Nieuwbouw bij Honigterrein: dit zijn de plannen voor het Waalfront
De gemeente Nijmegen heeft flinke bouwplannen! Vooral bij het Waalfront staan veel hoogwerkers klaar voor de bouw. Dit gaat er…
Al enige tijd is de subingang van Station Nijmegen aan de Tunnelweg die direct met spoor 3 en 4 verboden is, gesloten. Het rolluik is dicht en de ov-poorten zijn buiten werking. Waarom? Dat lees je hier.
Op 19 april (2021) sloot NS deze ingang voor een proef van zes maanden, legt een woordvoerder uit. “De ingang ligt afgelegen en wordt door het minste aantal reizigers gebruikt. Wel gaan hier de meeste zwartrijders naar binnen. Dat zien we bijvoorbeeld aan het intrappen van de poortjes. In 80% van de gevallen gebeurt dat in Nijmegen bij deze specifieke ingang.”
Daarnaast dienden de toegangspoortjes hier ook voor sociale veiligheid. “Het houdt mensen tegen die niets op het station te zoeken hebben. Ook weten we dat aanspreken op het niet hebben van een geldig vervoersbewijs hier kan leiden tot agressie.”
Daarom zorgde NS eerder al voor camera’s en betere verlichting en hield de beveiliging er extra surveillances. Het hielp niet. Na de sluiting van zes maanden beslist NS wat ze met de ingang gaan doen. “We zien de noodzaak voor een ingang aan die kant zeker in. In de plannen voor het nieuwe station in Nijmegen komt aan die kant een hele mooie nieuwe ingang.”
Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Inwoners van West hoeven niet helemaal om te lopen naar de voorzijde van het station. Zo’n 70 meter verderop in de tunnel ligt de andere subingang. Die blijft geopend. De steile trap komt uit op het plein voor het station. Al ligt die er niet altijd even fris bij. “We hebben samen met de wijkagent gekeken hoe we hier de veiligheid kunnen verbeteren. Er is nu meer verlichting en wordt vaker schoongemaakt,” aldus de woordvoerder.
Zo komt het nieuwe stationsgebouw eruit te zien:
In onze gids
Populaire rubrieken