Mysterie opgelost: dit is de functie van de ijzeren ankers op huizen
Als je door Nijmegen loopt en eens goed naar de panden kijkt, zijn er 1001 dingen die opvallen. Eén van…
Wie met de auto over de Waalkade wil rijden, stuit sinds begin augustus op een bussluis. Het ging om een proef van de gemeente Nijmegen om verkeersoverlast tegen te gaan. Dit vindt ons stadsbestuur van de maatregel.
Een woordvoerder vertelde eerder aan indebuurt dat er op deze plek al lang veel overlast is van jongeren. “Er ontstonden gevaarlijke situaties doordat auto’s er hard rijden. Groepen jongeren parkeren er en produceren lawaai met radio’s en muziek, laten zwerfafval achter en vertonen intimiderend en dreigend gedrag. Sommigen gebruiken middelen,” aldus de woordvoerder.
Sinds begin juni was de Waalkade vanaf 15.00 uur tot in de nacht daarom afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Toen werd de afsluiting nog met hekken en een verkeersregelaar geregeld. Later kwamen er bussluizen. Op twee plekken zit nu een verhoging in de weg waar normaal gezien geen personenauto’s overheen kunnen rijden. Omdat bussen en vrachtwagens hoger op de wielen staan, kunnen zij er wel overheen. Verkeersborden wijzen het verkeer erop.
De maatregelen hebben gewerkt, schrijft de gemeente in een persbericht. Er was minder overlast van hangjeugd en omwonenden zijn tevreden over het resultaat. Wel hebben Politie en handhavers regelmatig bekeuringen uitgedeeld voor het passeren van de bussluis en parkeren. Want die verhogingen in de weg zijn niet zo hoog, dat eroverheen rijden onmogelijk is.
Daarom blijven de bussluizen voorlopig bestaan. De gemeente wil dat de Waalkade permanent afgesloten kan worden met een systeem van selectieve toegang. Niet alleen aan het Westelijke gedeelte van de kade (bij het Labyrinth), maar ook aan het Oostelijke deel. Hoe ze dat gaan doen, is nog niet bekend.
Wat vind jij van deze maatregel? Laat het weten in de comments onder dit bericht op Facebook.
In onze gids
Populaire rubrieken