Nijmegen

Service

Nijmeegse Joke en Fred: ‘We reizen met onze Volkswagenbus overal naartoe’

Door Babs Bingen 29 maart 2020

Velen dromen ervan: de wereld over reizen met een eigen camper. Wanneer je maar wil naar adembenemende plekken rijden, er kunnen slapen én wakker worden. Plekken waar niemand is of vaak komt. De Nijmeegse Fred Bruins (53) en Joke Offinga (52) hebben die vrijheid. Zij hebben zo’n keileuke hippieachtige camper waar ze, inderdaad, hele avonturen mee beleven.

“Je wil als de zon schijnt gewoon kunnen denken ‘we gaan’. Gewoon gaan rijden”, vertelt Fred. Momenteel doet het stel dat niet, vanwege de uitbraak van het coronavirus. Normaal gesproken nemen ze de bus overal mee naartoe. “Dat kan niet met een caravan. Die staat niet voor je huis, maar in een stalling. Voor we de bus hadden, hadden we wel een caravan. Maar die hebben we na één vakantie meteen verkocht. We hadden meer tijd gespendeerd aan het opknappen en de styling ervan dan dat we er daadwerkelijk in geslapen hadden.”

‘Niets deed het’

Na die vakantie is het stel meteen op zoek gegaan naar oude campers. Ze kochten een Volkswagenbus van een Amsterdamse styliste, die hem gebruikte als kleedkamer in haar werk in de filmwereld. Fred: “Niets deed het meer, dus er moest veel aan gebeuren. We hebben hem eerst geschilderd. We kochten hem in het wit, toen werd hij lichtblauw en nu is-ie groen. In de afgelopen jaren hebben we er steeds meer aan opgeknapt. Zo hebben we er een zonnepaneel opgezet, een dakraam in gemaakt en als laatste een buitendouche in gemonteerd.”

Van Spanje tot Noorwegen

Inmiddels hebben ze met de bus heel wat grenzen overgestoken. Joke: “We zijn in Europa overal wel een keer met de bus geweest. Van Spanje tot Noorwegen, van stedentrip tot uitgebreide road trip, van bruiloft tot festival: de bus gaat altijd mee. Zo kunnen we wanneer we willen ergens blijven slapen. Het geeft ons veel vrijheid. Zo sta je met de bus óf middenin een stad, óf direct aan een strand of juist middenin een natuurgebied.”

‘Er past veel bier in de camper’

Joke staat regelmatig met haar kunstprojecten op Nederlandse festivals. Mét camper. Fred: “Met een aangedikt verhaal dat we de bus nodig hebben bij het project, mag-ie omdat hij zo leuk is vaak mee het terrein op. Nog een voordeel: je kunt er veel bier in meenemen!” Joke: “De leukste momenten zijn dan als het festival afgelopen is, het publiek naar de camping gaat en je uitgebreid kan naborrelen met de hele organisatie.”

(Eigen foto)

‘Het rechte lijntje leek de kortste route’

De bus levert het stel veel plezier op, maar hier en daar ook een uitdaging. Fred: “Tijdens een reis door Italië keek ik op de GPS en zag twee routes. Eén recht lijntje en een gekronkeld lijntje daaromheen. De GPS leidde ons over de gekronkelde route. Ik dacht dat het rechte lijntje sneller zou zijn. Nou, dat hebben we geweten. We zaten middenin een woest bos met smalle onverharde wegen met enorme kuilen. Het werd steeds meer onbegaanbaar. Telkens dachten we: ‘we moeten door, want we kunnen niet meer terug’. Uiteindelijk konden we écht niet meer verder. Toen moesten we alsnog keren en terug. Ik was helemaal vol van adrenaline. Het was constant passen, meten, kijken, gassen, remmen, glijden. Joke werd ondertussen ziek van angst. Gelukkig is het uiteindelijk gelukt en zijn we met milde schade op de bestemming aangekomen.”

Wildkamperen

De mooiste herinneringen hebben Fred en Joke aan het wildkamperen in Noorwegen en Zweden. Joke: “Daar hebben we regelmatig  middenin prachtige natuurgebieden gestaan, aan meren met kraakhelder water omringd door grote rotspartijen. Wanneer je dan ’s ochtends de schuifdeur opent, de twee honden naar buiten gaan en er verder niemand is, is het zó stil. Het is daar zo rustig en zo mooi.”

De illusie van alleen kamperen

Fred: “Alhoewel… De laatste keer kwamen we er na een paar nachten achter dat er achter een klein heuveltje, vlakbij ons, een andere camper stond. Hadden we helemaal niet door. We leefden in de illusie dat we daar helemaal alleen waren. Hartstikke leuke gasten ook, hebben we het nog gezellig mee gehad. Dat hoort ook wel bij het cultuurtje van dit soort zelfbouwcampers. Je maakt altijd een praatje met elkaar en kijkt altijd even bij elkaar binnen. Op de weg zwaaien eigenaars van Volkswagenbussen ook naar elkaar. Dat hoort erbij.”

(Eigen foto)

Wibke en Bart emigreerden naar Oostenrijk: ‘Het is hier net het Nijmegen van 30 jaar geleden’

Je veilige thuishaven Nijmegen verruilen voor een compleet andere plek ergens in het buitenland, zou...

De Nijmeegse Nelleke emigreerde naar Australië: ‘Nijmegen blijft mijn thuis’

Nelleke Auch (30) is een geboren en getogen Nijmegenaar. Als student werd ze verliefd op een Austral...

Enkeltje Nijmegen – Spanje: Peter en Marina deden het en begonnen een B&B

Sinds nog maar een aantal maanden woont de Nijmeegse Peter Laarakker met zijn vrouw Marina in Spanje...