Maak je borst maar nat: dit zijn de verkeersplannen in de Hoeksche Waard

Door Jasper van Everdingen 5 december 2018

Wie dagelijks voor zijn school of werk de Hoeksche Waard verlaat, staat de komende jaren nog een flink portie files en omleidingen te wachten. Dat blijkt uit alle plannen die er zijn om de verkeersproblemen op het eiland op te lossen, bovenop de geplande onderhoudsbeurten aan tunnels en andere (verbindings)wegen in de regio. Om je een beeld te geven van wat er mogelijk allemaal staat te gebeuren, zetten wij deze ontwikkelingen even op een rijtje.

<< < Pagina 1 / 6 >
⟵ swipe swipe ⟶

Heinenoordtunnel

heinenoordtunnel dicht a29 afgesloten werkzaamheden
Foto: ANP

De Heinenoordtunnel gaat nu al regelmatig een weekend of een paar nachten op slot. Maar, dat is nog niks met de ingrijpende renovatie die Rijkswaterstaat in 2023 op de kalender heeft staan. Dan moet de oeververbinding tussen Heinenoord en Barendrecht liefst vier weken dicht. En, zo is het ook, voor een bijna 50 jaar oude buis waar dagelijks 110.000 voertuigen doorheen sjezen, is het logisch dat er een keer zo’n grote opknapbeurt nodig is. Gemeente Hoeksche Waard, Rijkswaterstaat en provincie Zuid-Holland zijn al aan het brainstormen over oplossingen tijdens deze wekenlange werkzaamheden.

Kiltunnel

tolpoortjes Kiltunnel tol betalen
De tolpoortjes van de Kiltunnel.

Ook de Kiltunnel staat een grootschalige renovatie te wachten. Bij de tunnel tussen ’s-Gravendeel en de A16 bij Dordrecht staat die voor 2020 gepland, met een duur van liefst twee jaar. En ja, het is onvermijdelijk dat dat verkeersoverlast met zich meebrengt. De ruim 40 jaar oude toltunnel krijgt onder meer nieuwe installaties, er moeten betonconstructies worden hersteld, en het tolplein wordt compleet vernieuwd, met twee extra tolstraten per richting. Als de werkzaamheden zijn afgerond, kan de Kiltunnel vanaf 2022 nog meer verkeer aan. De ingrijpende onderhoudsbeurt is dus voor de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 af.

Randweg

De ingetekende varianten voor een randweg bij Klaaswaal. De oostelijke variant is oranje. De blauwe is de westelijke optie. Foto: Cromstrijen

Om wat aan de verkeersoverlast op de Molendijk in Klaaswaal te doen, zoeken gemeente Cromstrijen en provincie Zuid-Holland de oplossing in de aanleg van een nieuwe weg. Het eerdere idee van een omleidingsweg (met een moeilijk woord bypass genoemd) staat intussen in de ijskast. Beide partijen lopen vooralsnog het meest warm voor een randweg. Daarbij zijn twee varianten uitgewerkt, met een randweg ten oosten en ten westen van het dorp.

N217

Als het aan de VVD Hoeksche Waard ligt, rijden er in de toekomst ook taxi’s en busjes over de busbaan langs de N217. Foto: VVD Hoeksche Waard

Voor de provinciale weg die van Nieuw-Beijerland tot ‘s-Gravendeel loopt, zijn er nogal wat plannen. Zo wil gemeente Oud-Beijerland een fietsbrug over deze weg aanleggen, vanaf de Frans Halsstraat naar het fietspad langs de N217. Dit om scholieren en sportende kinderen een veiligere route te bieden dan de overvolle Rembrandtstraat, waar ook nog hard gereden wordt. Verder wil de VVD de busbaan langs de N217, waar ook tractoren gebruik van maken, openstellen voor taxivervoer en groepsvervoer. Dit om de tjokvolle provinciale weg te ontlasten. Deze aanpassingen zijn relatief makkelijk te realiseren. En D66 wil op de N217 een extra rijbaan aanleggen.

Haringvlietbrug

Eerdere werkzaamheden aan de Haringvlietbrug. Foto: Qphoto

Rijkswaterstaat kan de komende jaren aan de bak. Want tot 2030 wil zij in heel de provincie Zuid-Holland bruggen, tunnels en wegen renoveren en vervangen. Dat is nodig omdat deze werken in veel gevallen uit de jaren 50 en 60 stammen. En het verkeer dat daar gebruikt van maakt, is sindsdien fors toegenomen. Eén van die bruggen is de Haringvlietbrug, en die vertoont de laatste tijd steeds meer mankementen. Zo is de burgklep een zorgenkind en zijn laatst nog lichtmasten vastgezet met spanbanden en houten palen. Uiterlijk in 2022 wil Rijkswaterstaat de klep van de Haringvlietbrug vervangen. Vanaf 2023 krijgt de brug een nieuw bedienings-, besturings- en bewakingssyteem.

A4-zuid

File op de A29.
File op de A29. Foto: indebuurt Hoeksche Waard

Er wordt al jaren hardop gesproken over de aanleg van de A4-zuid. Velen zien hierin dé oplossing voor de ontsluiting van en naar de Hoeksche Waard. Anderen zijn er juist fel op tegen om de A4 te verlengen en een nieuw stuk asfalt tussen Hoogvliet en Klaaswaal neer te leggen. Het duurt nog even voordat die kogel door de kerk is. Een eventuele komst laat nog veel langer op zich wachten. De verwachting is dat de A4-zuid voor 2028 nog niet wordt aangelegd.

<< < Pagina 1 / 6 >
⟵ swipe swipe ⟶

Meer over

Verkeer