Nijmegen

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Toen in Nijmegen: de geschiedenis van de spoorbrug

Door Sophie van den Boogaard 5 juni 2017

Met “Toen in Nijmegen” duiken we in de rijke geschiedenis van Nijmegen. Deze keer kijken we naar de spoorbrug, want wie is er niet verliefd op: het fenomenale stadsaanzicht vanuit de trein. Hele Facebookpagina’s werden uit de grond gestampt als eerbetoon aan de voorgevel van onze stad. Generaties lang koestert de Nijmegenaar deze warme gevoelens trouwens al, want onze spoorbrug is een stuk ouder dan je denkt.

De spoorbrug first, de Waalbrug second

De bouw van de spoorbrug begon in 1875 en duurde tot 1879.  Met deze brug werd Nijmegen als een van de laatste grote steden aangesloten op het nationale spoorwegnet. Ook al doet de Waalbrug ons Nijmeegs hert sneller kloppen, de spoorbrug verdient eigenlijk onze liefde en aandacht aangezien dit de eerste brug over de Waal in Nijmegen was. De Waalbrug kwam er pas in 1936!

 

De Spoorbrug
De spoorbrug in cs. 1879 (foto:@nijmegentoen). De herkenbare torentjes van toen staan er nu nog!

Drie bogen werden er één

Van origine had de spoorbrug drie bogen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd op 10 mei 1940 de middelste boog van de brug helaas opgeblazen. De boog werd nog in datzelfde jaar hersteld maar het mocht niet baten: in september 1944 bliezen Duitse duikers dit deel van de brug opnieuw op door explosieven aan een brugpijler te bevestigen. In de zomer van 1945 werd de schade hersteld en konden er weer treinen rijden. In 1984 werden de drie bogen vervangen door één boog, om de scheepvaart makkelijker te maken. Pas in 2004 kwam de snelbinder waardoor Lent ook een beetje bij ons ging horen.

 

adv.