Hengelo

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Rugklachten door thuiswerken? Fysiotherapeuten geven tips

Door Miranda Nijland 17 april 2020

Tja, daar zit je dan. Aan de keukentafel met je laptop, in plaats van aan je bureau op het kantoor. Door coronamaatregelen werken veel Hengeloërs momenteel thuis. Dat is voor veel mensen even wennen en niet iedereen heeft een goede werkplek om te zitten. Wat kun je doen om rug- en nekklachten door het thuiswerken te voorkomen? We vroegen het aan drie fysiotherapeuten in Hengelo.

Pagina 1/3
⟵ swipe swipe ⟶

Donderdagmiddag 12 maart zat Nederland voor de buis, toen Mark Rutte tijdens een persconferentie de maatregelen aankondigde om het coronavirus tegen te gaan. Het advies: blijf zoveel mogelijk thuis en werk vanuit huis wanneer dit nodig is. Veel Nederlanders gaven hier gehoor aan en klapte die maandag erop hun laptop open aan de keukentafel. We zijn nu vijf weken verder en de rug- en nekklachten beginnen op te spelen, maar we moeten voorlopig nog wel even thuiswerken. Hoe zorgen we voor een goede werkplek?

Annet Rouweler van Fysiotherapie Kompas

Annet wijst ons erop dat vooral de variatie van je werkhouding erg belangrijk is. Annet is arbeids- en bedrijfsfysiotherapeut. “Als ik voorlichting geef bij bedrijven over een goede werkhouding, werk ik vaak met een top 10. Zorg dat de bovenkant van je beeldscherm op ooghoogte is en zorg dat je elk uur 10 minuten beweegt. Het liefst elke 20 minuten even opstaan en lopen (zet desnoods je timer) De beste houding is de volgende houding. Zet je prullenbak op loopafstand, dat soort kleine dingetjes. Hoe goed je werkplek misschien thuis ook is, het blijft belangrijk om af en toe op te staan. Probeer tussendoor ook wat oefeningen te doen zoals je nek rekken, breng je oor naar je schouder of je rug naar achteren strekken.

Annet geeft ook als tip om eens te kijken op workpace.nl Op deze site vind je tips voor onder meer ontspan- en beweegpauzes. Ook kun je zogenaamde pauze software instellen. Daarnaast wijst Annet op het belang van gezonde voeding en ze adviseert om ook af en toe een ontspanningsoefening te doen tijdens je werk.

Lenny Oldeman, Fysio Hengelo:

Doordat we allemaal zoveel mogelijk thuis moeten werken horen we steeds meer geluiden over
toenemende rug- en nekklachten. Deze klachten zijn vaak gerelateerd aan een mindere
werkhouding omdat de ‘zelf ingerichte werkplek’ thuis vaak niet optimaal is. Nu ook de fysiotherapeut beperkter is in zijn of haar mogelijkheden om je van deze klachten af te helpen, zullen we moeten proberen zelf te voorkomen dat deze klachten de kop opsteken of verergeren. Maar wat kan je precies doen?

“Allereerst is een goede werkhouding van belang. Probeer te letten op de hoogte van je scherm”, vertelt Lenny.  “De bovenste rand van je beeldscherm moet op ooghoogte staan. Heb je geen verstelbaar scherm? Verhoog dan je scherm te verhogen door er bijvoorbeeld wat boeken onder te leggen. Naast de hoogte van je scherm is de houding van de schouders en ellebogen erg belangrijk. Om hiervoor te zorgen kan je het beste gebruik maken van een stoel met armsteunen. Stel deze zo in, dat je elleboog in 90 graden kan blijven terwijl je werkt.”

“De schouders moeten zoveel mogelijk recht boven de ellebogen blijven. Om dit voor elkaar te krijgen kan het zijn dat je de muis en het toetsenbord wat dichter bij je neer moet zetten. Probeer veel korte pauzes te nemen. Werk nooit langer dan twee uur achter elkaar en probeer telkens pauzes van +- 15 minuten in te lassen. Blijf in je pauzes niet zitten. Sta op en ga een stukje lopen.”

Bron: http://www.rsi-alert.nl/werkhouding.htm.php

Fysio Bruggeman: ‘lol’ hebben

Fysio Bruggeman wijst ons erop dat je met betrekking tot rugklachten, vooral veel ‘lol’ moet hebben:  lopen, oefeningen en liggen. “Probeer het zitten te vermijden. Moet je werken met een laptop of computer, probeer een staande werkplek te creëren, hiervoor zijn verschillende mogelijkheden te koop en of te huur bij de Blessurewinkel in Hengelo. Voor de juiste oefeningen zou ik mensen verwijzen naar hun eigen fysio, die kan ook telefonisch adviseren of wellicht met facetime dit voordoen.”

“Met betrekking tot nekklachten, telefoon en ipad weg leggen, die zorgen er voor dat je veel met je hoofd gebogen zit (kin richting borst). Werk/bekijk online hetgeen vanaf je laptop of zorg dat je je telefoon recht voor je hebt, helaas gaat dit automatisch vaak verkeerd. Ook hier zijn warmtepakkingen of halskragen voor om klachten mee onder controle te krijgen, die koop of huur bij de Blessurewinkel, doe dit wederom in (telefonisch) overleg met je fysio of laat je bij de winkel voorlichten, hier zijn momenteel twee fysio’s van ons aan het werk. De Blessurewinkel biedt ook voorlichtingsbrochures aan,waarmee je zelf kunt leren hoe je van je rug- of nekklachten af kan komen.”

Heb je nu ondanks bovenstaande tips toch klachten van de rug en/of nek? Ondanks de coronatijd staan verschillende fysiotherapeuten in Hengelo wel voor je klaar. Zo kun je bijvoorbeeld videobellen om samen naar je ‘thuiswerkplek’ te kijken. Of ze kunnen je begeleiden door oefeningen mee te geven.

Pagina 1/3
⟵ swipe swipe ⟶

adv.