Toen in de Hoeksche Waard: bijna 50 jaar oude Heinenoordtunnel heeft al veel meegemaakt

Door Jasper van Everdingen 18 augustus 2018

De Heinenoordtunnel verbindt ons al bijna 50 jaar met Barendrecht en omstreken. En wat heeft die oeverbinder in de afgelopen halve eeuw al veel doorgemaakt, zeg!

Gelukkig maar dat de tunnel tussen Heinenoord en Barendrecht er ligt. Via de buis onder de Oude Maas komen we al sinds 1969 allemaal snel op ons werk in Rotterdam. Tenminste, zolang er op de A29 natuurlijk geen ongelukken gebeuren en er ook geen onderhoud in de tunnel wordt gepleegd. Maar goed, een brug is ook niet alles. Denk maar aan de Botlekbrug.

Voorloper

Ook de voorloper van de Heinenoordtunnel was een brug. Die lag ongeveer een kilometer ten oosten van de huidige tunnel en verbond ons eiland en het eiland IJsselmonde met elkaar. In een ver verleden reden er ook stoomtrams over deze Barendrechtse Brug. Aan de kant van Barendrecht is het bruggenhoofd – de voormalige oprit met de twee brugwachtershuisjes – in mooie staat bewaard gebleven. Enkele jaren terug zijn beide huisjes zelfs nog gerestaureerd. Tijdens het fietsen is dit zeker een tussenstop waard!

Tekst gaat verder onder de foto.

De oprit en de twee brugwachtershuisjes van de voormalige Barendrechtse Brug zijn bewaard gebleven. Foto: Mapio

Heinenoordtunnel

Omdat de Brug over de Oude Maas de toenemende verkeersdrukte niet meer aankon, werd die in 1969 vervangen voor een tunnel. Deze nieuwe verbindingsweg tussen Rotterdam en de Hoeksche Waard werd dat jaar op 22 juli officieel geopend door minister Joop Bakker, in een antieke Franse auto van het merk Brasier. Een jaar eerder, in 1968, brachten de burgemeesters van Heinenoord en Barendrecht al een bezoek aan de tunnel. Die was toen voor het grootste deel al gereed voor gebruik.

Tekst gaat verder onder de foto.

Burgemeesters Van Hofwegen van Barendrecht en Groeneweg van Heinenoord openen de laatste sluitvoeg van de Heinenoordtunnel in 1968. Foto: ANP

Twee buizen

De Heinenoordtunnel bestaat uit twee buizen. Je kunt het je nu amper voorstellen, maar tot 1991 reden fietsers en tractoren gewoon in dezelfde buis als de auto’s en vrachtwagens. Voor het langzaamverkeer was in iedere buis een speciale strook gereserveerd.  In 1991 werd besloten dat de oostelijke buis een extra snelwegstrook kreeg, om de capaciteit van de snelweg uit te breiden. Daardoor moest wel een baan voor langzaam verkeer wijken.

Tekst gaat verder onder foto.

Zo zag de Heinenoordtunnel er uiteindelijk in 1969 uit. Foto: ANP

Voor dat verkeer werd in 1997 begonnen aan de bouw van een speciale tunnel. De Tweede Heinenoordtunnel werd daarmee de eerste langzaamverkeertunnel van Nederland. Minister Annemarie Jorritsma mocht toen op de knop drukken om de gigantische boormachine in werking te zetten. Die had een diameter van maar liefst 8,5 meter en was niet minder dan 60 meter lang. De boorsnelheid? Tien meter per etmaal. Twee jaar later was de 1000 meter lange tunnel af en had toenmalig prins Willem-Alexander de eer om de buis te openen.

Onderhoud

Volgend jaar viert deze oeververbinder al weer zijn vijftigste verjaardag. Met de jaren ontkomt de tunnel niet aan ouderdomskwaaltjes. Zeker het afgelopen jaar moest er het een en andere gebeuren om de buis weer op te knappen. Met als gevolg dat de Heinenoordtunnel – net als komende week – regelmatig werd afgesloten en wij om moesten rijden via de Kiltunnel. Dat leverde al eens monsterfiles op.

adv.