Manon deed mee aan FBoy Island: ‘Ik verbaas me over hoe snel vonken kunnen overvliegen’
Vijf weken op een tropisch eiland met knappe vrijgezellen, het klinkt voor velen als een droom. Voor Manon van den…
Dat studeren een hoop geld kost, is geen wereldnieuws. Collegegeld, een kamer, boodschappen die je zelf moet betalen en een biertje in de kroeg van inmiddels 3,50 euro. Twee Nijmeegse studenten Daphne de Koning (23) en Roza Borren (23) bedachten een TikTok-account onder de noemer ‘De Budgetstudent’ waarin ze studenten tips geven om te besparen.
Op het TikTok-account geven de meiden op een luchtige en grappige manier tips om te besparen tijdens je studententijd. Van studentenkorting bij schoenenwinkels tot budgetproof de was doen. “We vinden het onderwerp studieschuld zwaar. Daarom willen we op een luchtige manier hoop creëren.”
Binnen mum van tijd groeide het account tot bijna 5.000 volgers. “Het begon als een schoolproject. We studeren beiden Communicatie aan de HAN, waar we de opdracht kregen om iets nuttigs te doen voor de maatschappij. Wij kozen de studieschuld als onderwerp. Dat is zo’n actueel en relevant thema en het komt veel in het nieuws. Zo ontstond De Budgetstudent, met het doel om studenten te helpen.”
De tips worden goed ontvangen bij studenten. “Eerst focusten we alleen op Nijmegen. Toen we de statistieken bekeken, zagen we dat de meeste volgers uit Amsterdam en Utrecht komen. Nu zijn alle studenten van Nederland de doelgroep.” Het is slechts vijf weken geleden dat De Budgetstudent werd geboren en het account groeit met bijna 1.000 volgers per week. “We zien dat zoveel mensen reageren, elkaar en ons vragen stellen, tips delen. Mensen hebben hier blijkbaar behoefte aan.”
De hoofdboodschap van Daphne en Roza? “Maximaal genieten met een minimale studieschuld. We kunnen natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken en geld blijft een persoonlijk onderwerp. Wij willen handvatten geven om studenten bewuster met hun geld om te laten gaan. Er bijvoorbeeld voor zorgen dat je van je geleende 100 euro acht keer uiteten kan, in plaats van vier.”
Via vrienden en volgers komen Daphne en Roza op allerlei nieuwe ideeën om te besparen tijdens de studententijd. “20 procent korting bij de Starbucks, dat wist ik eerder niet hoor! Dat soort tips delen we graag”, zegt Daphne. “We willen mensen aansporen om creatief te zijn. Loop eens een winkel in en vraag of ze studentenkorting hebben. Vaak is het er wel, maar promoten ze het niet”, vult Roza aan.
Zo’n TikTok-video komt niet uit de lucht vallen. “Het kost meer tijd dan je denkt: je bedenkt het concept, de boodschap, je moet naar locaties toe, beelden maken.” Daphne vult aan: “Het mooie van sociale media is de interactie, maar dat kost ook veel tijd. Je kan niet zomaar een volger langer dan een dag laten wachten op een reactie.”
Toch weten de twee studenten tussen hun afstudeerprojecten, bijbaantjes en feesten door tijd vrij te maken om hun TikTok-taak te volbrengen. “We houden elkaar gewoon continu op de hoogte, dat is ook leuk.”
Hun toekomstdroom? Zo veel mogelijk studenten helpen. “We willen er echt een bedrijfje van maken en een nog grote bereik creëren. Hoewel de focus niet per se de hoeveelheid volgers is, dromen we door die snelle groei steeds meer. Het primaire doel is een community in het leven roepen waarin we anderen, en anderen ook elkaar, kunnen helpen. Misschien mogen we ooit wel colleges geven op mbo’s, hbo’s en universiteiten. Het zijn grote dromen, maar niet ondenkbaar.”
In onze gids
Populaire rubrieken