is ook gewoon leuk en gezellig. Ik denk dat heel veel mensen dat vinden. Je pakt een kop koffie erbij en hebt even een moment voor jezelf. Het is toch anders als je een mailtje binnenkrijgt. M’n mailbox wil ik zo snel mogelijk leeg hebben – als ik daar doorheen scroll zit ik toch vooral met m’n vinger boven de deleteknop.”

Lees hier een stukje achtergrondinformatie over de ja/nee-stickers en wat er binnenkort (waarschijnlijk) gaat veranderen in Rotterdam.



Deze bijdrage wordt je aangeboden door Kiesjefolders. Meer over Kiesjefolders ontdekken?

Kiesjefolders

dienstverlening

Bekijk meer:dienstverlening

adv.