Ambtenaren terug naar de stad: zo wil gemeente parkeerdruk voorkomen

Door Majorie Nijbroek 24 juni 2019

Als het werk aan het stadhuis en stadskantoor af is, verhuist de gemeentelijke organisatie terug naar de binnenstad van Hengelo. Begin 2020 is het zover. Met alle mensen die er werken en de bezoekers wordt het een stuk levendiger in het centrum. Maar ook een stuk drukker met auto’s.

Het college wil hoge parkeerdruk voorkomen in het gebied rond het stadhuis en het nieuwe stadskantoor en heeft daarom een zogeheten mobiliteitsplan gemaakt.

Toch met de auto?

In het stadskantoor en stadhuis gaan vanaf begin 2020 ongeveer 750 mensen werken. Bijna 330 medewerkers zijn van plan met de auto naar het stadskantoor te komen. Maar: dit aantal neemt af tot 150 als de gemeente stimulerende maatregelen neemt. Wat dat zijn? De gemeente stimuleert de medewerkers bijvoorbeeld om met de fiets en het openbaar vervoer te komen. Zo wordt het voor medewerkers eenvoudiger om een (elektrische) fiets en een OV-abonnement aan te schaffen.

Maar dan nog blijven ongeveer 150 medewerkers de auto gebruiken. Omdat ze te ver wonen om te fietsen of omdat ze niet met het openbaar vervoer kunnen komen. En ja, deze auto’s moeten ergens geparkeerd worden.

Parkeerabonnement

Nu nog kunnen medewerkers van het stadskantoor gratis parkeren aan de Hazenweg, maar gratis parkeren zit er na de verhuizing niet meer in. Wie straks met de auto komt, kan een parkeerabonnement kopen. Voor parkeergarage De Beurs gaat dat rond de 20 euro per maand kosten (dat geldt trouwens niet alleen voor medewerkers van de gemeente, maar ook voor andere belangstellenden). Wie dat teveel vindt, kan voor 150 euro een jaarabonnement op een langparkeerterrein kopen. De dichtstbijzijnde is die aan de Ir. M. Schefferlaan.

Duurzame deelauto

Ook is het zo dat er medewerkers zijn die de auto nodig hebben voor hun werk. Bijvoorbeeld om cliënten te bezoeken of bouwplaatsen te controleren. Voor deze werknemers stelt de gemeente OV-faciliteiten, gewone fietsen én elektrische fietsen en elektrische auto’s (duurzame deelauto’s) beschikbaar. Deze fietsen en auto’s komen in de parkeerkelder onder het stadhuis te staan. Door deze maatregel hebben ongeveer 45 medewerkers na de verhuizing hun privéauto niet meer nodig voor hun werk.

Hoe nu verder

Dit is het conceptplan van het college van B en W. De gemeenteraad kan nog met opmerkingen en aanvullingen komen. Het kan dus zijn dat het plan nog wat wordt aangepast. Daarna wordt duidelijk of deze maatregelen doorgaan.

Lees ook:

omgeving stadhuis en stadskantoor

Meer groen en evenementenplein met fontein, zo gaat omgeving stadhuis er uitzien

We krijgen er weer een prachtig stukje stad bij. De omgeving rond het stadhuis en nieuwe stadskantoo...

Sander houdt ons met zijn vlogs op de hoogte van de bouw bij het stadhuis

Misschien heb je zijn vlogs al wel eens bekeken. Sander Schilstra is 1 van de 2 projectmanagers (sam...

Dit gebeurt er met het stadhuis en het nieuwe stadskantoor

 Je ziet het misschien niet, maar er gebeurt al heel veel. De renovatie van het monumentale stadhuis...

Meer over

Gemeente

adv.