Nijmegen

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Personal trainer Mike: ‘Hier moet je op letten bij een deadlift’

Door Sophie van den Boogaard 11 september 2020

Mike Opheij (28) is personal trainer. Zo’n 8 jaar geleden startte hij zijn eigen bedrijf, MIO Personal Training. “Niemand in mijn familie deed aan sport. Het was dus wel opvallend toen ik uiteindelijk basketbal speelde in de eredivisie,” vertelt hij.

Latijns voor spier

De naam MIO Personal Training was snel bedacht, vertelt Mike. “Myo is Grieks voor spier, al schrijf je het dan met de letter Y. Omdat bijna alle spieren een Latijnse naam hebben vond ik het wel passend voor mijn bedrijf in personal training. Daarnaast betekent Mio ook ‘mij’. En het is een afkorting van mijn naam, Mike Opheij.”

Mike Opheij. (Foto: MIO)

Eredivisie basketbal

Mike kwam in aanraking met de sportwereld door zijn broer. “Mijn broer wilde op een gegeven moment iets aan sport gaan doen. Hij koos voor basketbal. Zo kwam het dat ik ook ging basketballen. Mijn broer stopte na een paar jaar, maar ik werd snel beter en was erg fanatiek. Ik werd gevraagd voor de eredivisie onder de achttien jaar. Daarna speelde ik nog een tijd bij basketbalclub Matrixx in Nijmegen.”

Johan Cruiff Academie

Zijn ouders hebben Mike altijd gesteund in het ontwikkelen van zijn talent. Via de topsport werd Mike gescout voor de Johan Cruiff academie in Amsterdam. Daar kon hij studeren en sporten tegelijk. “Ik studeerde economie en sportmarketing. Via mijn studie kwam ik terecht bij een sportschool in Maastricht, waar ik een strategisch plan voor schreef. Ik begon daar ook mee te werken en gaf af en toe trainingen. Op een gegeven moment voelde ik dat het tijd werd om voor mezelf te beginnen. Toen ben ik gestart met MIO Personal Training.”

(Foto: MIO)

Beweegfrequentie en eetpatroon

Inmiddels heeft Mike een eigen personal training studio aan huis, en huurt een ruimte bij CrossFit Nijmegen. Ook geeft bij op afspraak trainingen bij mensen thuis. “Ik geef les aan kleine groepen en aan particulieren. Er zijn een aantal sporters die bij mij sporten omdat ze sterker willen worden, maar de meeste mensen kloppen bij mij aan omdat ze willen afvallen. Een bevriende diëtist helpt mij met voedingsadvies, want als je af wil vallen is het essentieel dat je bewegingsfrequentie en je eetpatroon op elkaar zijn afgestemd. Vaak is de calorie-inname te hoog voor hoe vaak iemand beweegt. Dan wordt het heel moeilijk om af te vallen.”

Fout bij deadlift

Veel gemaakte fouten in de sportschool komen vooral door het niet begrijpen van een oefening, vertelt Mike. “Mensen doen vaak maar wat en durven dan niet te vragen hoe het moet, of voeren een oefening alleen uit omdat het nou eenmaal op hun schema staat. Dan gaat het wel eens mis.”
“Ook technische fouten worden gemaakt. Bij deadlifts, waarbij je in een voorovergebogen stabiele houding met gebogen knieën een gewicht optilt, wordt bijvoorbeeld vaak vergeten om de rugspieren voldoende aan te spannen. Zo kunnen makkelijk blessures ontstaan.”

Mike in de starthouding van de deadlift. (Foto: MIO)

Suspension trainer

“Als je echt fit wil zijn en blijven is het belangrijk dat je minimaal twee keer per week sport. Ik geef mijn sporters altijd als tip mee om een suspension trainer aan te schaffen. Dat is eigenlijk een touw dat je aan de muur monteert. Hiermee kun je al je spiergroepen trainen! Ik kunt ermee squatten, opdrukken en je rug trainen. Zo wordt het heel makkelijk om thuis te sporten. Hoe vaak je moet sporten om te bereiken wat je wil is bij iedereen anders. Daar geef ik dan weer advies over!”


Meer over MIO Personal Training ontdekken?

MIO Personal Training

Gesloten06:00 - 17:00

Heselaan 76, Nijmegen

adv.