Fitter worden hoeft geen moeite te kosten: ‘Al had ik wel een auto, nog steeds zou ik alles lopen’

Aangeboden door de Rijksoverheid: campagne ‘Fit op jouw manier’

Marjolein Schotman | Foto: indebuurt Utrecht

Fitter worden kan al door kleine aanpassingen te doen in je leefstijl. Eet bijvoorbeeld eens een appel als tussendoortje, pak de fiets naar de winkel en ga op tijd naar bed. Zo zorg je ervoor dat je binnen een paar weken een betere weerstand krijgt en daardoor fitter wordt. Genoeg bewegen, gezond eten en ontspannen: het klinkt zo makkelijk, maar dat is het niet altijd. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Wij vroegen mensen op straat wat zij doen om fitter te worden.

Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden. Ontdek wat bij jou past op fitopjouwmanier.nl.

Rinus Gerlofsma (57)

Eén van de tips is: minder vlees eten. Daar herkent Rinus zich in. “Ik kook al een paar keer per week zonder vlees. Dat is duurzamer en ik voel me er lichamelijk beter door. Sinds ik meer vegetarische alternatieven eet in plaats van vlees, is mijn weerstand stukken beter. Mijn tip is: zet vleesvervangers op je boodschappenlijstje, dan maak je het jezelf makkelijk in de supermarkt.”

Daarnaast let Rinus op zijn mentale gezondheid: “Een tip waar ik veel aan heb gehad: neem je telefoon niet mee naar bed. Dat is goed voor je ogen en het geeft rust.”

Tekst gaat door onder de foto >

Rinus Gerlofsma | Foto: indebuurt

Marjolein Schotman (31)

Marjolein is moeder van twee kleine kinderen, Luuk (2) en Noor (0). “Als je kinderen hebt ben je veel bewuster van wat je eet en hoeveel je beweegt. Als de kids om 15.00 uur een groentesnackje eten, neem ik dat zelf ook maar. Anders kom ik er niet eens aan toe. Je voelt je dan ook een stuk beter maar vooral fitter, dan wanneer je een zak chips naar binnen hebt gewerkt.”

Samen met haar man Tom houdt ze een stappenteller bij. “We doen vaak een wedstrijdje wie de meeste stappen op een dag zet. Ik verlies dat meestal omdat hij vaak loopt tijdens het bellen. En dat doet hij nou eenmaal veel voor zijn werk. Ik zet mijn stappen iedere dag wanneer ik naar de crèche ga om de kinderen te brengen en te halen. Omdat ik geen rijbewijs heb, ga ik nooit met de auto. Als ik dat wel zou hebben, zou ik nog steeds lopend gaan. Ik vind het heerlijk om die kinderen voor me uit te zien rennen en zo krijgen de kids ook frisse lucht binnen. Dat vind ik heel belangrijk.”

Tekst gaat door onder de foto >

Marjolein Schotman | Foto: indebuurt

Emyron Paula (42)

Voor Emyron is gezond eten essentieel om zich fit te voelen. “Ik eet iedere dag fruit; het liefst een banaan of een kiwi. Ik ben ervan overtuigd dat je lichaam beter functioneert als je dagelijks fruit eet. Zelf merk ik dat ik hierdoor meer energie heb overdag.”

Dagelijks fruit eten is voor Emyron inmiddels een gewoonte. “Hoe vaker je iets doet, hoe normaler het wordt. In mijn ervaring is het zo dat als je iets een paar dagen na elkaar doet, het vanzelf in je systeem komt.” Emyron probeert er ook op te letten om zonder telefoon naar bed te gaan. “Dat is naar mijn idee beter voor je hersenen en je ogen. Het heeft voor mij ook een direct voordeel: ik val sneller in slaap als ik niet eerst nog op mijn telefoon kijk.”

Tekst gaat door onder de foto >

Emyron Paula | Foto: indebuurt

Wil jij ook graag fitter worden? Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden. Kijk voor meer meer tips en wat bij jou past op fitopjouwmanier.nl.

de Rijksoverheid: campagne ‘Fit op jouw manier’

Meer informatie

de Rijksoverheid: campagne ‘Fit op jouw manier’

Meer informatie

Meer in deze categorie

Gezondheid

Ga naar “Zo weet je binnen één minuut of je moet overstappen van zorgverzekeraar”

Zo weet je binnen één minuut of je moet overstappen van zorgverzekeraar

Aangeboden door Independer

Ga naar “Handig: hier check je welke huisarts, tandarts en andere zorgverleners in IJsselstein bij jou passen”

Handig: hier check je welke huisarts, tandarts en andere zorgverleners in IJsselstein bij jou passen

Aangeboden door Independer

Ga naar “Snel en overzichtelijk: via deze vijf stappen regel jij jouw zorgverzekering”

Snel en overzichtelijk: via deze vijf stappen regel jij jouw zorgverzekering

Aangeboden door Independer

In onze gids

Ga naar “Spijs & Spraakwater”

Spijs & Spraakwater

  • Voorstraat 42
  • Restaurants en horeca
  • 11:30 - 01:00

Nu geopend

Ga naar “Brasserie De Kloostertuin”

Brasserie De Kloostertuin

  • Benschopperstraat 43
  • Restaurants en horeca
  • 12:00 - 21:00

Nu geopend

Ga naar “De Lakei lunchroom & more”

De Lakei lunchroom & more

  • Benschopperstraat 22
  • Lunch
  • 10:00 - 21:00
De Lakei LunchroomDe Lakei Lunchroom

Nu geopend

Aanbiedingen

Ga naar “5-daagse treinreis incl. hotelovernachtingen € 199,00”

5-daagse treinreis incl. hotelovernachtingen € 199,00

  • Albert Heijn
  • Geldig t/m 22 mei 2022
Ga naar “TOOMAX Kunststof opbergkast Elegance XL € 69,00”

TOOMAX Kunststof opbergkast Elegance XL € 69,00

  • ALDI
  • Geldig t/m 22 mei 2022
Ga naar “AH Scharrelkipfilet of -kipfilethaasjes van € 1,60 voor € 1,19”

AH Scharrelkipfilet of -kipfilethaasjes van € 1,60 voor € 1,19

  • Albert Heijn
  • Geldig t/m 22 mei 2022
Ga naar “Snoeptomaten van € 5,78 voor € 2,69”

Snoeptomaten van € 5,78 voor € 2,69

  • ALDI
  • Geldig t/m 22 mei 2022
Ga naar “Starbucks ijskoffie 220-250 ml van € 1,85 voor € 0,99”

Starbucks ijskoffie 220-250 ml van € 1,85 voor € 0,99

  • Albert Heijn
  • Geldig t/m 22 mei 2022

Vacatures

Ga naar “Marketeer”

Marketeer

  • Vermaat
  • Fulltime/Parttime
Ga naar “HR Business Partner”

HR Business Partner

  • Dolmans
  • Fulltime
Ga naar “Thuiswerk Ambassadeur Fondsenwerver”

Thuiswerk Ambassadeur Fondsenwerver

  • Olympia
  • Fulltime
Ga naar “Helpende PG Woonzorgcentrum”

Helpende PG Woonzorgcentrum

  • Stichting AxionContinu groep
  • Parttime
Ga naar “eHRM Lead Consultant”

eHRM Lead Consultant

  • Centric
  • Parttime