Faya (22) maakt tassen met haar moeder: ‘Toen ik klein was schreef ik al businessplannen’

Door Sophie van den Boogaard 2 november 2018

Niet iedereen weet welke kant hij of zij uit wil in het leven, maar voor Faya Pijpers was dit van jongs af aan al wel heel duidelijk. “Ik schreef vroeger op vakantie in de camper al businessplannen,” vertelt ze.

Mee op cursus

Faya heeft een eigen tassenmerk, Van Faya. Ze kwam op het idee om tassen te gaan maken door een cursus die haar moeder volgde bij Atelier Sproet in het Honigcomplex. “Ik ging een keer mee om stoffen te kopen voor haar cursus. Toen ik zag hoe mooi die stoffen waren wilde ik er ook gelijk iets mee doen.”

Eigen webshop

Zo ging Faya een keer met haar moeder mee naar het atelier. “Daar zaten veel meer mensen achter de naaimachine en daar kreeg ik weer allemaal tips van. Ik was net klaar met mijn studie Small Business en Retail Management en wilde een master Marketing gaan doen aan de Radboud Universiteit. Daarvoor heb je een pre-master nodig, en ik heb besloten om daar een jaar langer over te doen. Zo kan ik mijn webshop met eigen tassen verder opstarten.”

Heuptasjes en paspoorthoezen

Bij Van Faya vind je portemonnees, paspoorthoezen en heuptasjes. “Het is nu echt een rage, die heuptasjes. Mijn producten zijn gemaakt van dierenhuid, meestal met print. Maar ik ben nu ook bezig met een lijn met kleur. Ik koop het leer zelf, dan snijd ik er patronen uit en plaats ik drukknopjes, en dan ga ik plakken en verven. Mijn moeder stikt de randen. Alles is dus handgemaakt.”

Dragen en promoten

Het leukste aan het hebben van een eigen webshop vindt Faya het feit dat ze zoveel enthousiaste reacties krijgt van mensen die ze niet kent. “Het is natuurlijk heel tof dat je vrienden je steunen, maar het is ook onwijs leuk als mensen die je helemaal niet je producten dragen en promoten. Soms kijk ik op Facebook of we een connectie hebben, en als dat niet zo is dan vind ik dat echt gaaf.”

Winkel in Parijs

Het doel van Van Faya is om uiteindelijk de tassencollectie uit te breiden. “Ik wil eerst nog meer variaties op mijn tassen, en uiteindelijk ook in producten. Hopelijk zijn mijn tassen ooit te vinden in winkels en boetiekjes. Als mijn tassen ooit in een winkel in Parijs komen te liggen ben ik helemáál gelukkig.”

adv.